Gå til innhold

Hvilken Linux burde jeg velge til 166mhz 32Mb ram?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Server: Slackware eller debian. Men det vil trolig innebære en del tweaking og arbeid fra din side for å få ting til å gå noenlunde normalt.

Workstation: Vidalinux kanskje, slackware (med en del arbeid fra din side om jeg husker riktig), eller en mer spesialrettet distro som http://www.puppyos.com/ (om du får installert på hdd.. tror den trenger 128 mb ram for å kjøre fra cd) eller http://www.damnsmalllinux.org

Jeg har kjørt slackware på en 486 med 4 mb ram, men det var *en del* arbeid å få til, og jeg kjørte bare console (mest ssh til de "virkelige" maskinene) på den.

Lenke til kommentar
Skal teste om jeg kan bruke en gammel pc til noe, så jeg tenkte jeg skulle installere et lite krevende OS. Burde bli Linux det da eller? Hva anbefaler dere til en pc med 166MHz og 32MB ram?? hehehe :p

5862922[/snapback]

Spørs enkelt og greit hva du skal bruke denne maskinen til. 166 er plenty til enkle serveroppgaver. 32 mb ram blir litt i minstelaget, nesten uansett tweaking visst du skal kjøre X på den + forvente at den skal fungere "normalt" som en ellers vanlig desktop maskin.

Endret av Lassie
Lenke til kommentar
Skal teste om jeg kan bruke en gammel pc til noe, så jeg tenkte jeg skulle installere et lite krevende OS. Burde bli Linux det da eller? Hva anbefaler dere til en pc med 166MHz og 32MB ram?? hehehe :p

5862922[/snapback]

Seriøst, kast maskinen på dynga. 64mb er et _absolutt_ minimumskrav for noe som helst. Du kan såklart kjøre et eller annet serverting på maskinen, men det er ikke noe jeg vil anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en 233mhz med 64mb ram her. Null stress med debian og funker helt greit med fluxbox.

Sitter på msn ogirc, surfer i firefox og hører på musikk samtidig. Null stress. I hvertall ikke kast den maskinen, putt i litt mer ram så har du en fin pc. Er den bærbar også så er det i hvertfall konge.

PS. Med nullstress mener jeg at det ikke er noe problem å bruke det. Funker _mye_ bedre enn en windows maskin med samme specs. Er noen lange loadepauser innimellom, men da er det bare å ta en reboot, så holder den noen dager til.

Lenke til kommentar

166MHz og 32MB ram! Hva skal du med den a?

Kanskje du kan sparke inn Slackware eller DSL og få den til å kjøre nogenlunde, men hvis jeg absolutt skulle fått den PC'en opp å gå ville jeg installert QNX.

QNX er et real-time, ekte mikrokjerne OS rettet mot embedded markedet, men jeg har sjøl med stort hell brukt det som vanlig desktop-OS over en tid. QNX er grøsselig kjapt og lite ressurskrevende.

Dog er det ikke Linux, ei heller 100% gratis. Hvis du registrerer deg på nettsidene deres kan du laste ned QNX til ikke kommersiell bruk.

EDIT: QNX vil sannsynligvis installeres og kjøres uten problemer. Ankepunktet er hvis den maskina har noe ille obskur maskinvare.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Prøvde QNX (tror det var v.4) på en i486 for noen år tilbake (2-3 år siden?). Var utrolig kjapp (Amiga flashback :) ), men så var det programvare da. Var iallefall dårlig utvalg når jeg prøvde det.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Sant nok, ikke all verden med programvare.

Men QNX har et rimelig aktivt samfunn av entutiaster(?) rundt seg som porter populær programvare. En kort google søk burde finne flere nettsider dedikert til tredjeparts programvare til QNX.

Pakkebehandleren til QNX er ikke helt ueffen den heller, forresten.

EDIT: Tipper få problemer utenom programvare begrensninger med QNX til desktop bruk, drange.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

En av de større QNX "samfunnene": OpenQNX :: The QNX Community Portal.

Hvordan skaffe seg QNX: Free 30-day QNX Momentics Development Suite v6.3 commercial product evaluation.

Hvis du laster ned DENNE VERSJONEN kan du installerer QNX som OS på PC'en. Begrensningen på 30 dager gjelder utviklingsmiljøet Momentics, ikke selve OS delen av QNX, kalt Neutrino. Etter 30 dager funker(?) ikke Momentics lenger, men Neutrino kan fortsatt brukes så det skvetter.

EDIT: QNX på wikipedia

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

ikke kast den på dynga da kjære vene. den kan brukes til masse rart den.

innstalere win98 elns og ha ventrillo på den. Deretter lager du en knapp som er tilkoblet tastaturet. så lager du ledninger til en mikrofon og høyttaler.

knapp høyttaler og mikrofon setter du i en boks du hanger på veggen og gjemmer pc-en.

Så da kan du bare klikke på knappen og prate med andre pc-er.

Det er bare ett av mange ting du kan gjøre.

Lenke til kommentar

Har en laptop her med 166Mhz 16mb ram og 12" skjerm, la inn debian woody på den og x server med fluxbox. Gikk litt tregt om du surfa siden 16 mb ram gikk fort opp......og swap disken på en 2 gb disk på 3000rpm ikke er artig :!:

Legg inn DSL - Damn small linux, det er en debian core uten unødveningt mye dritt på og den skulle gå. Funka live på den laptopen så :)

Ellers kan det nevnes at jeg dual boota med win 3.11 på den og fikk fiksa så jeg kunne surfe på 3.11......raskere har nettet aldri vært og restart tok 2 sekunder.....C:\winnt...oppe igjen :!:

Endret av darkz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...