Gå til innhold

Sporing av stjålet pc

Anbefalte innlegg

MrLee skrev:

"Jeg har en ide til nytt produkt som skulle vært med på Skaperen...

Tyveri-"sikring" av PC'er, da spesiellt laptops ettersom de er mest tyveriutsatte.

måte?

Små detonasjonspakker bygget inn i PCen som kan utløses fjernstyrt som gir en, relativt, liten rettet ladning som går nedover og ut fra PCen mot fronten. Får bare satse på at tyven er mann, og sitter med laptoppen nettopp på fanget når den aktiveres...

Hindrer kanskje ikke tyveriet, men gud for en god følelse det hadde vært å vite at du blåste balla av jævelen som stjal din kjære...

Ideelt sett har du da innebygd webcam i skjermens ramme, slik at du kan se ansiktsuttrykket hans ideet det skjer... tongue.gif"

Haha, visste ikke du var så militant av deg, M:P

Thomas.

Edit: Feil sitat

Endret av Wollis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår at det ISP'en som deler ut ip adresse, det jeg lurte på var om det var mulig å trace noe som helst fra pc'en f.eks macadresse e.l. slik at jeg kunne få opplys IP adressen når evnt denne tyven koblet den opp på nett. Men ,men det ser ikke ut som det er mulig. Har googlet en hel masse og ser ikke ut som dette går. Ja,ja enda en skurk som går fri.

Takk for alle svar

5863760[/snapback]

Det er vel forsåvidt mulig, men det avhenger jo at du har macadressen.

5863781[/snapback]

Nei, som jeg skrev tidligere routes ikke mac adresser på internet. Dermed kan man ikke spore maskiner via dette. Du kan gjøre det på et lan (som i local area network, ikke det fjortisser mener med lan), men ikke over internet.

Lenke til kommentar

Melder du maskinen stjålet til produsent/leverandør/serviceverksted, så vil det bli snappet opp om den blir sendt inn på service for rep.

Dette forutsetter at du har serienummer, og kjøpsbevis på maskinen - samt har anmeldt tyveriet til politiet. Har du ikke serienummer eller kjøpsbevis, så vil forhandler der du kjøpte maskinen kunne hjelpe deg med dette.

Lykke til, men jeg tror nok du aldri vil se maskinene igjen. Det beste du kan gjøre i fremtiden er å tyveriforsikre maskinene, samt installere programvare så som melder ifra straks maskinen kobles til nettet. Passord i BIOS er også en fin ting, som gjør maskinen ubrukelig for de fleste.

Lenke til kommentar

Hm. Er dere sikre på at ikke MAC-adressene går ut på nett? Da jeg hadde bredbånd i London (ISP = Telewest) måtte vi registrere MAC-adressene på alle maskinene på websiden vår hos ISP før vi fikk kommet på nett. Da vi fikk ruter holdt det imidlertid med ruterens MAC, så det er vel uansett av begrenset nytteverdi.

Lenke til kommentar

Finnes software som støttes i bios, slik at en formatering ikke vil slette programmet fordi det ligger i bios. Min A05 bios er blitt oppgradert til å støtte dette. Koster riktignok penger, men min bios vil da sende ut en unik kode på nett slik at den kan spores om den blir borte.

Lenke til kommentar

Dette er det verste som kunne skjedd meg. Tyven ville jo fått tilgang til alle bildene mine. Alle filmene og alle de gode oppgavene jeg har skrevet. Dette har slått meg flere ganger.

Men dere mener ikke at et passord når en slår på maskina vil fungere? Bios altså?

Lenke til kommentar
Passord i BIOS er jo en grei nøtt å knekke. Er bare å pelle ut batteriet, så er passordet resatt.

5875325[/snapback]

Uffda. Men hva finnes da av gode alternativer? Greit nok at tyven får brukt maskina, men vil jo ikke at han skal få tilgang til alt. Må en sette sikkerhetsopplegg på de aktuelle mappene i windows xp?

Lenke til kommentar
Passord i BIOS er jo en grei nøtt å knekke. Er bare å pelle ut batteriet, så er passordet resatt.

5875325[/snapback]

Slik er det dessverre ikke alltid. Har vært borti mange maskiner der dette ikke er tilfellet. Det man da kan gjøre er å få tak i en ny bios-chip, og byttet ut den gamle. "Heldigvis" er disse ofte svært vanskelig å få tak i, og det er som regel kun verkstedene som sitter på disse. Har sett at man kan bestille noe fra nettet, men det er ganske vanskelig å finne den rette. Mange av disse stedene selger heller ikke til privatpersoner, eller de bare opplyser hva slags brikke det er uten å selge den.

På de fleste maskiner, er det også slik at bios kan resettes hos servicepartner.

Altså, det er ingen grei nøtt bare ved å pelle ut batteriet.. som oftest.

Lenke til kommentar
Hm. Er dere sikre på at ikke MAC-adressene går ut på nett?

ISP kan, avhengig av hvilken teknologi de bruker til distrobusjon, se MAC adresse til feks. modem eller PCer koblet direkte til (uten bruk av router). Denne informasjonen routes derimot ikke vidre ut på internet, siden routere ikke bruker MAC adressen når de router trafikk.

Lenke til kommentar
Melder du maskinen stjålet til produsent/leverandør/serviceverksted, så vil det bli snappet opp om den blir sendt inn på service for rep.

Dette forutsetter at du har serienummer, og kjøpsbevis på maskinen - samt har anmeldt tyveriet til politiet. Har du ikke serienummer eller kjøpsbevis, så vil forhandler der du kjøpte maskinen kunne hjelpe deg med dette.

Lykke til, men jeg tror nok du aldri vil se maskinene igjen. Det beste du kan gjøre i fremtiden er å tyveriforsikre maskinene, samt installere programvare så som melder ifra straks maskinen kobles til nettet. Passord i BIOS er også en fin ting, som gjør maskinen ubrukelig for de fleste.

5875169[/snapback]

Selgerene har desverre liten sjangse for å hjelpe deg med serienummeret ditt siden dette ikke blir brukt i registeringen av kjøpet. Men kjøpsbevis burde de fleste klare å finne fram. Det som er viktig, er å huske at selger skriver navnet ditt inn i systemet på kjøpet :) Det gjør ting VELDIG mye lettere når du skal ha kjøpskvittering. (Jeg snakker av erfaring fra jobben min)

Lenke til kommentar
Selgerene har desverre liten sjangse for å hjelpe deg med serienummeret ditt siden dette ikke blir brukt i registeringen av kjøpet. Men kjøpsbevis burde de fleste klare å finne fram. Det som er viktig, er å huske at selger skriver navnet ditt inn i systemet på kjøpet :) Det gjør ting VELDIG mye lettere når du skal ha kjøpskvittering. (Jeg snakker av erfaring fra jobben min)

5876792[/snapback]

Ehh, jeg vet ikke akkurat hvor du jobber, men der jeg jobber så registrerer vi serienummeret ved salg. Det burde være en selvfølge, og det er noe som gir økt trygghet for både kjøper og selger.

Hadde en etterforsker fra Kripos innom på jobben forrige dagen, og ettersom vi slår inn serienummeret ved salg til kunde, så var det smal sak å gi han info om hvem maskinen var solgt til.

Når Kripos etterforsker, så starter de først med produksjonssted --> importør --> leverandør --> forhandler --> kunde.

Dette var én av 1000 gode grunner til hvorfor det burde være registreringsplilkt av serienummer på verdigjenstander.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...