Gå til innhold

Er Fri 120 billig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette regnestykket blir feil! Dere har glemt at alle"fri" abboene inkl. oppstartsavgiften på alle minuttene som er inkl. Prøv å start kalkulatoren igjen.

 

Vet selv at jeg normalt bettaler mye i oppstartavgift, siden jeg ikke sender sms. Men gjerne ringer får å si ok.

5861843[/snapback]

 

Oppstartsavgiften er inkludert i regnestykket. Det er derfor den gjennomsnittlige minuttprisen varierer selv på Tele2-abonnementet.

 

Gjennomsnittlig minuttpris er beregnet slik:

 

Månedsbeløp hentet fra Telepriser.no, minus konstnaden på SMS for 30 dager.

Det vi da sitter igjen med er månedsavgift, minuttpris og oppstartsavgift. Deretter deler vi antallet minutter du har ringt på 30 dager, og sitter igjen med hva du i snitt betaler pr minutt.

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

Lenke til kommentar
ja stemmer det, jeg synes ihvertfall ikke man bør kritisere det. før man har prøvd begge i praksis, hatt netcom EN gang, aldri igjen, hatt telenor adsl mange ganger, funka dødsbra og veldig lav ping selv når jeg hadde 0,7mbit, bestilte ngt og fikk aldri svar på hvor langt jeg var unna sentralen engang, endte med avbestilling. hatt andre skuffende leverandører som har vørt bra på papiret og. kvaliteten på tjenesten har faktisk noe å si

en jeg jobber med har chess, plutselig gikk de over til netcom sitt nett og han får ikke signaler på lageret. snakk om kundeservice  :tease:

5862950[/snapback]

 

For min del og mange jeg kjenner sin del så er det ikke sjans for at det kan lønne seg desverre, grunnen: kjøper tlf sjeldnere enn en gang i året, og jeg ringer MYE til netcom sitt nett og fast-tlf, faktisk finnes det INGEN telenor-abonnement som er lønnsomme om du ringer endel til netcom og fast-tlf, de tar store tillegg til en av delene uansett. Eneste unntaket er ringkontant, men dette er jo så latterlig dyrt allikevel. Telenor må subsidiere telefoner med minimum 2700,- på fri 120, 1800,- på fri 60 og 1700,- med fri 20 for at det skal lønne seg for meg sammenlinget med noextras. Og da er det at jeg ringer MYE til netcom, samt bruker endel GPRS ikke tatt med i regninga, her er noextras overlegne telenor.

 

Forresten: hva har adsl fra telenor og NGT med dette å gjøre? Du kan ikke sammenligne mobiltjenester og bredbåndstjenester. Om netcom hadde hatt adsl kunne jeg vært litt enig, men det har nå en gang ikke det. Til netcom sitt forsvar har netcom dekning flere steder der jeg ikke har telenordekning. Det samme gjelder andre veien. jeg vil faktisk påstå at både telenor og netcom er for dårlige på dekning enkelte steder.

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar

Skal en utnytte data-tjenestene i 3G-nettet, er det bare å se bort fra alle andre enn Telenor. ;)

Jeg har internett-abonnement på en liten lokalavis der gjennomsnittlig størrelse på PDF-filene er rundt 5 MB, og bruker mobilen som modem mot laptopen når det ikke er trådløse nettverk i nærheten.

Med Netcom koster en snitt-avis meg 100,- (20,-/MB)

Med Tele 2 koster en snitt-avis meg 72,50 (14,50/MB)

Med Chess koster en snitt-avis meg 70,- (14,-/MB)

 

Med Telenor koster en snitt-avis meg 50,- (20,-/MB men de er alene om å ha en makspris på nettopp 50,- pr. døgn)

Ergo kan jeg da sitte på hytta og lese e-post og aviser til jeg er lei, og jeg blir ikke ruinert.

 

Det kan lønne seg å sjekke med f.eks. fagforening om det er noe å hente. Jeg oppdaget i dag at jeg gjennom mitt medlemskap i Fellesforbundet får 1500,- i rabatt på Fri 120, så jeg klager ikke. :p

Lenke til kommentar
Hvilke haker er det ved Telenor Frifiks, som Tele2 Champion ikke har? Det er vel de samme hakene...

I tillegg har jo Tele2 Champion minimumsfakturering.

5863334[/snapback]

 

+0,55 hvert minutt til netcom sitt nett må vell ansees som en stor hake?

5863753[/snapback]

Det der blir kanskje ikke å gjelde så veldig mye lengre. Søk på "termineringspriser" så ser du at det er strid om dette.

Når Netcom var et lite, privat og nystiftet firma fikk de lov av staten å ta seg bedre betalt hos Telenor når en Telenorkunde ringte til en Netcomkunde enn hva store,sterke Telenor fikk kreve fra sin lille konkurrent.

Netcom opererer i dag med ca. 27% større påslag enn Telenor, men det er klaget på dette fra Telenor sin side.

Siden Netcom er 100% eiet av TeliaSonera i dag og samme eiere i tillegg har Chess og Sense, er vel argumentet om markedsbeskyttelse for lille Netcom falt vekk.

Hvorfor i alle dager skal vi i Norge gi et selskap eiet av den svenske og finske stat markedsfordeler de ikke behøver? :nei:

Det er Ola Dunk på sitt verste, og Netcom vet å smi mens de ennå kan med denne fordelen.

Jeg synes det er en konkurransefordel de godt kan fratas nå når de er store nok. ;)

Lenke til kommentar

Gjennomsnittsbestemor har kontantkort fra Telenor og bruker tre-fire av disse i året. At dere anbefaler bestemor å bytte til Chess eller Tele2 er dermed tullete for hun liker verken forandringer eller er særlig teknisk og vil dermed trenge hjelp til det meste. Om en bestemor kommer til meg med den gamle telefonen sin anbefaler jeg derfor FRI20 ettersom dette koster like mye som fire kontantkort á 150kr i året og gir henne de tjue minuttene i mnd i tillegg til en billigere telefon. Greit at det er billigere for henne å bytte til Tele2, men enklere er det så vist ikke. Når flere bestemødre setter telefonen til lading fordi de er tomme for ringetid blir en ikke fristet å be de bytte sim-kort...

Lenke til kommentar
Skal en utnytte data-tjenestene i 3G-nettet, er det bare å se bort fra alle andre enn Telenor.   ;)

Jeg har internett-abonnement på en liten lokalavis der gjennomsnittlig størrelse på PDF-filene er rundt 5 MB, og bruker mobilen som modem mot laptopen når det ikke er trådløse nettverk i nærheten.

Med Netcom koster en snitt-avis meg 100,- (20,-/MB)

Med Tele 2  koster en snitt-avis meg 72,50  (14,50/MB)

Med Chess koster en snitt-avis meg 70,- (14,-/MB)

 

Med Telenor koster en snitt-avis meg 50,- (20,-/MB men de er alene om å ha en makspris på nettopp 50,- pr. døgn)

Ergo kan jeg da sitte på hytta og lese e-post og aviser til jeg er lei, og jeg blir ikke ruinert. 

5863841[/snapback]

 

Til ditt bruk skulle du i så fall hatt DataMania om du var Netcom-kunde. Da ville maksprisen blitt 25 kroner. Siden tjenesten har en månedsavgift på 20 kroner, vil du reelt betale 35 kroner i makspris om dagen dersom du bruker tjesten to ganger i måneden.

 

Men i utgangspunktet er Telenor billigere, ja. I realiteten er Telenor den eneste operatøren som opererer med makspris for alle, mens Netcom både er dyrest og billigst på datatrafikk på samme tid :)

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

Lenke til kommentar
Skal en utnytte data-tjenestene i 3G-nettet, er det bare å se bort fra alle andre enn Telenor.  ;)

Jeg har internett-abonnement på en liten lokalavis der gjennomsnittlig størrelse på PDF-filene er rundt 5 MB, og bruker mobilen som modem mot laptopen når det ikke er trådløse nettverk i nærheten.

Med Netcom koster en snitt-avis meg 100,- (20,-/MB)

Med Tele 2  koster en snitt-avis meg 72,50  (14,50/MB)

Med Chess koster en snitt-avis meg 70,- (14,-/MB)

 

Med Telenor koster en snitt-avis meg 50,- (20,-/MB men de er alene om å ha en makspris på nettopp 50,- pr. døgn)

Ergo kan jeg da sitte på hytta og lese e-post og aviser til jeg er lei, og jeg blir ikke ruinert. 

5863841[/snapback]

 

Til ditt bruk skulle du i så fall hatt DataMania om du var Netcom-kunde. Da ville maksprisen blitt 25 kroner. Siden tjenesten har en månedsavgift på 20 kroner, vil du reelt betale 35 kroner i makspris om dagen dersom du bruker tjesten to ganger i måneden.

 

Men i utgangspunktet er Telenor billigere, ja. I realiteten er Telenor den eneste operatøren som opererer med makspris for alle, mens Netcom både er dyrest og billigst på datatrafikk på samme tid :)

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

5864060[/snapback]

Nå disponerer jeg en telefon med et bedriftabonnement hos Netcom, og der tilbys ikke Datamania, kun det de kaller Connect.

Akkurat det med "Teliacoms" priser vet jeg en del om nå, og det samme de lystløgnerne jeg har vært utsatt for på kundesenteret deres x antall ganger. Jeg ble bløffet til å kjøpe 3G-telefon senhøstes 2003, altså 1,5 år før nettet deres var oppe. Og hver gang jeg spurte kundeservice om oppstart, var låta: "Det skal settes i drift i neste kvartal bla bla"

Og i og med at jeg har et bedriftabonnement der jeg fikk nytt SIM-kort i høst (dette var ifølge Netcoms kundeservice nødvendig for å takle datatrafikken ved bruk av UMTS-nettet), regnet jeg med at datatrafikk muligens hadde en makspris.

Jeg vet Telenor har dette på både privat og bedriftsabonnementene sine.

Siden jeg skulle ha en lang juleferie med en del pc-bruk, ringte jeg i midten av desember for å sjekke ut dette. Jeg fikk til svar at med et UMTS SIM-kort, lå det inne en makspris pr. mnd. på rundt 700,- (som for øvrig er maks-satsen på Connect 20.)

 

Jeg dro så på juleferie, og vel hjemme hos familien brukte jeg så pc'en 2-3 timer oppkoblet mot serveren på jobb for å få ferdig noen saker jeg holdt på med. Da burde jeg allerede ha vært oppe i maksbeløpet, så jeg brukte pc'en flittig de ca. 2 ukene som var igjen av desember i trygg forvissning om at dette var dekket opp.

 

Så kommer sjefen min hysterisk i begynnelsen av januar når Netcom-fakturaen havnet på bordet hans.

Dusten på kundeservice sine maksimale 700,- var blitt til nesten 7000,- :(

Og tro aldri at noen hos kundesentret deres har gjort feil, det var mitt eget ansvar å vite hva som gjaldt. Så at jeg hadde sjekket med deres folk og var blitt direkte feilinformert, burde jeg som kunde altså forstått var feil. :hmm:

 

Så Netcom i mine ører, lyder som et lite seriøst foretak på enkelte områder. Det de har vært best på, er å sende ut regningene i tide. Men altfor ofte når noen på jobben har byttet telefon, går det flere forsøk med forklarende fakser fra oss for å få riktige navn og avdelinger på riktig faktura. Det ble riktignok bedre når regnskapssjefen skrev brev og truet med å fakturere de for å gjøre jobben som forhandleren vår(Klart Svar) og Netcom ikke klarte.

Ikke engang å sette opp min gamle 6650 lå i forhandlerens eller Netcoms kundeservices makt. Når jeg ikke fikk den til å fungere på automatisk WAP/GPRS oppsett, skjønte jeg at her må man inn i menyene og legge inn ting manuelt. Nettsidene til Netcom fortalte ingenting om denne telefonen, og på telefon med kundeservice fikk jeg beskjed om å kutte tullet når jeg spurte hva proxy-innstillingene skulle være.

Fyren trodde jeg tulla, og jabbet om at proxy-servere bare var i computerverdenen. :mad: Forhandleren maktet heller ikke å framskaffe disse tallene, så jeg slet helt inntil jeg fikk et fornuftig menneske hos Nokias kundeservice i tale. Nå var kanskje 6650 en av de første telefonene med slikt for alt jeg vet, men at de har en teknisk support som ikke vet slikt, er dårlig. :no:

Så for meg er en ting sikkert: Jeg skal ALDRI ha et Netcom-abonnement jeg selv må betale.

De har brukt opp kvoten sin for tillit hos meg forlengst. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Synes kanskje artikkelen ville vært mer interessant om man sammenliknet med billigste abonnemantstype fra samme selskap. På denne måten kan man avgjøre om abonnementet faktisk har en misjon. At det finnes billigere selskaper enn Telenor er jo relativt opplagt, og er noe de fleste vel visste lenge før de leste denne artikkelen.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

Artikkelforfatter skriver at det er en del haker ved Frifiks til Telenor. Etter å ha lest opp og i mente finner jeg ingen haker ved dette abbonementet. Det er billig og lav minuttpris.

 

Tele2 kommer jeg aldri til å velge. Jeg har kjempet en 2 års kamp med dem for å si opp en fasttelefon jeg hadde. Gang på gang fikk jeg regning fra dem. Ennå det var 2 årsiden jeg sa opp. Ringte kundeservice som lovet å ordre opp i dette. Ikke lenge etter kom det purring,ny tlf til kundeservice og lovet.

 

Til slutt truet jeg med å ta kontakt med TV2 Hjelper deg - da ble det endelig slutt. Tele2 får adri meg som kunde igjen

Lenke til kommentar
Artikkelforfatter skriver at det er en del haker ved Frifiks til Telenor. Etter å ha lest opp og i mente finner jeg ingen haker ved dette abbonementet. Det er billig og lav minuttpris.

 

Tele2 kommer jeg aldri til å velge. Jeg har kjempet en 2 års kamp med dem for å si opp en fasttelefon jeg hadde. Gang på gang fikk jeg regning fra dem. Ennå det var 2 årsiden jeg sa opp.  Ringte kundeservice som lovet å ordre opp i dette. Ikke lenge etter kom det purring,ny tlf til kundeservice og lovet.

 

Til slutt truet jeg med å ta kontakt med TV2 Hjelper deg - da ble det endelig slutt.  Tele2 får adri meg som kunde igjen

5864765[/snapback]

 

Haken er jo at det er et relativt dyrt abonnement for de aller fleste bruksmønstre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvordan kan noen sammenlikne Noextra med Telenor?

 

Jeg har selv TalkMore og kjemefornøyd med det, men de billigabo. kan jo absolutt ikke sammenliknes med en operatør som har dågnåpen kundeservice (stort sett gratis også), forhandlere overalt i Norge og i utlandet noen steder, kan få nytt sim eller pin og puk-koder på kun noen minutter osv...

 

Noextras tilbyr kun rimelige priser uten noe ekstra og du må gjøre alt selv, noe som passer meg fint, men det kan overhoder IKKE sammenliknes... ;)

Lenke til kommentar
Hvordan kan noen sammenlikne Noextra med Telenor?

 

Jeg har selv TalkMore og kjemefornøyd med det, men de billigabo. kan jo absolutt ikke sammenliknes med en operatør som har dågnåpen kundeservice (stort sett gratis også), forhandlere overalt i Norge og i utlandet noen steder, kan få nytt sim eller pin og puk-koder på kun noen minutter osv...

 

Noextras tilbyr kun rimelige priser uten noe ekstra og du må gjøre alt selv, noe som passer meg fint, men det kan overhoder IKKE sammenliknes... ;)

5865161[/snapback]

 

Om du ikke har behov for noe av det telenor kan tilby som ikke noextras kan tilby så fungerer de fint å sammenligne med for min del :)

Lenke til kommentar
Artikkelforfatter skriver at det er en del haker ved Frifiks til Telenor. Etter å ha lest opp og i mente finner jeg ingen haker ved dette abbonementet. Det er billig og lav minuttpris.

 

Tele2 kommer jeg aldri til å velge. Jeg har kjempet en 2 års kamp med dem for å si opp en fasttelefon jeg hadde. Gang på gang fikk jeg regning fra dem. Ennå det var 2 årsiden jeg sa opp.  Ringte kundeservice som lovet å ordre opp i dette. Ikke lenge etter kom det purring,ny tlf til kundeservice og lovet.

 

Til slutt truet jeg med å ta kontakt med TV2 Hjelper deg - da ble det endelig slutt.  Tele2 får adri meg som kunde igjen

5864765[/snapback]

 

At det koster det ensten dobbelte å ringe til netcoms nett er en klar hake (gjentagelse).

Lenke til kommentar

Nå disponerer jeg en telefon med et bedriftabonnement hos Netcom, og der tilbys ikke Datamania, kun det de kaller Connect.

 

Jeg og, men jeg har sendt en SMS med "datamania" TIL 1989, og har nå et Netcom bedriftsabonnement med DataMania...

Da jeg snakket med kundeservice, sa de det samme til meg som de har sagt til deg. Jeg kunne bare få Connect. Men etter at jeg aktiverte Datamania via SMS, har jeg surfet for maks 25 kr pr dag.

 

Forstå det den som kan :)

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

Lenke til kommentar

Nå disponerer jeg en telefon med et bedriftabonnement hos Netcom, og der tilbys ikke Datamania, kun det de kaller Connect.

 

Jeg og, men jeg har sendt en SMS med "datamania" TIL 1989, og har nå et Netcom bedriftsabonnement med DataMania...

Da jeg snakket med kundeservice, sa de det samme til meg som de har sagt til deg. Jeg kunne bare få Connect. Men etter at jeg aktiverte Datamania via SMS, har jeg surfet for maks 25 kr pr dag.

 

Forstå det den som kan :)

 

Mvh

Marius Valle

Amobil.no

5865326[/snapback]

 

Flott at det går an å utnytte systemet litt sånn :) Tror allikevel netcom tjener rått på "max 25,- om dagen"

Lenke til kommentar
ja stemmer det, jeg synes ihvertfall ikke man bør kritisere det. før man har prøvd begge i praksis, hatt netcom EN gang, aldri igjen, hatt telenor adsl mange ganger, funka dødsbra og veldig lav ping selv når jeg hadde 0,7mbit, bestilte ngt og fikk aldri svar på hvor langt jeg var unna sentralen engang, endte med avbestilling. hatt andre skuffende leverandører som har vørt bra på papiret og. kvaliteten på tjenesten har faktisk noe å si

en jeg jobber med har chess, plutselig gikk de over til netcom sitt nett og han får ikke signaler på lageret. snakk om kundeservice  :tease:

5862950[/snapback]

 

 

Får man 3g hos tele2 og de andre billigselskapene da??

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...