minimum payne Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 [ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-09-27 17:49 ] Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Se her {Edit}Driit i det. Du har fikset det nå {/Edit} [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-09-27 17:52 ] Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Jeg ser påstanden, men ikke fasit'en. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Er det bare jeg som ikke skjønner den? A har jo ikke skygge, men B har en svak skygge.... de har jo ikke lik farge/skygge :???: Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-27 17:55, skrev borre:Er det bare jeg som ikke skjønner den?A har jo ikke skygge, men B har en svak skygge.... de har jo ikke lik farge/skygge :???: Skjønner ikke helt hva de mener nei... Den teksten var sikkert beregnet på et annet bilde [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-09-27 18:23 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 minimum payne: Kom med fasit/svar da... Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 se nøye så ser dere at begge feltene, a og b faktisk har akkurat samme farge, det er ikke kødd. men dere må sikkert bøye dere nær skjermen. [ Denne Melding var redigert av: minimum payne på 2002-09-27 20:28 ] Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hva da samme farge?? (Hvitt og svart er forresten gråtoner, ikke farger) A er svart og B er hvit. Forstår ikke denne illusjonen! Og det hjalp ikke å bøye seg inntil skjermen. _________________ Christian Gehring Olsen [ Denne Melding var redigert av: zuperMensch på 2002-09-27 20:37 ] Lenke til kommentar
Laka Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hva snakker du om a? Samme skygge?? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 27. september 2002 Forfatter Del Skrevet 27. september 2002 jammen hærregud da, se da mann. felt a er samme gråfarge som b. prikk like er a og b, det er bare hjernen din som fucker, den sier deg, "neida, mønsteret sier at den er hvit og den er sort" Lenke til kommentar
Laka Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Rart at ingen andre ser det heller da. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Det stemmer faktisk det som Minimum Payne sier... forsøk å hente bildet inn i ett eller annet bilde-behandlings program, kopier ut B-feltet og legg det rett ved siden av A-feltet, så er de nøyaktig samme farge (eller gråtone om en skal være litt pedantisk) Lenke til kommentar
Jalla Karlsen Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hæææ øhhh hmmm pøh! "#§!"§!"#"¤¤"&¤#&¤(/(&/# Dont fuck with my brain/me,,, Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Tror dere sannelig ikke det stemmer! La A og B ved siden av hverandre i Paint, og gråtonene er faktisk like! Merkelig... Liker slike optiske illusjoner :smile: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hmm, sjekket i Adobe PS.... Rute A = R: 127 G: 127 B:127 Rute B = R: 127 G: 127 B:127 Men de ser forskjellige ut. Lenke til kommentar
YBD Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Denne illusjonen fascinerte meg virkelig, så nå når jeg kjedet meg litt tenkte jeg å finne litt mer ut om den. Han som laget bildet er professor i visjonsvitenskap, og her kommer forklaringen på illusjonen for de som er interessert: "The visual system needs to determine the color of objects in the world. In this case the problem is to determine the gray shade of the checks on the floor. Just measuring the light coming from a surface (the luminance) is not enough: a cast shadow will dim a surface, so that a white surface in shadow may be reflecting less light than a black surface in full light. The visual system uses several tricks to determine where the shadows are and how to compensate for them, in order to determine the shade of gray "paint" that belongs to the surface. The first trick is based on local contrast. In shadow or not, a check that is lighter than its neighboring checks is probably lighter than average, and vice versa. In the figure, the light check in shadow is surrounded by darker checks. Thus, even though the check is physically dark, it is light when compared to its neighbors. The dark checks outside the shadow, conversely, are surrounded by lighter checks, so they look dark by comparison. A second trick is based on the fact that shadows often have soft edges, while paint boundaries (like the checks) often have sharp edges. The visual system tends to ignore gradual changes in light level, so that it can determine the color of the surfaces without being misled by shadows. In this figure, the shadow looks like a shadow, both because it is fuzzy and because the shadow casting object is visible. The "paintness" of the checks is aided by the form of the "X-junctions" formed by 4 abutting checks. This type of junction is usually a signal that all the edges should be interpreted as changes in surface color rather than in terms of shadows or lighting. As with many so-called illusions, this effect really demonstrates the success rather than the failure of the visual system. The visual system is not very good at being a physical light meter, but that is not its purpose. The important task is to break the image information down into meaningful components, and thereby perceive the nature of the objects in view." Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hehe - spooky! Måtte faktisk ta et screenshot og paste inn i Photoshop for å sjekke at de faktisk er like, og det er de! Morsomt med sånne ting. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Fy søren. Det der messa bra med hodet mitt. Satt i evigheter og prøvde å finne ut hvordan øynene mine kunne lure meg så fryktelig. Samme opplevelse som da jeg for mange mange mange år siden såg det bildet av noen flekker som man skal stirre på lenge også lukker man øynene og ser opp og får et bilde av jesus på netthinna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå