DesertGlow Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Det var for en stund tilbake en diskusjon om hvorvidt det var mulig å åpne en flydør i luften, for dermed å rett og slett lage et helvete. Det ble konkludert her med at det ikke var mulig fordi døren først måtte litt inn, før den kunne dyttes ut, og det ble umulig grunnet lufttrykket. Har vært litt ute og flydd den siste tiden, og har lagt merke til en ting: Nødutgangene over vingene har ikke denne sikkerhetsfunksjonen. Her napper en i håndtaket, og døra går rett ut - det er faktisk fysisk umulig å dytte den litt inn først. (Har sett dette både på brosyren (et eksempel ligger her http://perso.wanadoo.fr/daniel.safety.card...r_b737_800.jpg) - hotlinking var visst ikke så lurt, men forsøk denne linken http://images.google.com/images?sourceid=n...ety&sa=N&tab=wi, personalet har bekreftet det, samt jeg så det på et videoklipp. Hvordan forhindrer en at disse blir åpnet 36.000 fot over bakken? Endret 3. april 2006 av DesertGlow Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Menneskets fornuft er ikke alltid så god. Det er utrolig hva desperate mennesker kan gjøre, eller personer i psykose - eller hvis en er fast bestemt på å gjøre noe faenskap. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Joda, også nødutganger har kileform, som gjør at de åpnes innover. Merk: De åpnes ikke HELT innover, kun nok til å få dem ut. Det er ikke snakk om mer et et par cm på det meste. Grunnen til at videoer presiserer at dørene skal UT, er at luringer tidligere har åpnet nødutgangene, og etter å ha trukket de inn i flyet, lagt de på gulvet (ikke alle nødutganger er hengslede), som vanskeliggjør evakueringen. Forøvrig: http://www.straightdope.com/classics/a2_390.html Edit: ikke så sikker lengre. Etter å ha lest litt om dørsystemene på 737, fant jeg dette: On the NG, it is not uncommon to get an overwing caption illuminate for a fraction of a second as you start the take-off run. This is due to the overwing exit automatic locking function being slightly slow. Det kan tyde på at et automatisk låsesystem låser dørene, heller enn en kileform som jeg vet er vanlig på en del andre flytyper. 737-800, som trådstarter refererer til er i NG-serien som omtales. Endret 3. april 2006 av bfisk Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Hvis du ser på designet på de nødutgangene som er over vingene på nyere 737-maskiner vil du se at disse er hengslet i toppen og fysisk umulig kan beveg seg innover siden det er stålsperrer på innsiden. Det gjør at dørene bare har én vei å gå, og det er utover. Det ble også kraftig presisert av en flyvertinne som instruerte en person som satt ved nødutgangen som trodde hun visste hvordan det skulle gjøres ved å først ta litt inn, før det skulle ut. Det er godt mulig dette er en direkte konsekvens av det som skrives i linken du refererer til at Boing har integrert nye funksjoner som hindrer at du kan åpne nødåpningene før du er på bakken (ikke pga lufttrykket, men andre sperrer). Dette bekymrer meg dog litt: Hvis du har en komplett system-failure, hvordan åpnes i så fall muligheten for at dørene kan åpnes igjen når du lander? Edit: Så du la på en quote mens jeg skrev, som for så vidt bekreftet det jeg skrev. Da står jeg igjen med min bekymring: Hva skjer hvis alt skjærer seg? Kan en risikere å være innesperret i flyet? Endret 3. april 2006 av DesertGlow Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) En komplett system-failure er vel ganske utenkelig på et slikt fly. Det er så mye redundante systemer at det er ikke klokt engang. Jeg ville heller ikke være ovverasket om det var en mekanisk løsning på dette, men jeg skal ikke påstå noe. Mye interessant lesning om 737-serien finner du på www.b737.org.uk. Edit: Dette bildet er fra en 737-500, altså en "classic" modell, ikke en NG modell som trådstarter beskriver. Her ser man tydelig at døren åpnes innover. Denne skal såvidt jeg vet ikke være hengslet, og så etter å ha blitt løsnet, kastes ut av utgangen, ut på vingen. Dette bildet er fra en -800, og den har tydeligvis en annen mekanisme... Edit2: Dette bildet fra en MD-83 viser ganske tydelig prinsippet. Endret 4. april 2006 av bfisk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Det er ikkje nokre andre sikkerhetssystemer på nødutgangene en at dei må åpnast innover. Du drar i handtaket og får da med deg toppen av luka litt inn i cabinen så vrir du den litt og kaster heile luka ut. Så det er ikkje mulig å bli sperra inn pga teknisk feil. Og skulle flyet lande akkurat hard nok til at alle luker og dører blir slått skeive, (noe som strengt tatt er umulig i et fly av alluminium og kompositt) så er det satt av områder i skroget kor brannmannskapet kan sage ut luker til evakuering. Du kan sjå dei på utsida av flya dei er merka med fire raude vinklar som til sammen dannar eit rektangel. Det er dei plassane på flyet kor det ikkje går bjelker eller kabler gjennom. Flyet vil heller ikkje styrte visst det skulle gå hol på skroget. Det skal i alle fall svært mykje til. EDIT: Slo opp i permen min: MD-80 Emergency overwing exit: Push overwing exit door handle release, two doors are located over each wing, pull handle to unlatch door, push in and lift up forcibly EDIT2: Opps, dette var visst beskrivelsen på korleis du kjem deg inn i flyet frå utsida , men prinsippet er jo likt (berre omvendt). Endret 4. april 2006 av The Avatar Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Interessant informasjon, TA. Hva driver du med? (Hva slags perm er det du har?) Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Er en perm eg fekk i militæret då eg tok brann- og redningskurset. Står litt forskjellig om korleis du entrer og stenger ned dei vanligaste flya i forsvaret. Er ikkje så mykje informasjon men det er jo nok til å kunne finne ut av slike detaljer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå