Halvgud Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det har seg sånn at jeg er blitt 'truet' med å få en anmeldelse på meg. Uten noen stor frykt, så er jeg nærmere nysgjerrig på hva en anmeldelse egentlig ER. Og om jeg kan bli anmeldt for denne saken. Jeg har blitt admin på russesida vår, og det er en tradisjon å lage en liste for de som skal få litt ekstra oppmerksomhet i russetida. Det er pågrunn av denne lista jeg er blit truet. Jeg la ut fullt navn, et bilde og en tekst hvor det er står "Jeg vet ikke hvem det er, men noen med han irriterer oss". Og nå har vedkommende truet med en anmeldelse pågrunn av 'sjikanering'. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Men har overhodet ikke lyst å fjerne han. Er dette en anmeldelssak? Hvordan må jeg bote for det? Hvordan fungerer det? Takker på forhånd til dere samfunnsvitne individer Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hvor er russesiden hostet? Privat server eller skolens server eller hva? Vi (jeg og mitt russekull) opplevde noen ala det samme deg, bare at her handlet det om rektoren som sa at noen bilder som vi hadde lagt ut på vår russeside (som var hostet på en privat server) måtte fjernes fordi bildene vistnok representerte skolen på skoletur i utlandet og bildene viste elever som drakk alkohol og dette var ikke akseptabelt for skolens annsikt utdad. Dette hadde selvfølgelig rektoren ikke noe med, da siden var privat og det var våre egne private bilder som var lastet opp. Det er heller ikke lov (såvidt jeg vet) å legge ut bilder av andre personer på internett med mindre du har fått lov av de, eller den personen som tok bildet. Så hvis du har tatt bildet og eier serveren så er det ikke noen lovbrudd såvidt jeg kan se. Sjikanering kan det vel heller ikke kalles hvis siden ikke er offentlig (vi hadde slik at en måtte registrere seg og en admin måtte godkjenne kontoen før en kunne se bildene), tror jeg da. Jeg er heldigvis ingen jurist Lenke til kommentar
Halvgud Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Jasså.. Slik gikk det for seg hos meg: Jeg gikk på blink, kopierte bilde han (gi f*** i åndsverskloven. Han klager ikke over bildebruk, han klager over sjikanering). Deretter la jeg opp bilde av han, med navn og en liten tekst under. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Jasså.. Slik gikk det for seg hos meg: Jeg gikk på blink, kopierte bilde han (gi f*** i åndsverskloven. Han klager ikke over bildebruk, han klager over sjikanering). Deretter la jeg opp bilde av han, med navn og en liten tekst under. Enkelt og greit. 5861823[/snapback] Høres ikke spesielt legalt ut å legge ut kontaktinformasjon hvis vedkommende ikke samtykker i det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Nope, dette er ikke tillatt. Man kan ikke legge ut bilder på nett uten avbildedets samtykke. Ei heller legge ut fullt navn og adresse etter hva jeg vet. Det første er jeg sikker på, det andre er jeg nesten sikker på. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Nope, dette er ikke tillatt. Man kan ikke legge ut bilder på nett uten avbildedets samtykke. Ei heller legge ut fullt navn og adresse etter hva jeg vet. Det første er jeg sikker på, det andre er jeg nesten sikker på. 5861917[/snapback] Har ikke dette med hvem som har tatt bildet? Vil være vanskelig f.eks. å få samtykke fra alle du tar bilde av hvis du knipser et bilde fra en gate full av mennesker og bruker bildet i en bok eller på en nettside? Eller kanskje regelene er anderledes når det er en person på bildet og når det er flere..? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Det er forskjell på bilder av menneskemengder og bilder av enkeltpersoner selvfølgelig. Men dette har ikke så mye med saken å gjøre her, da det tydeligvis er snakk om portrettbilde . Om det er bilder av et par mennesker på bildet, kan man feks sladde den personen som ikke ønsker å være med på bildet. Fyllebilder er gode eksempler på bilder hvor slikt har blitt bedt om før.- Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Dere bør nok fjerne bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå