Gå til innhold

ASUS A6Ja eller Inspirion 6400 *Ferdig*


Anbefalte innlegg

Hei! Har funnet to bærbare pcer som jeg synes virker innteresante:

 

Dell Inspirion 6400:

 

http://www1.euro.dell.com/content/products...dhs1&l=no&s=dhs

 

ASUS A6Ja:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=39831

 

Disse to maskinene virker ganske forskjellige. ASUS'en er mye mer tilrettelagt for spilling enn Dell sin. Det er jo egentlig på grunn av det gode tilbudet dell kjører at jeg vurderer denne sterkt.

 

Det har seg slik at jeg liker å spille litt. Spiller for det meste cs source og mindre krevende spill. Dette må dataen kjøre glatt. Derfor blir dette mye med om skjermkortet på dell sin maskin er godt nok. Spesifikasjoene ellers virker svært gode mener da jeg.

 

x1400 er jo en etterfølger av x600 som ikke er et voldsomt bra kort for spilling, men hvordan er x1400? jeg vet at x1600 er omtrent dobbelt så godt og at dette med stor sannsynlighet ville vært bra nok for mitt bruk.

Men x1400 er en annen sak. Greier kortet å kjøre cs source uten noen som helst hakking. hvordan vil fps være på disse to kortene når jeg kjører dette spillet.

Har en rimelig gammel stasjonær pc med Geforce 4 Ti 4200 som jeg mener er godt nok. Tror dere x1400 og x1600 kunne målt seg med dette.

 

Er det mulig at Dell sin data kan kjøre cod2 og bf2 ganske greit??

 

Jeg ønkser svært gjerne innspill fra eiere av Dell Inspirion 6400 og eiere av A6Ja. spesielt når det gjelder skjermkortene, men også øvrige spesifikasjoner.

 

Tilbudet på dell maskinen går vel ut på onsdag og jeg ønsker defor svar så fort som mulig. Mange spørsmål, men dere får prøve å svare så bra som mulig.

 

På forhånd takk!

Endret av Torland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som tror dellfolka ville vært så greie å bytte vekk den der printeren med 1x 1024mb ram? (det står 2x 512mb i som standard) Det koster jo ellers 500kr å gjøre dette. Det må vel være mulig å få bort den der printeren. Hvordan skal jeg i såfall gå frem for å få dette i "orden"

Lenke til kommentar
Noen som tror dellfolka ville vært så greie å bytte vekk den der printeren med 1x 1024mb ram? (det står 2x 512mb i som standard) Det koster jo ellers 500kr å gjøre dette. Det må vel være mulig å få bort den der printeren. Hvordan skal jeg i såfall gå frem for å få dette i "orden"

5863617[/snapback]

Dell-selgerne kan presses ganske langt, ja, og snakker du litt pent med dem, kan du helt sikkert få omgjort tilbudene. Du kan lett spare inn et par tusinger der, det vet jeg av erfaring. :) Det står mange gode prutetips i "Den store Inspiron 9300-tråden" (se på begynnelsen av tråden).

 

Jeg prøvde å grave frem en tråd jeg har sett her tidligere som rangerer de ulike skjermkortene etter 3DMark-scores, som er en god indikasjon på hvor godt kortene yter, men jeg klarte ikke finne den.. Så let litt rundt på nett etter tester av X1400. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for A6Ja selv.

 

X1600 er betraktelig bedre enn X1400, og vil ha endel lengre levetid når det gjelder spilling. I tillegg så må jeg nesten få sagt at jeg har hatt en Inspiron 6000 før, som stort sett er identisk med 6400 (samme chassi, tastatur, pekeplate, skjerm, osv) og jeg kan med veldig god tro si at Asus'en er av mye bedre kvalitet byggemessig sett. Den føles atskillig mer solid og ordentlig sammenskrudd sammenlignet med Dell'en. Asus er kjent for veldig god byggekvalitet på sine bærbare.

 

Forøvrig tviler jeg på om X1400 kjører CoD2 og BF2 noe særlig bra... Isåfall må det bli med alt av detaljer på det laveste.

 

Husk at Asus sine laptop'er også blir levert med 2 års garanti fra fabrikk (kan utvides til 3 år for rundt 700kr), noe de er alene om.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for A6Ja selv.

 

X1600 er betraktelig bedre enn X1400, og vil ha endel lengre levetid når det gjelder spilling. I tillegg så må jeg nesten få sagt at jeg har hatt en Inspiron 6000 før, som stort sett er identisk med 6400 (samme chassi, tastatur, pekeplate, skjerm, osv) og jeg kan med veldig god tro si at Asus'en er av mye bedre kvalitet byggemessig sett. Den føles atskillig mer solid og ordentlig sammenskrudd sammenlignet med Dell'en. Asus er kjent for veldig god byggekvalitet på sine bærbare.

 

Forøvrig tviler jeg på om X1400 kjører CoD2 og BF2 noe særlig bra... Isåfall må det bli med alt av detaljer på det laveste.

 

Husk at Asus sine laptop'er også blir levert med 2 års garanti fra fabrikk (kan utvides til 3 år for rundt 700kr), noe de er alene om.

5863948[/snapback]

Men dersom man bare skal spille CS og andre ikkje så kraftige spill, og primært til "vanlige ting", blir Dell 6400 et bedre alternativ? Spesifikasjonane overgår jo Asus'en glatt.

Lenke til kommentar

Man får jo Inspirion'en for ein god del mindre også i fohold til ASUS, men jeg er klar over at skjermkortet x1600 er bettraktelig bedre enn x1400.

 

Hvordan er Inspirion 6400 i praktisk bruk? (Vekt, batteri, stillegående?, designmessig, byggekvalitet.. alt dette.

Lenke til kommentar
Man får jo Inspirion'en for ein god del mindre også i fohold til ASUS, men jeg er klar over at skjermkortet x1600 er bettraktelig bedre enn x1400.

 

Hvordan er Inspirion 6400 i praktisk bruk? (Vekt, batteri, stillegående?, designmessig, byggekvalitet.. alt dette.

5864515[/snapback]

 

Wow her ble det dobbel post gitt... ;)

 

Dell 6400 er en grei maskin det, god batteritid med 9 celler, den er stillegående, god byggekvalitet men designmessig syntes jeg den er utgått på dato da 6000 var helt lik...

 

Skulle jeg kjøpt meg Dell 6400 ville i hvertfall kjøpt med "snap cover" da den er kjedelig å se på.

 

Som du tydelig har skjønt så er X1600 et mye bedre skjermkort " rundt 3 ganger" bedre faktisk, og liker du å spille CS blant annet så hadde jeg faktisk ikke giddet å tenkt Dell 6400 i det hele tatt.

 

Å kjøpe en maskin "som i dag" ligger helt på grensen spillemessig, vil jeg ikke anbefale, og det kan vel hende at du ønsker å kjøpe et nyerere spill etter vært...

 

Jeg hadde klart gått for Asus maskinen i dag, og jeg tror neppe du kommer til å angre selv om den koster noe mer.

 

PS-Pris er ikke alt som teller ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

Er det noen Inspirion 6400 tilhengere som har noe å si?

5865863[/snapback]

 

Hva mer trenger du egentlig? Du har fått svar så det holder, og da er det vel egentlig bare å ta valget :roll:

Dell 6400= kontormaskin VS Asus som dekker alt + spill i tillegg.

Endret av ken36
Lenke til kommentar

Alt for dårlig oppløsning på ASUS-en. Oppløsningen på den er for dårlig til en 14,1" skjerm. WXGA (1280 x 800) er ALT for lav oppløsning til en 15,4" skjerm. Grafikk-kortet i 6400 er for dårlig til spill, men fungerer greit. (Gamle x 300 klarer å kjøre BF2 med lav grafikk og x1400 er bedre enn dette) Oppløsningen her er også mye bedre.

