Kentex Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hei! Har en bruktimportert Audi 100 2.3E 1991 mod. (ny type) 216.000 km. Temperaturviseren til motoren står nesten alltid på laveste nivå. kan av og til stige opp til ca 70 grader 5 min etter at kjøreturen har begynt før den faller ganske raskt tilbake. varmeapparatet blir bare sånn passe lunkent. kjente på oljepeilerstaven og den var ganske varm. kan det være termostaten / feil på viseren ? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Kan være at termostaten ikke lukker, da vil motoren kjøles maksimalt hele tiden, full gjennomstrømning av vann gjennom motor og radiator, og da vil den sakte oppnå driftstemp. Prøv og bytt termostat Lenke til kommentar
Kentex Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Takk for rask tilbakemelding Hvor sitter termostaten, er den enkel å bytte ? Lenke til kommentar
Januar333 Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 jepp, mulig med termostat. eller slik som det var hos meg en dårlig kobling til sensoren. Lenke til kommentar
McLuddis Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Husk også å sjekke om du har nok kjølevann på bilen Lenke til kommentar
Kentex Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Takk for svarene! er termostaten noe jeg enkelt greier å bytte selv ? finnes det noen beskrivelser av dette ? Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) Takk for svarene! er termostaten noe jeg enkelt greier å bytte selv ? finnes det noen beskrivelser av dette ? 5868775[/snapback] Er som regel en grei sak å bytte den. Den ligger vanligvis på en av slangene mellom motor og radioteren. Altså der vannet går FRA motor til radiator. Kan være så lett at det bare er å løsne en slange og bytte termostaten. Vet ikke hvordan det på Audi, men det vet sikkert noen her inne. Endret 5. april 2006 av Gromle Lenke til kommentar
Kentex Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Noen her inne som vet hvordan dette gjøres på audi 100 2.3E ? på forhånd takk! Lenke til kommentar
Kentex Skrevet 7. april 2006 Forfatter Del Skrevet 7. april 2006 hmm.................. Lenke til kommentar
Kentex Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 ?................... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei. Et spørsmål i tilknytning til dette. Har samme problem selv med termostat, at temp måler mest ligger på bunn men hender at det kryper opp mot 90 grader en liten stund før den falller tilbake. Samtidig har jeg et stort forbruk av kjølevæske, skulle nesten tro at det var en lekkasje. Men lekkasje er det etter sigende ikke, da dette har blitt trykk-testet i over et døgn i følge forrige eier. Kan dette problemet med termostat gjøre at forbruket av kjølevæske øker? Til info, gjelder Audi 100, 2.3, 1993 model avant. Mvh G Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Kjølevæske er ikke noe som forbrukes hvis motoren er frisk. Kjølevæsken går i et lukket system og er ikke noe som skal etterfylles. Hvis det er ikke er noen lekkasje når motoren ikke går, så må det bli borte når motoren går. Vannpumpa kan lekke, eller toppakningen kan slippe vann inn i sylindrene. Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) hvis bilen forbruker kjøleveske er det et eller annet gli. enten defekt toppakning som lekker inn i sylindrene, kjent som indre forbruk, eller ytre forbruk, lekkasje du kan se selv. han forrige eiern din har nok lurt deg litt, ser ikke helt peonget med og trykkteste et sånt system i over et døgn, og i tilfelle med hva. dette er noe man kan teste med sylinderlekkasjetest, eller kompresjonstest. også vil man se det i motorolje ol. angående termostaten mener jeg og huske huset sitter på enden av toppen, i et metallhus. er litt usikker nå. har selv en 2,2 138 hk KU motor. ved bytte av termostat må kjølevæske byttes, det skal da helst benyttes g11 som er et vag produkt man får kjøpt. bland 50 femti. blås eller skyll reint systemet, da det danner seg rust og grader i omløpet. selve termostaten er ikke store jobben og bytte, men det kan bli litt søl med kjølevannet. lykke til! Endret 19. desember 2006 av Dofty Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 hmmm... nå skal bilen på sjekk i morgen ang termostat og væsketap så vi får se hva de sier for noe... håpe det ikke blir så alt for dyrt. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Noen her inne som vet hvordan dette gjøres på audi 100 2.3E ? på forhånd takk! 5874409[/snapback] Google etter guider da.. Er ikke vanskelig å bytte en termostat altså. Først må du lokke opp panseret Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 Se litt på datoen da. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Deilig! Hadde bilen på møller i morges, ingen problemer i det hele tatt med bilen. Fikk beskjed om at det var normalt at det kunne forsvinne litt væske over tid, men burde følge litt med og etterfylle ved behov. Når det gjaldt termostat, å var både føler og termostat i tipp topp stand, problemet satt i "viseren" i instrumentpanelet, muligens en dårlig kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå