Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 varmeapparat


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en bruktimportert Audi 100 2.3E 1991 mod. (ny type) 216.000 km.

 

Temperaturviseren til motoren står nesten alltid på laveste nivå. kan av og til stige opp til ca 70 grader 5 min etter at kjøreturen har begynt før den faller ganske raskt tilbake. varmeapparatet blir bare sånn passe lunkent. kjente på oljepeilerstaven og den var ganske varm.

 

kan det være termostaten / feil på viseren ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for svarene! er termostaten noe jeg enkelt greier å bytte selv ? finnes det noen beskrivelser av dette ?

5868775[/snapback]

 

Er som regel en grei sak å bytte den. Den ligger vanligvis på en av slangene mellom motor og radioteren. Altså der vannet går FRA motor til radiator. Kan være så lett at det bare er å løsne en slange og bytte termostaten. Vet ikke hvordan det på Audi, men det vet sikkert noen her inne.

Endret av Gromle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

Hei.

 

Et spørsmål i tilknytning til dette.

Har samme problem selv med termostat, at temp måler mest ligger på bunn men hender at det kryper opp mot 90 grader en liten stund før den falller tilbake.

 

Samtidig har jeg et stort forbruk av kjølevæske, skulle nesten tro at det var en lekkasje. Men lekkasje er det etter sigende ikke, da dette har blitt trykk-testet i over et døgn i følge forrige eier.

 

Kan dette problemet med termostat gjøre at forbruket av kjølevæske øker?

 

Til info, gjelder Audi 100, 2.3, 1993 model avant.

 

Mvh

G

Lenke til kommentar

Kjølevæske er ikke noe som forbrukes hvis motoren er frisk. Kjølevæsken går i et lukket system og er ikke noe som skal etterfylles.

 

Hvis det er ikke er noen lekkasje når motoren ikke går, så må det bli borte når motoren går. Vannpumpa kan lekke, eller toppakningen kan slippe vann inn i sylindrene.

Lenke til kommentar

hvis bilen forbruker kjøleveske er det et eller annet gli. enten defekt toppakning som lekker inn i sylindrene, kjent som indre forbruk, eller ytre forbruk, lekkasje du kan se selv. han forrige eiern din har nok lurt deg litt, ser ikke helt peonget med og trykkteste et sånt system i over et døgn, og i tilfelle med hva. dette er noe man kan teste med sylinderlekkasjetest, eller kompresjonstest. også vil man se det i motorolje ol.

 

angående termostaten mener jeg og huske huset sitter på enden av toppen, i et metallhus. er litt usikker nå. har selv en 2,2 138 hk KU motor. ved bytte av termostat må kjølevæske byttes, det skal da helst benyttes g11 som er et vag produkt man får kjøpt. bland 50 femti. blås eller skyll reint systemet, da det danner seg rust og grader i omløpet. selve termostaten er ikke store jobben og bytte, men det kan bli litt søl med kjølevannet.

 

lykke til!

Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Deilig!

Hadde bilen på møller i morges, ingen problemer i det hele tatt med bilen. Fikk beskjed om at det var normalt at det kunne forsvinne litt væske over tid, men burde følge litt med og etterfylle ved behov.

Når det gjaldt termostat, å var både føler og termostat i tipp topp stand, problemet satt i "viseren" i instrumentpanelet, muligens en dårlig kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...