 

Hadde det vært mitt valg så hadde det blitt Dell.

Lenke til kommentar
Alt for dårlig oppløsning på ASUS-en. Oppløsningen på den er for dårlig til en 14,1" skjerm. WXGA (1280 x 800) er ALT for lav oppløsning til en 15,4" skjerm. Grafikk-kortet i 6400 er for dårlig til spill, men fungerer greit. (Gamle x 300 klarer å kjøre BF2 med lav grafikk og x1400 er bedre enn dette) Oppløsningen her er også mye bedre.

 

Hadde det vært mitt valg så hadde det blitt Dell.

5866478[/snapback]

 

Oppløsningen er helt perfekt i min øyner " smak og behag" tullete å skrive at den er dårlig, da de fleste maskiner med 15,4 skjerm har denne oppløsningen og ikke uten grunn...

 

Jeg syntes oppløsningen på Dell med 1680X1050 blir for smått og utydlig" og ja jeg har perfekt syn" men som skrevet smak sak...

 

X1400 yter faktisk dårligere en X300 og det sier jo litt :roll: (tragisk)

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Alt for dårlig oppløsning på ASUS-en. Oppløsningen på den er for dårlig til en 14,1" skjerm. WXGA (1280 x 800) er ALT for lav oppløsning til en 15,4" skjerm. Grafikk-kortet i 6400 er for dårlig til spill, men fungerer greit. (Gamle x 300 klarer å kjøre BF2 med lav grafikk og x1400 er bedre enn dette) Oppløsningen her er også mye bedre.

 

Hadde det vært mitt valg så hadde det blitt Dell.

5866478[/snapback]

 

Angående oppløsningen er det vel smak og behag. For min del er 1280x800 perfekt for 15.4" skjerm. 1680x1050 blir for smått på 15.4" skjerm for min del. Absolutt høyeste oppløsning på en 15.4" er for min del 1440x900, noe MacBook Pro har.

 

En må også tenke på at dersom en planlegger å bruke bærbaren til spill, så lønner det seg ikke med alt for høy oppløsning. GPU på bærbare er jo som alle vet mye svakere kontra stasjonære, spesielt når det gjelder båndbredde (minne interface er ofte 128-bits, minnet er gjerne endel tregere) og da kan det kjapt gå treigt om en vil spille i den native oppløsningen til LCD skjermen (noe alle vil, siden kvaliteten på ikke-nativ oppløsning på LCD skjerm er ganske crappy).

 

Jeg har prøvd både 1680x1050, 1440x900 samt 1280x800, og av alle tre så foretrekker jeg 1440x900 faktisk - Bare så synd at dette ikke eksisterer på 15.4" skjermer på PC'er, kun Mac - samt 17" bærbare PC'er.

Lenke til kommentar

Er ikke dette litt rare maskiner å sammenligne. med tanke på prisklasse og bruksområde? Skal du ha noe midt imellom, hva med å se på en maskin av denne størrelsen med X700 GPU til oppunder 10 tusen, a la en viss Toshiba som ofte har vært nevnt her i det siste?

Lenke til kommentar
Er ikke dette litt rare maskiner å sammenligne. med tanke på prisklasse og bruksområde? Skal du ha noe midt imellom, hva med å se på en maskin av denne størrelsen med X700 GPU til oppunder 10 tusen, a la en viss Toshiba som ofte har vært nevnt her i det siste?

5867099[/snapback]

 

Der er jeg veldig enig med deg ols.

Lenke til kommentar
Takk for all hjelp!

Denne tråden er med dette stengt.

Kjekt å få innspill fra forskjellige kanter.

 

|mEg|

5867437[/snapback]

 

Jeg visste ikke at en tråd kunne stenges! (av menige brukere, that is).

En annen ting er at tråder som dette kan være av intersse for fler enn den som startet den. (ikke uten grunn finnes en søkefunksjon). Det må jo være åpent for eventuelt flere synspunkter.

 

(Håper du får tak i noe du blir fornøyd med, Torland)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...