Gå til innhold

Div. hjelp ved kjøp av skjermkort?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har nå tenkt til å kjøpe nytt skjermkort, først og fremst dette: Gainward GeForce 7800GS 512MB.

Men hvor mye bedre er dette kortet enn dette: XFX GeForce 7800 GS XT ? Ser det er ca 1000 kr i forskell på de. Hvis det er snakk om minimal forskjell, så går jeg heller for sistnevnte.

Støy. Hvor mye støy er det på de korta? Viktigste er å få vite om førstnevnte. Kommer uansett til å kjøpe vannkjøling etterhvert, så det har ikke så mye å si.

Passer denne GPU blokka på først og fremst den første?(Den andre?) Hvis ikke, hvilken GPU blokk passer, som kjøler minnet også?

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok minimal forskjell, men XFX GeForce 7800 GS XT vil nok yte best på grunn av høyere klokket kjerne og minne.

Hilsen,

efikkan.

5863852[/snapback]

Er det ikke mer minne på førstnevnte? Kan jo klokke selv.

nei gainward sin har 20 pipelines og yter betre

men då er det snakk om såpass mykje penger at du vil vurdere pci express

Eg anbefaler POV sitt, mitt klokka til 500mhz core og 1600 mhz på minne ;)

5863958[/snapback]

OK.

Hiver meg på anbefalingen til siDDIs. Mye penger og bruke på ett AGP kort. POV er ett bra kort og innen du har behov av skifte igjen har du nok gått over til pci express.

5864008[/snapback]

Hvorfor skal jeg skifte til PCI-E før jeg har behov for det? Husk at hvis jeg skal kjøpe et PCI-E kort, så må jeg kjøpe et nytt HK! Noe jeg ikke er hypp på.

Hvis jeg avslutter AGP bruken med dette kortet, bruker det i 3 år(MAKS), så bytter jeg hele PC`en. Virker mer fornuftig spørr du meg.

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar

Gainward-kortet yter best fordi det har en ekte 7800 GT-kjerne med 20 pipelines mot 16 pipelines på 7800 GS-kjernen. 512 MB minne har liten betydning på ytelse etter hva jeg har forstått av tråder hvor dette er diskutert.

Men jeg synes Gainward-kortet ikke er verdt prisen.

Til 3500,- får man nytt PCI-e hovedkort (beholder CPU og RAM såklart) og 7900GT med 24 pipelines som yter langt bedre enn 7800 GS og en del bedre enn 7800 GT/Gainward-kortet.

Gainward-kortet koster til sammenligning nesten 4000,-, selv om nytt HK + 7900GT er langt mere ytelse pr krone. Skal du legge i over 3500,- så får helt klart mest for pengene med nytt HK + 7900 GT til ca. 3400-3500,-.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
fordi det blir billegare med eit pci-e system for å få minst 50% meir ytelse enn med det AGP kortet

5864120[/snapback]

Ok.

Gainward-kortet yter best fordi det har en ekte 7800 GT-kjerne med 20 pipelines mot 16 pipelines på 7800 GS-kjernen. 512 MB minne har liten betydning på ytelse etter hva jeg har forstått av tråder hvor dette er diskutert.

Men jeg synes Gainward-kortet ikke er verdt prisen.

Til 3500,- får man nytt PCI-e hovedkort (beholder CPU og RAM såklart) og 7900GT med 24 pipelines som yter langt bedre enn 7800 GS og en del bedre enn 7800 GT/Gainward-kortet.

Gainward-kortet koster til sammenligning nesten 4000,-, selv om nytt HK + 7900GT er langt mere ytelse pr krone. Skal du legge i over 3500,- så får helt klart mest for pengene med nytt HK + 7900 GT til ca. 3400-3500,-.

5864302[/snapback]

Ja, da tror jeg jeg skal gå for et PCI-E system, men du snakker om et 7900GT+ HK, kan du gi link til noe slikt? Har 939 prosessor.

Lenke til kommentar
Ja, da tror jeg jeg skal gå for et PCI-E system, men du snakker om et 7900GT+ HK, kan du gi link til noe slikt? Har 939 prosessor.

5864511[/snapback]

Kan umulig være vanskelig å finne socket 939/PCI-e hovedkort da :p

Er jo den mest utbredte kombinasjonen for desktop-maskiner.

