hedmark123 Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hjelp Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp med valg av basskasse til en gammel Mercedes 210. Jeg har to stk Alpine Rype-R 12" (400W rms. 1000W maks) å sette inn. Disse skal videre kobles til en Cadence Z9000 (2x 300W rms 4ohm) Hornbass Jeg har blitt tipset om at hornbass er en mulighet, men jeg har ikke greie på hvordan dette eventuelt skal bygges til disse subwooferne. Portet kasse? Portet kasse er kanskje å foretrekke framfor lukket, da det vil gi mer trykk. Det er viktigere at det dunker bra, enn at lyden er fin. Det vil bli spilt mest rock, metal og dance på anlegget. Disponibel plass http://www.rogndal.net/bilder/bak2.jpg Topplata kan ikke være mer enn 25 cm dyp hvis høyden blir 65 cm. Dette grunnet noen seter som er vinklet bakover. Bakplata må derfor ha vinkel. Bunnplata kan ikke være dypere enn 40 cm. Bredden kan være hele 120-125 cm. (har da tatt bort litt på sidene så døra skal kunne gå igjen) Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Hei! hornbass er veldig vanskelig å bygge, de Alpinbassene du skal bruke er ikke egnet for det heller. Portet kasse er bedre å bruke da, spiller høyere og dypere enn en lukket kasse. Mens en lukket kasse har en rettere frekvensrespons. Beste er og bygge kassa stabilt i 22mm MDF, men kan selfølgelig bruke vanlige sponplater å. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Dette er en smule feil, en lukket kasse spiller somregel dypere enn en portet fordi denne har en tuningfrekvens som eksempelvis kan ligge på ~35 for den type elementer tråden gjelder. Under dette vil en få en bratt avrulling, samt at det ikke vil være noe godt å være element om det dras på med toner rundt ~25 Hz. Det folk ofte feilaktig oppfatter som dypbass er en peak rundt 40-60 Hz, den såkalte "technohumpen". En lukket kasse har ikke denne begrensningen, den spiller jevnt over etpar decibel lavere men har en langsommere avrulling og vil derfor oftest ha mer lydtrykk på de laveste frekvensene øret kan oppfatte kontra en lukket kasse. Selvfølgelig finnes det elementer som kan tunes rundt 23 - 25 Hz, men det er ikke tilfellet her og er dermed relevant for hans valg av kasse. Personlig ville jeg gått for lukket pga. mer punch, mindre volumiøst bygg og penere lyd. Enklere å bygge er det også Endret 4. april 2006 av Jalla Lenke til kommentar
ShyFx Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Dette er en smule feil, en lukket kasse spiller somregel dypere enn en portet fordi denne har en tuningfrekvens som eksempelvis kan ligge på ~35 for den type elementer tråden gjelder. Under dette vil en få en bratt avrulling, samt at det ikke vil være noe godt å være element om det dras på med toner rundt ~25 Hz.Det folk ofte feilaktig oppfatter som dypbass er en peak rundt 40-60 Hz, den såkalte "technohumpen". En lukket kasse har ikke denne begrensningen, den spiller jevnt over etpar decibel lavere men har en langsommere avrulling og vil derfor oftest ha mer lydtrykk på de laveste frekvensene øret kan oppfatte kontra en lukket kasse. Selvfølgelig finnes det elementer som kan tunes rundt 23 - 25 Hz, men det er ikke tilfellet her og er dermed relevant for hans valg av kasse. Personlig ville jeg gått for lukket pga. mer punch, mindre volumiøst bygg og penere lyd. Enklere å bygge er det også 5869091[/snapback] Javell.. helt feil er det ikke! men det spørs helt hvordan basselementer man bruker. Jeg ga et generelt eksempel hvordan det var uten å gå inn i detaljer på hver enkelt ting. Mere punch og finere bass/lyd i lukket kasse som du sier ja. La med ett bilde dær det faktisk er anbefalte kassevolum både for "lukkede" og "portet" kasser. Lenke til kommentar
hedmark123 Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Jeg er glad for at det er noen som tar seg bryet med å hjelpe meg! Takk til dere begge! Jalla, det ser ut som du har lest audioteknologien din Jeg velger da å stole på det, og går for å bygge en lukket. Men jeg blir ikke så klok på hvor stort volum jeg skal velge å ha, utifra bildet som ShyFx var så snill å grave frem. SPL, sound quality og recommended. En annen fyr jeg har kommet over skal bygge seg ny kasse nå med tilsvarende elementer, og har valgt 35L lukket. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 Holder du deg innenfor området for volum anbefalt av produsenten kan du ha i bakhodet at 50% dempeull i kassa føerr til at elementet vil oppfatte volumet som ~15%-20% større enn det faktisk er. Ergo kan du spare noe plass på den måten, samtidig med at du får bedre lyd. Dobbel baffel er også en fordel, en kasse kan aldri bli stiv nok. Det lønner seg derfor å sette opp etpar avstivinger inne i kassa type rettvinkla trekant plassert i eksenter på sidene. Lim fast eggekartongskum på alle veggene untatt baffelen i tillegg så har du knallfint utgangspunkt for godlyd Stort volum = høyere lydtrykk ved lave toner. Lite volum = mer punc, men mindre lydtrykk på lavere frekvenser enn en kasse med større volum. Bygg deg ei kasse på ca 30L som beskrevet over med eggekartongskum på veggene og fyll den ca halvfull med dempeull, gjerne karda ull fra husfliden, så skulle du få et bra resultat Lenke til kommentar
hedmark123 Skrevet 5. april 2006 Forfatter Del Skrevet 5. april 2006 Den er god. Da skal jeg handle inn i morgen Bør elementet peke bakover i bilen? Eller hvordan bør det peke. Tenker på hvordan form kassa skal ha. Og et par ting til. Baffere er plata som elementet er skrudd fast i? Hvilken tykkelse anbefaller du til MDFen? 22mm er kanskje liten vits da kassa blir såpass liten og det skal lages avstivere inni? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 22mm MDF, polyurethanlim, minimalt med skryer, store skrutvinger, rene kuttflater, samt islagsmutre og unbracoskruer for festing av elementene skulle gjøre susen. Baffel er der elementet festes ja. Lim sammen en spon og en MDF plate så har du en meget solid sak. Fres gjerne et spor med overhåndsfres for å felle inn elementene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå