snake77 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adsl siden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adslsiden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... 5861751[/snapback] Hva tror du selv da? Regner med at alle kommer med samme svar: Det er ikkje lov! Selv om det er litt gøy da Lenke til kommentar
snake77 Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adslsiden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... 5861751[/snapback] Hva tror du selv da? Regner med at alle kommer med samme svar: Det er ikkje lov! Selv om det er litt gøy da 5861787[/snapback] Har man ikje plikt selv til og kode nettet sitt selv slik at ikke uvedkomne kommer inn... Åpne nett er vell til for og brukes Lenge leve gamle folk med adsl og lite datakunskaper. Lenke til kommentar
ronnyenk Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adslsiden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... 5861751[/snapback] Hva tror du selv da? Regner med at alle kommer med samme svar: Det er ikkje lov! Selv om det er litt gøy da 5861787[/snapback] Har man ikje plikt selv til og kode nettet sitt selv slik at ikke uvedkomne kommer inn... Åpne nett er vell til for og brukes Lenge leve gamle folk med adsl og lite datakunskaper. 5861846[/snapback] Hvis du ser en tom bil med motoren i gang, setter du deg i den og kjører avgårde? Lenke til kommentar
Jovi60 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adslsiden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... 5861751[/snapback] Helt klart ulovlig! Straffes med fengsel i opptil 6 mnd hvis du blir tatt....... Lenke til kommentar
snake77 Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Tja hvorfor ikje Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det er lov å bruke WAN som er åpent, men det er IKKE lov å gå inn på eventuelle maskiner som står på WAN nettet som ikke er kryptert... Lenke til kommentar
BlackDeath Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Tviler på om det er lovlig å bruke et åpent nettverk. Men hadde ikke betenkt meg på å bruke det til "vanlig" surfing... Kent Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Trådløse nett som er usikret er gråsone... Du har ikke lov til å bruke et trådløst nett som ikke er ditt uten tiladelse, men likevel kan du ikke bli straffet for å koble til et nettverk som ikke er låst eller sikret. Dersom du dog bryter kryptering for å få tilgang til nettverket, så er det uten tvil et lovbrudd. I uansett tilfelle, så er det moralsk forkastelig å snylte på andre. Be heller pent om lov til å låne nettet til litt lett surfing og epost, så får du sikkert lov. Spesielt om du tilbyr deg å hjelpe med å kryptere nettverket i gjenngjeld. En god tjeneste er verdt en annen tross alt -Stigma Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Tviler på om det er lovlig å bruke et åpent nettverk.Men hadde ikke betenkt meg på å bruke det til "vanlig" surfing... Kent 5862035[/snapback] Jeg tror ikke det finnes noe straffegrunnlag mot dette. I så tilfelle så hadde du risikert å bryte loven hver gang du slo på din bærbare maskin på et ukjennt sted. Diverse programvare inkludert windows kobler seg jo gjerne opp på et tilgjengelig åpent trådløst nettverk uten å spørre deg først, og hundretusenvis av mennesker hadde "brutt loven" selv uten å vite hva de gjorde. Men... det kommer sikkert en lov på det før eller siden, om en håndfull år når samfunnet generellt sett er litt mer dreven på data enn det er nå. -Stigma Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 "Dersom du dog bryter kryptering for å få tilgang til nettverket, så er det uten tvil et lovbrudd." det er ikkje lovbrudd det etter norske lover, du kan til og med bryte deg inn i ein bank, og ha ditt på det tørre. Det er først når du gjør noe på det stedet du har brutt deg inn, du har gjort noe gale.. Lenke til kommentar
snake77 Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Det er vel lettest og gjøre det på standar metoden Bruke nettet først, blir man tatt, så spør man om man får bruke det videre Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 "Dersom du dog bryter kryptering for å få tilgang til nettverket, så er det uten tvil et lovbrudd." det er ikkje lovbrudd det etter norske lover, du kan til og med bryte deg inn i ein bank, og ha ditt på det tørre. Det er først når du gjør noe på det stedet du har brutt deg inn, du har gjort noe gale.. 5862198[/snapback] He he - tror du trekker loven litt langt der - loven sier at det ikke er straffbart å planlegge og forberede en kriminell handling, det er først når handlingen starter at det er straffbart. Dvs jeg kan overvåke en bank, legge planer , kjøpe brekkjern. Hvis jeg stopper der, er det ikke straffbart - men så fort jeg setter brekkjernet i vinduet, da er handlingen startet og det er straffbart. Så bryter du deg inn i bank, så bryter du nok et par lover ja Beklager at dette ikke var så relevant i forhold til diskusjonen vedrørende trådløse nett (som har gått x ganger før) - ville bare oppklare/fordype lovtolkningen. Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Kripos sier det er ulovlig, mens PPT sier det er lov. Jeg synes man burde ha lov å bruke de åpne nettene til vanlig surfing. Endret 3. april 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
vivastar Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Har den siste tiden brukt snyltemetoden for og få adslsiden jeg ikje har adsl for tiden... Det jeg tenker på er at man finner åpne nettverk i boligfelt osv. Er det lov og bruke disse åpne nettverkene, eller er dette i grenseland.... 5861751[/snapback] Hva tror du selv da? Regner med at alle kommer med samme svar: Det er ikkje lov! Selv om det er litt gøy da 5861787[/snapback] Har man ikje plikt selv til og kode nettet sitt selv slik at ikke uvedkomne kommer inn... Åpne nett er vell til for og brukes Lenge leve gamle folk med adsl og lite datakunskaper. 5861846[/snapback] Hvis du ser en tom bil med motoren i gang, setter du deg i den og kjører avgårde? 5861865[/snapback] Blir litt feil det der, kanskje samme prinsipp men blir ikke helt den samme greia! Lenke til kommentar
slacker Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hvis du ser en tom bil med motoren i gang, setter du deg i den og kjører avgårde? 5861865[/snapback] Helt irrelevant sammenligning, og ikke engang samme prinsipp. Hvis du tar denne bilen og stikker av med den så er eieren plutselig uten bil. Hvis jeg surfer på naboens usikrede trådløse så har han fremdeles linjen sin. En bedre sammenligning ville være å benytte seg av en privat vei på et tidspunkt da eieren ikke bruker den selv. Dette er jo også ulovlig men tviler på at noen kommer til å arrestere deg for et slikt lovbrudd. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Du har full tilgang til å gå inn på det trådløse nettverket, hvis det ikke er cryptert/filtrert på en eller annen måte. Eieren av det trådløse nettverket har selv asvarte for å stenge det. Så det er bare deg å bruke det. MEN, det hander jo om etikk og moral da. Lenke til kommentar
ivanp Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Er det da uetisk av meg å snylte på min kaffebar nedi gata sitt åpne nett når jeg sitter hjemme å nyter en pils? Vil ikke tro det nei.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Du har full tilgang til å gå inn på det trådløse nettverket, hvis det ikke er cryptert/filtrert på en eller annen måte. Eieren av det trådløse nettverket har selv asvarte for å stenge det. Så det er bare deg å bruke det. MEN, det hander jo om etikk og moral da. 5870347[/snapback] Til surfing ser jeg ingen grunn til at det skal være umoralsk. Surfing stjeler jo ikke så mye båndbredde. Men vet om folk som laster ned gigavis med filmer på naboens nett o.l. Dèt derimot ligger vel i den uetiske gata.. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Hvis du vet vedkommede bare er pålogget på kveldingen, så gjør det sikkert ingenting om du låner det når han ikke er der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå