Gå til innhold

Programmerer (ved NTNU)?

Salogel

Anbefalte innlegg

Lette litt før jeg startet dette emnet, men fant ikke noen som svarte spesifikt på det jeg lurer på.. Så håper ikke dette blir overflødig.

Uansett, det jeg lurte på var om noen kunne gi meg litt veiledning til hvilke studier jeg skal velge. Har lyst til å begynne med C# (.NET) programmering (eller ihvertfall programmering, og snevre det inn senere ved hjelp av generell studie innen området). Det jeg har fått med meg da, er at Datateknikk studiet (siv.ing) ved NTNU er et klokt valg. Men jeg tror desverre ikke karakterene mine holder (litt kjedelig at KRL karakteren min skal slå tilbake nå, og karakterene fra datafagene hjelper lite :p ).

Noen som har noen forslag på andre veier jeg kan gå? Har lyst til å studere ved NTNU, kan Bachelorstudiet i informatikk være noe å tenke på? (med 2årig master senere) Jeg mener, der kan man jo ta halvparten av fagene fra f.eks. Datateknikk..

På forhånd mange takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si det er stor forskjell på prestisje når det gjelder informatikk og siv.ing. datateknikk på ntnu. Er ganske stor forskjell på disse studiene, på datateknikk er det mye mer matte og fysikk etc. (basisfag). På informatikk har de som jeg har forstått mye mer programmering. Så hvis det kun er programmering du vil er nok informatikk veien å gå. Liker du matte? Vi lærer ganske mye kanskje litt vanskelig matte, men hadde du sånn passe kontroll på 3MX vil det nok gå bra.

Hvis du absolutt vil gå siv.ing. ntnu kan du jo først ta en vanlig ingeniørgrad på f.eks. hist, for så å bygge på med to år master til slutt på ntnu.

Anngående programmeringsspråk så lærer du mest Java på ntnu, men min oppfatning er at det egentlig ikke spiller så veldig stor rolle hvilket språk man lærer. Hvis man først kan et språk godt er veien kort til de andre.

Selv går jeg kommunikasjonsteknologi på andreåret, og er fornøyd med det. Vi har hatt alle fag felles med datateknikk de tre første semestrene, og det er først i vår vi har litt spesialisering. Det er mange som har byttet mellom disse underveis, det er visst mest en formalitet.

Jeg anbefaler varmt å studere på NTNU, spør gjerne vidrere hvis det er noe mer du lurer på.

Lenke til kommentar

Ville bare føye til at det finnes andre universiteter enn NTNU også.. F.eks Tromsø.. :p Der kan man starte på en bachelor i informatikk, trenger 2FY og 3MX, og dette er et åpent studium, der man kan fortsette på en master etter man er ferdig.

Ellers er jo UiO også ganske kjent for bra informatikkmiljø.

NTNU er oppskrytt! ;)

Lenke til kommentar

Kanskje NTNU er oppskrytt, jeg er sikker på at du kan få en likeverdig utdannelse andre plasser, som f.eks. Oslo og Tromsø. For min del har det aldri vært aktuelt å studert noen andre plasser, mest fordi jeg kommer fra Trøndelag, men også ryktet. Gamle NTH har en helt spesiell status. Når vi er på bedriftspresentasjoner med forskjellige firma sier de ofte at de er på utkikk etter folk fra ntnu, fordi de da vet hva de får.

Lenke til kommentar

Mange takk for raske svar!

Hadde sånn passe kontroll i både 3MX og 3FY, så litt matte og fysikk holder jeg nok ut med ;)

Men da tror det blir informatikk ved NTNU, siden det er programmeringsbiten jeg er ute etter (ihvertfall foreløpig ;p). Har jobbet ett år i et datafirma (tok et friår etter vgs), og jeg har også hørt at mange foretrekker folk fra NTNU. Jeg har selvfølgelig bare snakket med en brøkdel av arbeidsgiverne som finnes der ute, men allikevel.. :)

Igjen, takk for svar! Får sette meg ned og lese mer om studiene, for så å få slengt inn en søknad :p

Lenke til kommentar

Joda, det finnes mange slike firma, har god kjennskap til noen. Ett sted var det ikke nok å være utdannet fra samme sted som sjefen, du måtte også ha gått på samme linje som ham, uansett om du skulle drive med elektronikk eller programmering.

Mange føler det tryggere å velge blant fok fra et studium de selv kjenner.

Lenke til kommentar

Jeg mener at NTNU ikke er oppskrytt. Har vært på mange bedriftpresentasjoner med bedrifter som sier de prioriterer studenter utdannet fra dette univerisitetet.

Ved å studere på NTNU får du et faglig forskningsmiljø og teknisk bakgrunn som jeg ikke tror du kan få like bra andre steder i Norge.

Som et eksempel startet vel Fast Search and Transfer etter det jeg vet som et studentfirma ved NTNU og det kan man vel si har gått rimelig bra.

Uansett så må du for å studere på NTNU være klar over at du ikke kun vil få datafag. Du må gjennom mange mattefag og realfag som etter min mening er vestentlig mer krevende enn det som er tilfelle på videregående. Dersom du klarte deg bra der vil du også klare deg bra ved NTNU.

Dersom du virkelig vil inn kan du søke på en annen linje med mindre krav, og bare velge fagene som er ved Datateknikk...

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

De fleste av 5. klasse sivingene fra NTNU har allerede blitt headhuntet. Markedet for nyutdannede er nesten støvsugd for de som er flinke, også fra master studier.

Men ikke glem at man som ingeniør, siving, bachelor og master studerer til å bli helt forskjellige ting!

En ingeniørutdannelse er veldig generell de to første årene, så det ikke er noe problem med å skifte linje.Etter utdannelsen kan man også få ingeniørjobber som er ganske langt unna det du har studert, fordi du har det grunnleggende.

En bachelor er ofte ikke mye verdt utover nøyaktig det du studerer, og begynner å bli en "folkeutdannelse". Som bachelor i IT må du nå være best i klassen og ha et par års erfaring før du får jobben du vil ha.

Å ta en master på et universitet tilsier ofte at du driver med forskning og sikter mot en forskerstilling. Mastere graver seg ned i noe andre ikke kan. Men det er vanskeligere å få seg en jobb innen det du har forsket, og kan oppleve å få høre at du er overkvalifisert for en jobb som krever 3årig utdannelse. Men hvis du klarer å bestemme for hva du vil kan du kjøre ditt eget løp.

En siving har studert 3 år med generelle fag og to år med spesialisering innen et felt. Du lærer MYE matte, og alt fra de vanlige grunnleggende ingeniørfagene til ledelse og arkitektur. Fagene har et større teoretisk fokus enn på ingeniør. Kort fortalt kan du jobbe som en ingeniør, men ender som regel fort opp som lederen for dem.

Jeg har selv gått ingeniør og til NTNU, og det kan anbefales hvis du er usikker på om du er klar for siving. Men du trenger å være blant de 20 beste som går ut fra ingeniøren for å komme inn på NTNU...

En siste ting, jenter anbefales å studere ingeniørfag! De er så godt som garantert en fet jobb!

Ingeniør, snitt 300k,

Siving 350k, men stiger fortere. :w00t:

Lenke til kommentar
Kanskje NTNU er oppskrytt, jeg er sikker på at du kan få en likeverdig utdannelse andre plasser, som f.eks. Oslo og Tromsø. For min del har det aldri vært aktuelt å studert noen andre plasser, mest fordi jeg kommer fra Trøndelag, men også ryktet. Gamle NTH har en helt spesiell status. Når vi er på bedriftspresentasjoner med forskjellige firma sier de ofte at de er på utkikk etter folk fra ntnu, fordi de da vet hva de får.

5862256[/snapback]

NTH er den eneste grunnen til at NTNU har den "statusen" det har i dag, der har lite å gjøre som følge av studentene som går der.

Og det bør kanskje nevnes at NTNU skiller seg ut fra de andre universitetene når det kommer til undervisningsmetoder ol. Hørt et par kommentarer fra folk jeg kjenner som går der om at det minner om skole.

De fleste av 5. klasse sivingene fra NTNU har allerede blitt headhuntet. Markedet for nyutdannede er nesten støvsugd for de som er flinke, også fra master studier.

Men ikke glem at man som ingeniør, siving, bachelor og master studerer til å bli helt forskjellige ting!

Å ta en master på et universitet tilsier ofte at du driver med forskning og sikter mot en forskerstilling. Mastere graver seg ned i noe andre ikke kan. Men det er vanskeligere å få seg en jobb innen det du har forsket, og kan oppleve å få høre at du er overkvalifisert for en jobb som krever 3årig utdannelse. Men hvis du klarer å bestemme for hva du vil kan du kjøre ditt eget løp.

5870493[/snapback]

Synd og skuffe deg, men det tilsvarende gjelder for UiO nå. Det at NTNU har en særstilling er ene og alene fordi de som ansetter folk har studert ved NTNU, ikke fordi studentene der er bedre.

Og du burde virkelig ikke stigmatisere en master grad på den måten du gjør. Sjekk for eksempel opp hvor mange av masterstudentene ved ifi som tar en oppgave i en bedrift. Bedrifter om Sintef, Simula, Telenor, Hydro++. En master grad er en likeverdig utdannelse som en "siv.ing" fra ntnu, hverken mer eller midre. Forskjellen er vel ofte at siv.ingen har litt økonomi og kanskje litt mer ledelse enn masterstudenten. Masterstudenten har derimot bedre kontroll på det it-faglige ;)

Og nei, master og siv.ing studenter studerer ikke for å få helt forskjellige jobber. De konkurerer som regel om akkurat de samme jobbene. Har du sett en eneste jobbannonse hvor man utelukker en av gruppene?

PS. Hvis du vil gå for en treårig utdannelse, ikke gå på hverken ntnu eller uio, gå på en høyskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...