Gå til innhold

Sporing av stjålet pc

Anbefalte innlegg

Hei

En kompis av meg fikk 2 nye pc'er stjålet :cry: Er det mulig å spore noen av disse dersom de blir koblet på nettet. F.eks hvis man har mac adressen til nettverkskortet e.l. Eller andre måter?

Hvis man på en eller annen måte får tak i IP adressen, har man en teoretisk mulighet til å få snuten :cool: til å finne ut hvem som eier den ip adressen.

Eller man kanskje har en kompis som kan finne det ut uten å blande inn snuten :cool: ,for dette er vel ikke noen prioritert sak for dem, for så å besøke vedkommende og "snakke" litt med vedkommende :whistle:

Noen forslag, slik at de svina kan bli tatt.

Mvh

dr. holmes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får da ikke tak i ip adressen til en stjålen pc, dette er noe man mottar når man kobler seg på nett.

5861400[/snapback]

Nettopp. Hvis det var mulig å finne ut denne IP adressen når vedkommende koblet seg til nett på en eller annen måte så hadde det vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Får da ikke tak i ip adressen til en stjålen pc, dette er noe man mottar når man kobler seg på nett.

5861400[/snapback]

Nettopp. Hvis det var mulig å finne ut denne IP adressen når vedkommende koblet seg til nett på en eller annen måte så hadde det vært veldig bra.

5861423[/snapback]

Hellet tvilsomt om du skulle få ta i denne adressen, da pc`en mest sannsynlig ikke har noen sporingsprogram?

Og hvis du skulle få tak i IP, hvordan skulle du da finne ut adresse?

Hva hvis han logger seg på et trådløst nett, skulle du da bare "hilse" på vedkommende som eier nettverket?

Lenke til kommentar

Regner med at de stjålne pcene blir formatert (etter at tyven har sett igjennom alt av interesse på pcen)

Tror nok at du ikke skal tro noe på at du får tak i IP-adressen på pcen gitt.

Men hvis han har stoptrack, så er det enklere. Men tror nok ikke at han har brukt penger på dette gitt.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at det ISP'en som deler ut ip adresse, det jeg lurte på var om det var mulig å trace noe som helst fra pc'en f.eks macadresse e.l. slik at jeg kunne få opplys IP adressen når evnt denne tyven koblet den opp på nett. Men ,men det ser ikke ut som det er mulig. Har googlet en hel masse og ser ikke ut som dette går. Ja,ja enda en skurk som går fri.

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Jeg forstår at det ISP'en som deler ut ip adresse, det jeg lurte på var om det var mulig å trace noe som helst fra pc'en f.eks macadresse e.l. slik at jeg kunne få opplys IP adressen når evnt denne tyven koblet den opp på nett. Men ,men det ser ikke ut som det er mulig. Har googlet en hel masse og ser ikke ut som dette går. Ja,ja enda en skurk som går fri.

Takk for alle svar

5863760[/snapback]

Det er vel forsåvidt mulig, men det avhenger jo at du har macadressen.

Lenke til kommentar

Jeg har en ide til nytt produkt som skulle vært med på Skaperen...

Tyveri-"sikring" av PC'er, da spesiellt laptops ettersom de er mest tyveriutsatte.

måte?

Små detonasjonspakker bygget inn i PCen som kan utløses fjernstyrt som gir en, relativt, liten rettet ladning som går nedover og ut fra PCen mot fronten. Får bare satse på at tyven er mann, og sitter med laptoppen nettopp på fanget når den aktiveres...

Hindrer kanskje ikke tyveriet, men gud for en god følelse det hadde vært å vite at du blåste balla av jævelen som stjal din kjære...

Ideelt sett har du da innebygd webcam i skjermens ramme, slik at du kan se ansiktsuttrykket hans ideet det skjer... :p

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Takk for alle svar

5863760[/snapback]

Det er vel forsåvidt mulig, men det avhenger jo at du har macadressen.

5863781[/snapback]

Ok, men hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar
Jeg har en ide til nytt produkt som skulle vært med på Skaperen...

Tyveri-"sikring" av PC'er, da spesiellt laptops ettersom de er mest tyveriutsatte.

måte?

Små detonasjonspakker bygget inn i PCen som kan utløses fjernstyrt som gir en, relativt, liten rettet ladning som går nedover og ut fra PCen mot fronten. Får bare satse på at tyven er mann, og sitter med laptoppen nettopp på fanget når den aktiveres...

Hindrer kanskje ikke tyveriet, men gud for en god følelse det hadde vært å vite at du blåste balla av jævelen som stjal din kjære...

Ideelt sett har du da innebygd webcam i skjermens ramme, slik at du kan se ansiktsuttrykket hans ideet det skjer... :p

5863791[/snapback]

Det finnes helt sikkert, og eg kan tenke meg hvor god den følelsen er ;)

Men eg har sett slike laptop-tyverisikring produkter før. Ofte er det enten ei lita brukke du monterer inni maskinen, eller så er det et pcmcia kort som du setter i pcmcia-sporet. Det fungerer slik at når du har aktivert den, vil enten bevegelse av maskinen, eller at du tar ut pcmcia-kortet, aktivere en svært høylydt og sjenerende alarm. Noe som får hvem som helst til å sette den i fra seg(miste den i gulvet). Den kan deaktiveres enten ved visse fysiske bevegelser, eller passord. Kanskje noen har fingeravtrykksleser også...

Men dette er så klart litt sent å tenke på i etterkant. ;)

Lenke til kommentar

For de som har laptper som ikke har blitt stjålet ennå, men som vil sørge for at en eventuell tyv ikke får så mye glede av den, så er vel BIOS passordene på en laptop en del sikrere enn tilsvarende på en stasjonær.

Om du i tillegg investerer i programvare for å kryptere hele disken så kan du hvertfall regne med at tyven også banner høyt. (Evt. den dusten som kjøpte den av tyven)

Lenke til kommentar

Ring produsenten og meld maskinene stjålet. Da vil de ta kontakt om de får en eventuell returforespørsel, bundet til serienr... (forutsetter at du faktisk har serienr.) Dette kan jo selvfølgelig ta litt tid, ettersom ikke alle bærbare går i stå etter den første uka..

Lenke til kommentar
Ring produsenten og meld maskinene stjålet. Da vil de ta kontakt om de får en eventuell returforespørsel, bundet til serienr... (forutsetter at du faktisk har serienr.) Dette kan jo selvfølgelig ta litt tid, ettersom ikke alle bærbare går i stå etter den første uka..

5865217[/snapback]

Enig, meld fra til produsenten. Gjør at det blir større sjans for at badguyen blir tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...