morningstar665 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Jeg har lest litt i sidene til disse 2 organisasjonene. Men jeg har vanskelig for å si "hvem er best" av de 2. Er det noen her som er organisert i en av disse og kan si litt om disse? Hvilken er det som er mest "seriøs" og som faktisk er effektiv med det de jobber for? Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Jobber du, eller er du student? Jeg er studentmedlem i Tekna, og er for så vidt fornøyd med det. Jeg tror Tekna (Tidligere Norsk Sivilingeniørforening eller noe sånn) kun henvender seg til de med 5-årig Master innen Teknologi/Realfag, mens NITO også er for "vanlige" 3-årige ingenører. Studentmedlemskapet til NITO er vel litt billigere, hvilke fordeler som er på de forskjellige er jeg usikker på, Tekna har i alle fall billig forsikring gjennom Gjensidige, mn det tror jeg også NITO har. Har ikke satt meg så gort inn i det. Teknisk Ukeblad får du vel uansett hvem av dem du er organisert i;) Endret 4. april 2006 av bragoon Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Jeg blir i første omgang bachelor først, også master etter det da mine studier ikke har 5 årig plan. Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hvis du er på hjemmesidene til Tekna og NITO så står det helt sikkert hva du kan bli medlem i. Ser ikke ut som Bachelorstudenter har tilgang til Tekna http://www.tekna.no/opptakskriterier/ Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 (endret) Jeg jobber, og er i den situasjonen at jeg kan være medlem av begge, noe jeg er (i en overgangsfase). Jeg kommer til å si opp mitt abonement i tekna, siden de ikke har de samme godene som Nito, samt er dyrere. Tekna har dårligere forsikringsavtaler, ikke bensin og hotellavtale, og veldig få interkative guider på nett. Endret 31. august 2006 av framoeng Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Tekna tar imot studenter som planlegger master studier. Men bare sånn til advarsel så er tekna primært rettet mot siv ing og andre med master og nito mot vanlige ingeniører, det er bare nylig de lot mastere bli medlem. Kan også sammenlignes med om en lege skulle meldt seg inn i sykepleierforeningen. Tekna er forøvrig den største enkeltorganisasjonen innen akademikerne. Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Tekna tar imot studenter som planlegger master studier. Men bare sånn til advarsel så er tekna primært rettet mot siv ing og andre med master og nito mot vanlige ingeniører, det er bare nylig de lot mastere bli medlem. Kan også sammenlignes med om en lege skulle meldt seg inn i sykepleierforeningen. Tekna er forøvrig den største enkeltorganisasjonen innen akademikerne. 6774941[/snapback] Jeg oppfyller kravene til Tekna (både de gamle og nye.. Og vel så det). Men, som sagt, finner ingen grunn til å velge Tekna når jeg kan melde meg inn i Nito. Som sagt, noen som vet om en fordel å være medlem i tekna i forhold til Nito? (ikke nevn utdanning, siden jeg oppfyller alle krav) Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Tekna er for mastere og nito er for ingeniører. Du melder deg inn i et organisasjon som er beregnet for folk med lavere utdannelse enn deg. NITO er jo lønnorganisasjon som vil jo i utgangspunktet forhandle lønn for folkmed lavere lønn enn deg, tror nok du kommer itl å tape på det i lengden. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 31. august 2006 Del Skrevet 31. august 2006 Rakib: "Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer", er mer enn bare ingeniører det. Forøvrig får du din kjære bærbare "idiotforsikret" hos de veldig billig, og det må jeg nesten få anbefale, spørs om du får det billigere/bedre noe sted. Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Tekna er for mastere og nito er for ingeniører. Du melder deg inn i et organisasjon som er beregnet for folk med lavere utdannelse enn deg. NITO er jo lønnorganisasjon som vil jo i utgangspunktet forhandle lønn for folkmed lavere lønn enn deg, tror nok du kommer itl å tape på det i lengden. 6776672[/snapback] Nei, tror jeg ikke, lønnen blir regulert på jobben. Taper ikke noe alvorlig på det. Dessuten ligger lønnsstatestikken gratis tilgjengelig hos tekna. Sparer ca. 5000 kr i året på å være medlem av nito, i stedet for tekna. Lurer derfor på om det er en grunn jeg ikke vet om, som gjør at jeg allikevel bør velge tekna. Eneste jeg finner, er status. Når de sier NiTO for ingeniører og teknologer, så har teknologer lavere utdannelse enn ingeniører (tror jeg da). Endret 1. september 2006 av framoeng Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Tekna tar imot studenter som planlegger master studier. Men bare sånn til advarsel så er tekna primært rettet mot siv ing og andre med master og nito mot vanlige ingeniører, det er bare nylig de lot mastere bli medlem. Kan også sammenlignes med om en lege skulle meldt seg inn i sykepleierforeningen. Tekna er forøvrig den største enkeltorganisasjonen innen akademikerne. 6774941[/snapback] Du sier at de nylig lot mastere bli medlem. Det kan ha noe med at det ikke er noe som heter Siv. ing lenger. Man droppet vel denne tittelen rundt år 2000 i Norge. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 Siv. ing ble besluttet fjernet fra 2003. Påbegynte studenter fikk lov til å få tittelen i tillegg til masteren sin. Hmm sjekk her: http://www.tekna.no/index.asp?startID=&str...=1000040&pict=2 står at kontigenten koster 3200 i året, hvor du finner 5000kr fra vet jeg ikke. Kan nevne at du får gratis juridisk hjelp, tekna er den eneste fagorganisasjonen i norge som har egen advokat som har møterett i høyestesrett. Jeg vet ikke så veldig mye om NITO men Tekna mange gode kurser som kan gi deg gode faglige og sosiale relasjoner. Jeg er tilknyttet tekna oslo, bare legger ved kursprogrammet for oslo denne høsten. http://www.tekna.no/Arkiv/Avdelingene/Oslo...h%F8st_2006.pdf Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 1. september 2006 Del Skrevet 1. september 2006 (endret) Som sagt, jeg prøver seriøst å finne en grunn til å velge Tekna fremfor NiTO, men finner ingen god grunn. Endret 1. september 2006 av framoeng Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. september 2006 Del Skrevet 2. september 2006 Eneste jeg vet med forsikring er at du får 18% rabatt iforhold til ordinære priser med gjensidige om du har 3 eller flere forsikringer hos dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå