Gå til innhold

Den store Videoguiden!

Zappza

Anbefalte innlegg

Har laget denne guiden før, men da i video forumet :)

Hei! Ettersom jeg har leitet lenge etter en måte for å kunne brenne en DVD med undertekst på, lager jeg en guide for å hjelpe de som lurer på det samme.

Har basert meg på denne guiden. Men det kan skje ting som ikke burde skje f. eks at lyd henger etter bilde eller lignende, så det skal jeg prøve å skrive litt om.

Programmer som blir brukt:

- VirtualDub

- VobSub (hvis undertekstene dine er i .srt eller lignende format)

- dB Poweramp

- AVI-Joiner

- Nero Vision Express (15 dagers trial)

- DVD Decrypter

- Dr. DivX 1.06 (15 dagers trial)

- StaxRip (Det samme som Dr. Divx )

- Xvid Codec

Merk: Alle tidene i denne guiden er basert på min egen PC, og tidene kan variere veldig med din egen :)

Link til specs

Hvordan rippe en DVD

Hvis du har en DVD du skal rippe inn i samlingen din av filmer på PCen er dette en ganske grei måte og gjøre det på :)

Antatt tid: 45-65 min

- Fyr opp DVD Decrypter

- Putt inn DVDen du skal rippe

- Velg mappen du vil ha filene i

- Trykk på knappen

- Vent til det er ferdig

- Nå har du en versjon av DVDen som ikke har kopibeskyttelse ^^

dvddecryptor.jpg

Hvordan få en AVI fil av DVD filene

Dette kan man dessverre ikke gjøre med VirtualDub så da tyr vi til Dr. Divx :)

Antatt tid: 1-3 timer

- Start Dr. Divx

- Velg ”Video File”

- Finn fram til mappa du lagret DVD filene

- Endre hvordan utforskeren skal vise filene til ”Details”, dette gjør du ved å trykke på det borterste ikonet

- Som du sikkert ser, er det en rekke med filer som skiller seg ut med ”1 048 512KB”. Det er disse som er selve filmen. Alt det andre er bare ekstramatriale og diverse animerte menyer. Det er som regel ”VTS_01_1” bestandig ta ”VTS_XX_1”, aldri ”VTS_XX_0” dette er menyen, med mindre den fila er på ”1 048 512KB”.

- Vent til doktorn er ferdig å sjekke fila

- Velg språk og format (Hvis du har mange forskjellige versjoner av samme språk, ta AC3 5.1ch, eller hør på hvert av alternativene)

- Huk av for ”Boost Audio” du kan også velge ”Keep original AC3 hvis du vil ha surround, men da blir lyden veldig lav.

- Her velger du hvor god kvalitet du vil ha på filmene. Vil du ha en fil på 700 MiB, så gjør du det. Men jeg anbefaler minst 1 GiB for 2 timer film, da er det nesten DVD kvalitet på filmen. Personlig bruker jeg High profilen til Dr. Divx, med svært godt resultat.

- Her får du en oversikt over valgene dine, sjekk over de så du ikke gjør noen feil. Hvis du planlegger å rippe flere filmer samtidig huker du av for ”Defer job for Batch encoding”. Da tar doktorn filmene etter rekkefølge.

Hvordan synkronisere lyd/bilde

Antatt tid: 15-30 min

Hvordan gjøre det:

- Velg ”File”

- ”Save WAV”

- Når den er ferdig og lagre filen åpner du den i dB Poweramp

- (Følgende er kun for dB PowerAMP)

- Åpne fila i dB

- Sett det formatet den skal konvertere til Wave

- Velg compressed også ”Change Format”

- Bruk følgende innstillinger: Format: PCM, Attributes: 48.000khz 16bit Stereo 187kb/sec

- Hvor du lagrer den er opp til deg, men vær obs på at fila blir rundt 1GiB

- ”Convert”

Hvordan legge .wav fila til filmen

Antatt tid: 1-5 min

- Gå inn i VirtualDub

- Velg “Audio”

- WAV Audio

- Velg så den fila du har konvertert

Hvordan legge til undertekst

Antatt tid: 3-5 min

Har du en .srt eller .ssa undertekst kan du gjøre det enklere:

- Last ned og installer VobSub

- Start opp SubMux

- Velg filmen og underteksten du vil legge til

- Trykk Mux

- Velg hvor du vil lagre den ferdige filmen

- Velg Full på Interleaving

- Trykk OK

Har du ikke en tekstbasert undertekst, men en gfx basert (.sub o.l.) må du gjøre det på denne måten. Bruk også denne måten hvis det over ikke virker.

- Last ned VirtualDub og VobSub, unzip VirtualDub og installer VobSub. Husk og hake av for "Plugins -> VobSub for VirtualDub" og "TextSub for VirtualDub & AviSynth"

- Start VirtualDub

- Velg ”Video” deretter “filters”

- Add…

- TextSub, VobSub alt etter hvilken fil du har

- ”Open” Finn fram subtitle fila og velg Ok

- Hvis du vil forandre hvordan teksten skal se ut velger du Styles… Der finner du fram selv

- Trykk OK

- For og se hvordan filmen kommer til og bli, velg ”file” Preview Filtered

For å hindre at filen blir stor og ukomprimert, må du komprimere den med et codec. De to vanligste er DivX og Xvid. For å velge codec gjør som følger:

- Trykk "Video" på menyen over

- Velg Compression

- Velg DivX® 5.2.1 Codec

- Configure

- Bitrate calculator

Du burde seriøst forstå hva du skal gjøre nå :) (Vanligvis fyller programmet selv ut alt dette, men sjekk det selv)

- Trykk ”Accept”, nå har bitrate linja skiftet til det kalkulatoren kom fram til

- Anbefaler og velge ”Multipass, 1th pass” siden det hever kvaliteten i filmen ytterligere

Sider du kan laste ned undertekster. Pass på å få en undertekst med samme framerate som filmen!

- http://subscene.com

- http://www.divxsubtitles.net/

- http://www.digital-digest.com/subtitles/index.php

- http://www.subtitlesbox.com/

P.S. Hvis det ikke virker, trenger du DivX eller Xvid codec. Jeg anbefaler Gordian Knot som er en codecpakke med så godt som alle codec du kommer til å trenge. Hvis du bare vil ha Xvid codec, trykk her.

Hvis du takler engelsk temmelig bra, kan du lese her, den er litt mer utfyllende enn min.

Hvordan brenne video på DVD

Personlig bruker jeg NeroVision Express 3, da dette går fort og du kan lage dine egne menyer osv, man kan også velge hvilket format filmen skal brennes i NTSC eller PAL.

Antatt tid: 1-3 timer

- Start NeroVision Express (Vi forkorter det til NVE vi)

- Velg "Make DVD" - DVD Video (ikke VR)

- Trykk på "Add video files..." og finn fram til filmen ferdig med tekst og alt

- NVE velger automatisk så høy kvalitet som mulig for DVD-5 (4.7gb) i forhold til lengde på filmen

- Anbefaler og huke av for "Create Chapters Automatically", da dette er veldig praktisk hvis du skal se filmen på en DVD som spolinga er sykt treig på

- Trykk på "Next", hvis du huket av for "Create Menu on Disc" kan du nå ordne menyen sånn som du vil ha den.

- Hvis du ikke huket av for dette kommer du rett til Preview delen, her får du se hvordan DVDen kommer til og virke og se ut...

- Velg så neste

- Nå kommer du til den delen du velger hvilken DVD brenner du skal brenne til. Jeg pleier og velge "Image Recorder" fordi det går raskere og mye mer stabilt, og fordi du er garantert feilfri DVD. Hvis du gjør dette må du ha et programm som kan brenne .nrg filer, f.eks Nero Burning Rom eller Alcohol 120%. Jeg bruker Nero

Hvordan slå sammen to avi filmer

Vet at diverse moderatorer har sagt at dette ikke skal diskuteres siden muligheten for at filmer som er todelt er lastet ned fra nettet. Men mange (inkludert meg selv) ripper filmer selv, og før DVDen gjorde sitt store gjennombrudd måtte vi dele filmen i 2 700mb filer for ikke å miste kvalitet :)

Antatt tid: 1-3 min

- Last ned programmet "AVI-Joiner"

- Start programmet

- Velg filene du skal slå sammen

- Gjør ferdig prosessen

Hvordan komprimere en film

For å komprimere filen (1.4 gb) til en 700mb gjør du følgende

Antatt tid: 30-60 min

- Til dette bruker vi VirtualDub

- Velg den sammenslåtte filen din

- Trykk "Video" på menyen over

- Velg Compression

- Velg DivX® 5.2.1 Codec

- Configure

- Bitrate calculator

Du burde seriøst forstå hva du skal gjøre nå :) (Vanligvis fyller programmet selv ut alt dette, men sjekk det selv)

- Trykk ”Accept”, nå har bitrate linja skiftet til det kalkulatoren kom fram til

- Anbefaler og velge ”Multipass, 1th pass” siden det hever kvaliteten i filmen ytterligere

- Gå tilbake til hoved vinduet

- Velg ”File”, ”Save as AVI” eller trykk F7

Er det noe mer dere lurer på, bring it up :) Jeg kan utvide denne guiden. Hvis du føler at du har noe og bidra med, ta kontakt over PM.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes et lite og handy program som heter Staxrip. Dette konverterer både DVD og annet MPEG1/2 materiale til DivX/XviD ved hjelp av at det automatiserer alle de stegene man vanligvis gjør med VirtualDubMod. Støtter 2pass encoding, samt at du velger selv filstørrelsen basert på kvaliteten. Bruker dette ofte selv, og resultatene blir meget bra synes jeg.

http://www.planetdvb.net/staxrip/

Dine guider var fine de, og gir deg selvfølgelig mer kontroll over hva en gjør, men hvis man stoler på automatikken og ikke gidder å sitte å fikle med all slags mulige programmer, kan dette være noe.

Du må selv rippe DVDen i f.eks DVD Decrpyter slik at du har selve DVD-filene på harddisken.

Så i bunn og grunn er dette programmet kun en automatisering av prosessene:

- kontrollere kildefil og rette opp evt. feil

- konvertere lyd til wav & mp3/ogg whatever

- konvertere video til ønsket format

edit: la til noen setninger

Endret av resn
Lenke til kommentar
Det finnes et lite og handy program som heter Staxrip. Dette konverterer både DVD og annet MPEG1/2 materiale til DivX/XviD ved hjelp av at det automatiserer alle de stegene man vanligvis gjør med VirtualDubMod. Støtter 2pass encoding, samt at du velger selv filstørrelsen basert på kvaliteten. Bruker dette ofte selv, og resultatene blir meget bra synes jeg.

Dine guider var fine de, og gir deg selvfølgelig mer kontroll over hva en gjør, men hvis man stoler på automatikken og ikke gidder å sitte å fikle med all slags mulige programmer, kan dette være noe.

Du må selv rippe DVDen i f.eks DVD Decrpyter slik at du har selve DVD-filene på harddisken.

5862025[/snapback]

Jeg gidder som regel ikke begynne og stille så mye på diverse instillinger, er meget fornøyd med resultatene jeg får med doktoren :) Denne guiden er også ment til å være nybegynnervennlig det ser dere sikkert også på måten jeg har skrevet det på (meget forklarende?) ;)
Lenke til kommentar

5862025[/snapback]

Jeg gidder som regel ikke begynne og stille så mye på diverse instillinger, er meget fornøyd med resultatene jeg får med doktoren :) Denne guiden er også ment til å være nybegynnervennlig det ser dere sikkert også på måten jeg har skrevet det på (meget forklarende?) ;)

5862061[/snapback]

Jaja, jeg forstår jo det.. Var ikke meningen å hakke ned på dine guider eller noe slikt, jeg bare kom med et forslag til et program. Beklager at jeg ikke presiserte dette i min første post.. Har jo selvsagt gjort mye av det samme som du beskriver i dine guider.

Lenke til kommentar

For å lage en avi av DVD film så forklarer du med dr.divx, men det koster penger, hvis du skal bruke det i mer enn 15 dager. Vett ikke om det koster med Staxrip, men AutoGK er gratis og det er enkelt.

Edit: Glemte å si at det var en bra guide, alltid noen nye ting å lære.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
For å lage en avi av DVD film så forklarer du med dr.divx, men det koster penger, hvis du skal bruke det i mer enn 15 dager. Vett ikke om det koster med Staxrip, men AutoGK er gratis og det er enkelt.

Edit: Glemte å si at det var en bra guide, alltid noen nye ting å lære.

5862549[/snapback]

Forklarer det med dr. divx ja, rett og slett fordi det er det jeg har mest erfaring med :) Skal teste ut StaxRip og skrive guide til det og ;)
Lenke til kommentar

En ting som kunne være ganske praktisk, er hvor lang tid hvert trinn tar. Da tenkter jeg ikke hvor lang tid det tar å finne fram filmen og velge kodek :p , men hvor lang tid det tar f.eks. å komprimere. Vet at det kan være forskjellig fra film til film, men ta utgangs punkt i et tilfelle, slik at vi får en peke pinne.

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Det er bra, da vett vi omtrent hvor lang tid det vil ta.

Et tips: Det er ikke alltid at når jeg komprimere med virtualdub at jeg får filmen ned til 700MB. Da har jeg komprimert med dr. divx, den klarer det, men det tar dobbel så lang tid. Jeg prøver alltid med virtualdub først.

Et tips til: Når du skal gjøre DVD til AVI, så er det tidsbesparende å bruke AutoGK. Fordi den tar alt i samme slengen: legger til undertekst, komprimere, lyd og bilde er synkronisert. (Men først må du rippe inn DVD på hardisken)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...