Gå til innhold

Hvilken media player bruker du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører veldig mange peker mot Winamp når de snakker om en musikkavspiller som bruker lite ressurser og er enkel i bruk. Vel. Synes FooBar2000 er kraftig undervurdert her (bortsett fra han ene med laptop som brukte det).

Jeg var fast tilhenger av Winamp i mange år, før jeg testa FooBar2000 en gang. Gikk så raskt tilbake til Winamp siden jeg pleide å utvikle noen plugins til Winamp (søk på NxS på Winamp.com). Men etter en stund så merket jeg at Nullsoft ikke var så veldig opptatt av å støtte oss frivillige plugin utviklere (API-et hadde en del mangler som de ikke ville rette opp i etter mange henvendelser).

Jeg begynte derfor å bruke FooBar2000 fast til avspilling av musikk. API-et til FooBar2000 er også mye mer modent og avansert noe jeg som programmerer liker svært godt. En programmerer ser jo som oftest på programmer på en helt annen måte enn den gjevne forbruker. Vi ser ofte litt dypere i programmenes oppbygging og kan gjerne dumpe et program på grunnlag av slike småting som API mangler og hvordan formatstøtten er laget selv om det ellers er megt bra laget. Jeg ser på Winamp som et mye mer proprietært program nå enn det var i den spede begynnelse hvor vi brukere hadde mye mer innflytelse. Nå virker det som om AOL har alt og si på hvordan Nullsoft utvikler Winamp spilleren. Slikt liker jeg svært dårlig. Greit nok at FooBar2000 ikke er open-source i likhet med Winamp, men her er det mye goodwill fra utvikleren.

Når det gjelder VLC er jeg mektig imponert. VLC har også en spilleliste og kan fungere på samme måte som de tidligere versjonene av Winamp slik. Du kan spille av musikk i VLC også. Nettradiostøtten til VLC er god. Den støtter streaming av AAC, AACplus, MP3 og OggVorbis.

Oppsummering:

Winamp - Mediaplayern med rock image. Har fått alle funksjoner som forventes i dag (podcast, cd-brenning, cd-ripping, media library og videospiller). Har selvfølgelig god SHOUTCast støtte også (innebygget radiostasjonsliste og nett-tv liste). SHOUTCast er jo også en Nullsoft teknologi.

FooBar2000 - Den enkle rene musikkspilleren. Utviklet av Peter Pawlowski, en person som over en lengre periode laget meget gode input plugins til Winamp. Hoppet senere av Winamp-lasset og startet på sin egen musikkavspiller.

Ved hjelp av plugins kan du brenne CD-er rett fra FooBar2000 så lenge du har Nero installert. Det finnes også plugins som endrer brukergrensesnittet til FooBar2000. Et must er columns UI.

Jeg er personlig ikke så stor fan av players med mange løse vinduer slik som Winamp (en for equalizer, playlist, media library, etc), så jeg likte godt en Modern Skin som het Single UI, men jeg fant senere en som ligner på Windows Media Player 10 nemlig Nullsoft Media Player 10.

Senere versjoner av Winamp og FooBar2000 støtter AACplus som er populært blant nettradio for sin gode kvalitet ved lave bitrates. Problemet med mange musikkprogram er at de ikke støtter alle formater. De fleste av formatene der ute er åpne og det er ikke noe problem med å skaffe kildekode som kan dekode formatet, men siden mangelen på folk som gidder å skrive en plugin er stor så må du ofte veksle mellom forskjellige programmer for å få spilt av musikken. Jeg hører en del på modulmusikk (laget med trackere som SoundTracker, FastTracker) og FooBar2000 og Winamp kan spille av de mest populære modulformatene, men for de mer obskøne og eldre formatene må du ty til DeliPlayer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...