Gå til innhold

Paleontologi og Paleontologer

Anbefalte innlegg

Jeg vil bli en paleontolog og lurer fryktelig på hvilken universiteter som har det og hvilken av dem som er de beste her i Norge? Om dere ikke vet hva det er så er det utgravinger av dyr og dinosaurer for flere milioner år siden. Jeg vil få mest mulig kunskap om det, så jeg vil finne den beste plassen for det.

Er ikke så mange år til jeg kan kanskje komme inn på universitetet, så fort fort :p

Noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Studerer selv geologi, men ikke ved et norsk universitet. Paleontologi er veldig mye av det samme, og det ser ut til at du kommer til aa maatte ta en bachelor i geologi foer at du kan ta en master i paleontologi. Norske fakultet er verdensledende innen geologi, men jeg er ikke riktig sikker hvor anerkjent akkurat paleontologi er. Jeg ville hovedsakelig sjekket opp nettsidene til Universitet i Bergen, Universitet i Oslo og NTNU og sjekket hva slags programmer de har, i tillegg til aa sende de noen mailer for aa hoere om hvor gode deres fakultet er, baade nasjonalt og internasjonalt.

Naar det kommer til paleontologi, saa er jeg sikker paa at det er et veldig spennende studie, men du boer vaere forberedt paa at du ikke bare kommer til aa studere fossiler, men ogsaa faa omfattende utdanning innen bergarter, mineraler og stratigrafi, saa vaer sikker paa at det er ogsaa felt som du kommer til aa vaere interessert i.

Geovitenskapelig fakultet- UiB

Geovitenskapelig Fakultet -UiO

NTNU

Lenke til kommentar
Naar det kommer til paleontologi, saa er jeg sikker paa at det er et veldig spennende studie, men du boer vaere forberedt paa at du ikke bare kommer til aa studere fossiler, men ogsaa faa omfattende utdanning innen bergarter, mineraler og stratigrafi, saa vaer sikker paa at det er ogsaa felt som du kommer til aa vaere interessert i.

Geovitenskapelig fakultet- UiB

Geovitenskapelig Fakultet -UiO

NTNU

5866917[/snapback]

Jeg elsker allt innen paloentologi og hva paleontologer gjør, selv om utgravinger og det kan være kjedelig noen ganger så er det som å åpne en pakke. Man blir så spent på hva vi finner. jeg snakker en del men folk innen paleontologi, men bare ved hjelp av E-post så det bli ikke lett å spørre allt man lurer på uten å få øyekontakt med dem.

Det er noen som leter etter fosiler på fjell og noen lenger nede. De oppe på fjelene finner de mest fosielr av land dyr, de lenger nede er mere interisert i havfosiler og leter etter dem. Der finner de allt fra bergarter til små fosilskjell. jeg ser frem til å nyte denne jobben om jeg så er så heldig å få studere dette. Jeg må få lære litt mere engelsk, for jeg tror jeg heller tar paleontologi i utlandet. Må bare håpe på at det er bedre å bo i norge enn i utlandet for å bli paleontolog, slev om jeg ikke er så glad i kulde å må dra til Svalbard for å finne fosiler :p

Lenke til kommentar

Tror nok det aa faa jobb innen paleontologi er rimelig begrenset, de fleste jobbene vil nok enten vaere som akademiker/forsker, eller som kurator paa et museum. En slik utdannelse ispedd litt andre realfag kan nok ogsaa kunne gi deg en laererjobb.

Endret av Pdisch
Lenke til kommentar

Det var da et veldig spesialisert ønske... :cool:

Det finnes noen jobber innen paleontolologi i Norge som Pdisch nevner, i tillegg er det noen innen mikropaleontologi, der man ser på mikrofossiler av feks foraminiferer og diatomeer (fascinerende skalldannende encellede organismer) og bestemmer en biostratigrafi (biologisk tidsinndelig om du vil) ut fra artssammensetningen og variasjonen i disse. Disse jobbene er i forskning og i oljeindustrien.

Ellers er geologi et meget spennende fagfelt, med svært varierte spesialiseringsmuligheter. Bare hold øynene åpne for at andre ting enn paleontologi er utrolig fascinerende også...

Det er veldig få som jobber med utgravinger av dinosaurer, men men...

Engelsk - det er et must. Matte er også viktig, selv om man kan komme seg gjennom studiet uten mye matte, trengs det i jobbene. Dersom du går geologiveien må du ta mye biologi, dersom du tar biologi må du ta mye geologi. Har du overskudd er nok litt kunnskaper i et tredje språk som kinesisk godt å ha (gode lokaliteter der :)).

De ledende forskningsinstitutisjonene er ikke alltid det beste stedet å ta sine begynnende studier, men egner seg bedre for doktorat / postdoc.

Se ellers på linken under her (har ikke lest hele selv, men den virker veldig relevant for deg)

http://www.lifesci.ucsb.edu/~mrowe/dinosaur/FAQs.html

Du finner forresten mye fossiler i oslofeltet, men de beste lokalitetene er fredet (med god grunn) slik atogså du kan se fossilene i naturen.

Endret av Walter
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Om dere ikke vet hva det er så er det utgravinger av dyr og dinosaurer for flere milioner år siden.

Har selv veldig lyst til å studere innenfor paleontologi. Det høres det ut som du har òg. Men det å grave etter dinosaur- og andre dyrefossiler må du nok se langt etter. I Norge består de jobbene du kan få av å jobbe på universitetet eller lignende. Uansett er det nærmest bare mikropaleontologer her til lands. Har selv bare hørt om én paleontolog som driver med dinosaurer i Norge. Kjipt er det, men du må nok utenlands for å drive med dinosaurer o.l. Dessuten er ikke en paleontolog en som driver med utgravninger først og fremst, men en forsker innenfor fossiler. Lurer på om du har sett litt for mye på Jurassic Park eller noe..

Endret av Sigifredo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...