Gå til innhold

mobilbutikk vs. me -> er dette lov?


TempO

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på hvis noen har peiling, jeg veitt det er mange som har peiling på regelverk å slikt her på forumet, så jeg håper virkelig på hjelp:)

 

jeg kjøpte meg en 3410 for 3-4 måneder siden, telefonen fungerte fint og var førnøyd, til jeg plutselig en dag skulle ringe.Telefonen var DØD og det sto "contact service" i displayet. jaja tenkte jeg, (uten å forstå hva som var skjedd) er jo ikke uvanlig å sende en telefon til reparasjon så mye feil som det er med de.

 

Jeg dro til butikken leverte den, og han skulle sende den inn til reparasjon for slik kunne det jo ikke være siden den var såpppass ny, sa han.

 

Henta den nå istad, da fikk jeg beskjed om at den var fuktskada og at det ikke var lønnsomt å reparere, (er klar over at det er vanskelig å få noe igjen på garantien hvis den er som de sier -> fuktskada, hvis nå enn dette stemmer).

Men ikke nok med det! de ga meg en regning på 224kr pga at de hadde sendt den til Oslo, pluss at de tok penger for å skjekke hva som var feil.

 

 

Så mitt spørsmål: Er det virkelig lov å gjøre det på denne måten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er temmelig sikker på at butikken ikke kan ta betalt for noe som ikke er avtalt på forhånd. De kan f.eks. si "Dette dekkes ikke av garantien, men vi kan fikse det for kr 850,-". Det kan du velge å akseptere eller ikke.

 

Det høres ikke riktig ut at en butikk kan ta betalt for å fastslå om en skade dekkes av garanti/reklamasjonsrett, men det er litt for sent på kveld for å søke i lovtekster nå... :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Butikken skal helt klart opplyse om at feilsøking kommer til å koste noe dersom det er en feil som ikke dekkes av garantien. Hver gang jeg har lev. inn telefon for rep. så har de sagt klart og tydelig fra om dette. Hvis ikke de har gjort det da du leverte inn telefonen syns jeg du burde ta en prat med daglig leder av butikken og be han gå gjennom butikkens rutiner....

Lenke til kommentar

Leverer du inn telefonen i en annen butikk enn den du kjøpte telefonen i må du regne med at de vil ha igjen for direkte utlegg.

 

Når det gjelder Nokia så forlanger de orginal kvittering vedlagt samt at IMEInummeret skal stå på kvitteringen. Gjør det ikke dette opphører garantien.

 

Helt på trynet spør du meg.

 

Nokia er vel noe av det dårligste man kan kjøpe.

De burde skjerpe seg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-30 16:47, skrev tempoking:

hmmm...ja det har du helt rett i. Jeg syns dette er rimelig på grensa til hva som kan være lov.

De sa ingenting om dette når jeg leverte telefonen...


 

Så vidt jeg vet kan du kreve å slippe å betale

den avgiften. Siden de ikke opplyste deg om den.

(eller kreve pengene tilbake).

Husker ikke helt hvor jeg leste dette, men

det er et eller annet sted i den "gamle" kjøpsloven.

 

Mvh

Tony Tuddenham

amobil.no

Lenke til kommentar

Når du leverer inn en telefon på ett verksted, skal du alltid bli opplyst om, og signere på ett papir der det står evt. kostnader, hva som dekkes og ikke dekkes av garanti.

Har du imidlertid gjort dette, har butikken gjort riktig, og du har ingen rettigheter...

 

That's life ...

Lenke til kommentar

hadde jeg bare skrevet under på noe så...ja da hadde det vært en annen sak, men jeg skrev faktisk ikke under på noe som helst.

 

jeg leverte telefonen jeg, fikk en lapp i retur som jeg måtte ha med for å få telefonen tilbake, and that's it.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...