Ifølge prisguiden er billigste 7900GT Club3D 7900 GT PCI-e. Kjøp hovedkort på samme bestilling, så slipper du å betale dobbelt for frakt.

Edit: Har laget handlevogn til deg HER. Totalt: 3129,- hos Amentio :)

Det hovedkortet der har faktisk både AGP og PCIe.

Spørsmål om ASrock-hovedkortet, samt annen kjekk info, finner du i denne tråden.

Og det ser ut som det kan ta noen dager før 7900GT blir tilgjengelig igjen i de fleste butikker.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

5864511[/snapback]

Kan umulig være vanskelig å finne socket 939/PCI-e hovedkort da :p

Er jo den mest utbredte kombinasjonen for desktop-maskiner.

Ifølge prisguiden er billigste 7900GT Club3D 7900 GT PCI-e. Kjøp hovedkort på samme bestilling, så slipper du å betale dobbelt for frakt.

Edit: Har laget handlevogn til deg HER. Totalt: 3129,- hos Amentio :)

Det hovedkortet der har faktisk både AGP og PCIe.

Spørsmål om ASrock-hovedkortet, samt annen kjekk info, finner du i denne tråden.

Og det ser ut som det kan ta noen dager før 7900GT blir tilgjengelig igjen i de fleste butikker.

5864526[/snapback]

Takk for svar og god hjelp, men jeg er ikke på utkikk etter den billigste, men jeg er på utkikk etter en av de bedre som er relativt billig. Helst et annet merke enn Club3D, helst XFX eller Gainward(er de jeg har hørt mest godt om :D ). Mens ASRock har jeg hørt fint lite om, skal sjekke den tråden nå.

EDIT: Helst et SLI HK og, for jeg kan vel kjøre SLI med de fleste 7900 kort?

EDIT: Forskjell på disse 3 kortene: XFX GeForce 7900 GT 256 MB, XFX GeForce 7900 GT 256 MB Extreme Edition og XFX GeForce 7900 GT 256 MB XXX Edition ? Bare forskjell på stock clock? Hva med dette: Gainward 7900 GT i forhold til de 3 første?

EDIT: Fins det 7900 med HDTV utgang?

EDIT: Hva kjøler best av sånn type kjøling og vannkjølt på HK?

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar

Forskjellen på produsentene er stort sett bundle (stæsj du får med i esken) og kjøleløsning/klokkehastigheter. Utenom dette varierer det veldig sjeldent. Gainward har noe sære kort innimellom, f.eks med to kjerner, osv.

Så skal du klokke skjermkortet er det likegyldig hvilken produsent du velger, og noen kort som koster mye mere er ofte bare klokket bittelitt ekstra fra fabrikken - noe du fint kan gjøre selv.

Du kan kjøre SLI med alle kort av samme model (f.eks 7900GT ja)

SLI-hovedkort koster en del mer. 750,- og oppover for nForce4 SLI og 1600,- og oppover for nForce SLI X16. Sistnevnte tilbyr større båndbredde over PCIe-bussen tilsammen for skjermkortene når de står i SLI.

Edit: Laget handlevogn til deg. Med billigste anbefalte SLI-hovedkort og 2 stk XFX 7900GT, så blir det billigst å kjøpe delene seperate til totalt 6388,-.

Skal du bare ha ètt XFX 7900GT-kort til å begynne med, så koster det 3631,- - langt billigere og bedre ytelse enn Gainwards 7800 GS (GT) til 4000,-, samt at du da har mulighet til SLI. Mye mere for pengene enn det Gainward-kortet synes jeg! :)

Husk også at 7900GT vil synke i pris framover mot sommeren, slik at du billig kan få tak i et ekstra et for SLI til sommeren.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
1600,- og oppover for nForce SLI X16. Sistnevnte tilbyr større båndbredde over PCIe-bussen tilsammen for skjermkortene når de står i SLI.

Hmm.. Så det lønner seg å kjøpe nForce SLI X16? Leste et sted at vanlig SLI halverer båndbredden? Hva med Cross-Fire? Hvis jeg kjøper det XFX 7900GT kortet, har det i 1-2 år, så kjøper jeg et som er bedre da: Vil de to kortene arbeide sammen da? Full ytelse på begge kortene?

Lenke til kommentar

CrossFire er ATI's svar på nVidia's SLI. Så du kan ikke bruke to stk ATI-kort i SLI, eller to stk nVidia-kort i CrossFire.

Vanlig SLI er vel at to kort deler båndbredden av èn X16 PCIE buss, mens SLI X16 er at hvert kort får sin egen X16 PCIE buss. Rett meg om jeg tar feil her.

Men SLI X16 tilbyr mere båndbredde til hvert kort ja. Men hvorvidt dette har noe effekt, vet jeg ikke.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Så lenge de er har samme kjerne skal det gå fint. F.eks 2 stk 7900GT eller 2 stk 7800GT. Du kan ikke kombinere f.eks 7800GTX med 7900GT.

Nylig ble det også mulig å blande produsenter. F.eks du kan bruke XFX 7900GT sammen med et Gainward 7900GT.

Eirik, leste du editen i posten før denne?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Det meste skag1 sier stemmer godt. Praktisk forskjell på hk med 2 ekte 16x pcie kanaler og 1x16 pcie som blir 2x8pcie i sli er ytterst minimale. Det er mest en gimmik og vil nok kun være et poeng med quad sli kort når man får 4 stk kjerner å dele båndbredde mellom. Om du kjøper xfx, gainward, club3d eller pov har som oftest ingen annen betydning enn at du sparer penger på å kjøpe de 2 siste. Xfx fabrikkoverklokker i likhet med gainward mange av sine kort. Men dette betaler du jo i grunnen ekstra for. Det er vel kun de råeste modellene(som ofte koster snart like mye som neste skjermkort modell) som er vesentlig forskjell ytelsesmessig. Disse er ikke bare klokka mye opp, de har bla mye raskere minnebrikker. Men igjen må man se på om det er verdt prisforskjellen. Man kan med litt god kjøling klokke like mye ytelse utav korta. Mitt gamle pov 7800gt klokka vel så bra som de fleste xfx korta som kom med høyere speed fra xfx og pris.

Alle produsenter av skjermkort både fra nvidia og ati følger stort sett referansedesignet til nvidia og ati. Har selv hatt et par gainward kort og de klokka bra det skal de ha, men viftene de hadde var jo helt idiotisk mht. støy. Skal man klokke skikkelig så fjerner man stockkjølern og går for vann eller god luftkjøling som artic silencer eller lignende.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Så lenge de er har samme kjerne skal det gå fint. F.eks 2 stk 7900GT eller 2 stk 7800GT. Du kan ikke kombinere f.eks 7800GTX med 7900GT.

Nylig ble det også mulig å blande produsenter. F.eks du kan bruke XFX 7900GT sammen med et Gainward 7900GT.

Eirik, leste du editen i posten før denne?

5872425[/snapback]

Ja, etter jeg skrev tilbake til deg.

Det meste skag1 sier stemmer godt. Praktisk forskjell på hk med 2 ekte 16x pcie kanaler og 1x16 pcie som blir 2x8pcie i sli er ytterst minimale. Det er mest en gimmik og vil nok kun være et poeng med quad sli kort når man får 4 stk kjerner å dele båndbredde mellom. Om du kjøper xfx, gainward, club3d eller pov har som oftest ingen annen betydning enn at du sparer penger på å kjøpe de 2 siste. Xfx fabrikkoverklokker i likhet med gainward mange av sine kort. Men dette betaler du jo i grunnen ekstra for. Det er vel kun de råeste modellene(som ofte koster snart like mye som neste skjermkort modell) som er vesentlig forskjell ytelsesmessig. Disse er ikke bare klokka mye opp, de har bla mye raskere minnebrikker. Men igjen må man se på om det er verdt prisforskjellen. Man kan med litt god kjøling klokke like mye ytelse utav korta. Mitt gamle pov 7800gt klokka vel så bra som de fleste xfx korta som kom med høyere speed fra xfx og pris.

Alle produsenter av skjermkort både fra nvidia og ati følger stort sett referansedesignet til nvidia og ati. Har selv hatt et par gainward kort og de klokka bra det skal de ha, men viftene de hadde var jo helt idiotisk mht. støy. Skal man klokke skikkelig så fjerner man stockkjølern og går for vann eller god luftkjøling som artic silencer eller lignende.

5872534[/snapback]

Takk for info! :D

EDIT: Hva med 7900GT med 7900GTX i SLI?

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...