Lars-Erik Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har scannet noen filmer nå og stusser på en ting. "Auto Exposure" er veldig dårlig til å gjengi bildet slik det er på filmen. Selv når bildet er perfekt på filmen (når man viser lysbildet eller ser på det mot lyset) så blir det enten for mørkt eller for lyst.. Virker som den lar seg lure av lys himmel f.eks. Hvorfor kan den ikke bare gjengi filmen som den er? Eller kan den det hvis man slår av "Auto Exposure"? Har noen av dere noen erfaringer å dele rundt dette? Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 rare greier. med auto exposure off så blir bildene litt lysere. men hvis man klikker på "auto exposure" knappen (for å gjøre den likevel) så endrer ikke noe seg :-/ Og hvis "auto exposure" er automatisk på, og man tar en "redraw" så blir bildet lysere (som uten "auto exposure") men heller ikke da skjer det noe hvis man klikker på "auto exposure" knappen. Veldig ullent dette her :-) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Avhenger resultatet av hvilken film som er brukt? Jeg vet at kontrastene på Velvia kan være vanskelig å takle for en scanner. En annen sak er at automatikken i en scanner er nok like dum som automatikken i et kamera. Den lar seg nok lure av bilder med mye lys himmel, slik som kamera lar seg lure av himmelen (og snøe, sjøen og alt annet lyst, eller mørkt). Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 4. april 2006 Forfatter Del Skrevet 4. april 2006 Det er vel Fujichrome 100 eller 400D (ikke så lett å se forskjell). Hva slags instilling brukes om jeg slår av "Auto Exposure" alle steder? (jeg finner liksom ikke noen "default" verdi, bare slideren for "Gain") Siden "Auto Exposure" også tar ekstra tid vurderer jeg å slå den av, og justere med "Gain" istedet, men det ser ut som innstillingen ikke nullstilles for hver gang (og klikken man for manuell "Auto Exposure" så blir den hengende igjen også). Synes Nikon Scan er litt rotete sånn. Endrer du noen instillinger (selv om du lagrer dem og tar "Set User Settings") så blir de likevel kun brukt på akkurat det bildet du er på. For å få dem som ny standard må du avslutte programmet og starte det på nytt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå