Gå til innhold

Its getting hot in here

FpsStu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan vel sette deg som en generell regel at når du kjenner at det er varmt nok til at du ikke kan holde der i lengre tid så bør du fikse kjøling....

uansett så går jo alt mye saktere i pc'n når ting blir varmt....Opplevde dette i praksis på et lan når min hjemmemekka hd kjøler tryna...Skulle formatere, det tok 4-5 timer. Kom hjem, fikk ordna kjølinga, det tok ca 45 minutter....

Sinnsyk forskjell...:smile:

Lenke til kommentar

åssen harddisk har du da? 45 minutter på å formatere???? Syns det er mye jeg....

Men 4-5 timer.. harddisken din må ha hatt masse feil.. da tar det tid.. varme har absolutt ikke så mye å si på hvor kjapt eller tregt ting jobber.

4-5 timer er usannsynelig.

Sikkert lenge siden du formaterte sist.. og da tar det lengre tid. Du formaterte jo en gang til når du kom hjem.. det gikk raskere fordi den hadde blitt formatert nettopp.

Det må ha vært en tilfeldighet.

Som oceana så.. kjenn på ribbene.. klarer du ikke holde på de over tid trenger du mer kjøling.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-28 19:56, skrev corcky:

Det er vel litt vanskelig å få hardware til å "brenne" opp med mindre du tar fram sveiseapparatet. Du vil nok få en del bluescreens/lockups før noe av hardwaren blir direkte ødelagt.

Last ned en film fra Tomshardware om dette emnet, så skal du nok forandre mening.

(Husker ikke eksakt adresse / filnavn).

Dette var riktignok ekstremtilfeller.

De fjernet kjøleren fra en AMD XP eller tilsvarende AMD mens en Quake3-demo gikk.

Etter få sekunder røyk det fra CPU, og tempen ble avlest til rundt 300'C på ekstern avleser..

Lenke til kommentar

varme på de raskseste prosessorer i dag har en effekt på rundt 70W fordelt på det lille arealet.

Dette sier at prosessoren produserer mer varme per arealenhet enn kokeplata på kjøkkenet. Hvis det forsetter etter Moore´s Law, vil vi etter ca.20-30 år få en prosessor som produserer like mye varme per arealenhet som det er på overflaten til sola.

Dette sier seg selv at nye teknologier på til for å lage raskere prosessorer....

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-27 19:59, skrev fUsiOn:

åssen harddisk har du da? 45 minutter på å formatere???? Syns det er mye jeg....

Men 4-5 timer.. harddisken din må ha hatt masse feil.. da tar det tid.. varme har absolutt ikke så mye å si på hvor kjapt eller tregt ting jobber.

På store disker er det ikke noe problem å bruke 45 min.! Og jeg må nok korrigere deg: Varme har absolutt noe å si. Hvorfor tror du fysikerne ønsker seg superledere? Mer varme -> mer motstand -> mer varme igjen. Jo kaldere et stoff er, jo stillere ligger atomene i forhold til hverandre og jo lettere er det for elektronene å fly igjennom. I et kaldt elektronsisk system vil ting gå kjappere i forhold til et varmt et. Når det gjelder harddisker, er det nok selve platene som er mer varmefølsomme (og kulde) og dermed kan man merke større forskjeller enn ellers. IBM sine 60gxp og 75gxp f.eks.... uten kjøling -> varmere -> større sjanse for feil....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...