Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk mellom bærbar og stasjonær

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en krysset nettverkskabel (det er 100% at den er krysset) og skal sette opp nettverk mellom en stasjonær PC Fujitsu Siemens (Windows XP Home Edition) og en bærbar Fujitsu Siemens Lifebook (windows 2000 Professional).

Når kabelen settes i porten kommer det opp melding på begge to om at "lokal tilkobling 100 Mbps". Videre så er alle harddisker delt på begge maskiner.

Når jeg høyreklikker på ikonet Lokal tilkobling så er

"Klient for Microsoft-Nettverk" og "Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk" og "Internet protocol TCP/IP" aktivert og installert på begge maskiner.

Arbeidsgruppenavnet på begge maskiner er satt til "HJEMME" og hver maskin har fått sitt navn "Hovedmaskin" og "Berbar".

Hvordan finner jeg den bærbare maskinen fra den stasjonære og omvendt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå på mine nettverksteder og se der. der skal dem vises. Vises dem ikke med en eneste gang så se på vinduet til høyre. der er det en "knapp" som heter "vis datamaskiner i nettverksgruppen". da skal du komme rett til "hjemme".

Håper du finner ut av det.

-Thelle-

Lenke til kommentar

HAr du satt opp ip på begge maskinene? Når du bruker krysset kabel må du manuelt sette ip adresse på begge maskinene.

Du setter dette i egenskapene til tcpip protokollen.

Mvh

Brutalix

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar

Kanskje servicen "Server" ikke er startet? åpne "msconfig" (kjør->msconfig), se på Services, og se til at "Server" er krysset av. Tror det er denne servicen som trengs for å dele filer osv.

Men tror det kan være større sjans for at du ikke har satt ip til pcene, kan være lurt å prøve dette først.

Lenke til kommentar

sliter litt med noe av det samme så tenkte jeg skulle bumpe den tråden her, har 2 pcer i nettverk hvor begge kommer seg på internett å jeg finner den andre pcen på mine nettverksteder men jeg kommer meg liksom ikke inn på den andre, kommer bare "nettverksbannen ikke funnet". Er dhcp på routern.

Lenke til kommentar
sliter litt med noe av det samme så tenkte jeg skulle bumpe den tråden her, har 2 pcer i nettverk hvor begge kommer seg på internett å jeg finner den andre pcen på mine nettverksteder men jeg kommer meg liksom ikke inn på den andre, kommer bare "nettverksbannen ikke funnet". Er dhcp på routern.

5885022[/snapback]

testa \\ipadresse_her ?

Lenke til kommentar

helt sikkert helt elementært men , kjører du annen antivirus/brannmur programvare på maskinene ? jeg vet fra erfaring at norton ikke liker at begge maskinen har norton aktivert ... slo av norton på maskinen som ikke hadde internett og da virket det .

Lykke til ! :)

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...