Gå til innhold

Scanning i svart/hvitt, lagring til JPG

Anbefalte innlegg

Oppdaget noe rart når jeg scannet en svart/hvitt film (8 bits dybde) og lagret i forskjellige formater. Det ser ut som JPG ikke gjør om til 16 millioner farger, og ikke mister detaljer på 256 gråtoner (det er fremdeles 256 gråtoner, alle ER gråtoner (ingen fargefeil eller noe).

Og filen ble mye mindre enn å lagre i f.eks. GIF (som jo er laget for 256 farger og med lossless komprimering). Noen som kan forklare mer?

(oppdaget også noe annet, ICE fungerer IKKE med svart/hvitt :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder scanning så er jeg helt grønn, men jeg har merket noe med digitale kameraer og s/h. Det virker helt klart for meg at s/h krever enda mer oppløsning enn farge. Jeg har til gode å se virkelig gode gråtoner fra et digitalt kamera med mindre sensor en Canons ff. Etter min oppfattning er Eos 5D det billigste kamerahuset som kan måle krefter med et analogt kamera på gråtoner. Kan det være beslektet til det problemet du opplever.

Jeg vil tro at s/h bør scannes i 16 bit hvis du forventer deg skikkelige gråtoner. Vet du har masse scanning å gjøre, men i dette tilfellet tror jeg ikke du bør kutte hjørner. Du har verktøyet i orden, så her får du bare unngå slurv. Det virker som om du har skaffet det hobbyarbeid til langt inn i pensjonsalderen. Når du er ferdig med dine bilder, så kan du få lov til å scanne mine bilder også. Hmmmm.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...