Espen_k Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har sett at andre sider har en side som forklarer at man er tildelt feil url, slik at for eksempel: Siden kunne ikke finnes i vår database. hvis noen skjønner. Kjører XAMPP Server. Ikke noe webhotell Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 XAMPP kjører vel Apache og har dermed støtte for htaccess? I så fall oppretter du en fil som heter .htaccess og slenger inn denne koden der: ErrorDocument 404 /error404.html Ved feil 404 vil folk få se siden /error404.html. Filnavn og -bane kan du selvfølgelig bytte ut. Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Hvordan gjør jeg det da? Lenke til kommentar
snake77 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Tror frontpage er lettest og bruke hvist du er ny på web. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Vil anbefale Dreamweaver fremfor Frontpage, selv om jeg verken ville brukt det ene eller det andre. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det var da òg en digresjon. .htaccessfilen er bare en helt vanlig tekstfil med filnavnet ".htaccess". Denne legger du i rotmappa til websida, altså der indexfila ligger. Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Og pass på at den skal hete ".htaccess", med punktom først. Grunne har med linux å gjøre (lang forklaring uteblir). Lag filen i notisblokk og velg lagre. Som filtype trykker du på "allle filer", og navnet skriver du inn MED "". Ellers blir det ikke riktig. Du må kanskje fikse på navnet etterpå... windows liker ikke den måten å navngi ting på. Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Server kjøres i windows, når jeg navner tekstfilen for ".htaccess" får jeg melding om å skrive inn et filnavn Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 lagre som fil.txt, åpne ms-dos og skriv: rename fil.txt .htaccess PS, husk å cd'e deg til rett mappe... Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) du må forklare meg å "cd'e" meg til rette mappe, har vært borti det før men husker null. EDIT: åpnet tekstfilen og trykket lagre som --> Alle filer filnavn er .htaccess nå står det at filen er en Htaccess file Endret 3. april 2006 av B-Zerc Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 cd = chanche directory (norsk: bytt mappe) bruk: cd mappenavn - går til mappen "mappenavn" cd .. - går en mappe "opp" du kan også gå flere mapper på en gang, samt definere faste stier (C:/Programfiler/xampp/htdocs/) Lenke til kommentar
Even. Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Du skriver ".htaccess" (ta med " tegnene) når du lagrer den. Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 hm, når jeg skriver en feil i url'en så kommer jeg til en random internet explorer 404 feil side, error siden kalles: error404.html er sikkert en logisk løsning... men how? Lenke til kommentar
rødøye Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har du lagret filene med riktig navn og i rett mappe? husk små/store bokstaver (gjelder ikke så mye på windows, men er viktig på linux) Lenke til kommentar
Espen_k Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 error404.html er i root mappen .htaccess er også i root mappen. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 The perfect 404 by ALA Trenger seff ikke ha med all den fancy koden de bruker som leter seg frem til hva de har gjort for noe dumt, men man forstår viktigheten med en god 404 side etter å ha lest den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå