Gå til innhold

TES: INI tweaking: Få bloom til å se ut som HDR!

Anbefalte innlegg

I have found a way for us who only use bloom, to increase the density of the bloom effects, thus bringing Oblivion alot more vibrance and hopefully fixing the texture pixelation and mis colouring problems in some places. Here are some screens of the difference

Now, I know this isn't for everyone, but for those who really do wish they could have vibrance, but can't support HDR, or can support HDR, but would rather use this enhanced bloom + AA, which is what I am doing, follow these instructions:

Open My Documents/My Games/Oblivion (That is the exact location, don't open the Oblivion main directory) Open up the Oblivion.ini file. Press Ctrl+F, and type in BlurShader, then find next. Scroll down until you find the section titled BlurShader, (not the ones that are BlurShaderHDRExterior, etc.) In this section, look at the option that reads fAlphaAddExterior= *then a number here* This changes the density for the bloom, in exterior areas. You can now change this number to anything you desire, however note that I have mine set at 0.4000, and that makes it very vibrant, like in the screenshots. (you can Edit this to your hearts desire until you get the level of vibrance you want) Look down one line next, and you will see fAlphaAddInterior=*number here* This controls the density of bloom in interiors, and I tend to have it higher set then exterior as inside is more light intensive (mine is at 1.1000) Once again, you can edit this till you are settled.

Anyway, I thought this was nice because it allowed for AA and some pretty nice lighting, and also provided a workaround for those who cant support HDR.:

Dette er tatt fra en post på forumet.

Her er screenshot av den "nye bloomen du får:

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=395384

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=395386

Du kan velge styrken på bloomen selv.

Enjoy! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir for teit, spelet har litt andre farger med HDR fordi HDR bruker 65000 forskjellige *fargestyrker*

Det du gjer her er å auke kontrasten eller lysstyrken på bloom som gjer at du øydeleggjer den jevne toneovergangen. Feks for mykje lys så mister du det mørke i biletet og vice versa.

Nå er det vanskeleg å bedømme med screenshots, men tar du 2 pcer rett ved sida av kvarandre så vil den med HDR enda vera MYKJE meir fargerik og spessielt fargetone overgangen er mykje jevnare.

Endret av siDDIs
Lenke til kommentar

Fikk testet dette litt, tok noen screenshots. Kom frem til at settingsene til han fyren i første post, så ikke ut i det hele tatt, altfor lyst.

HDR:

oblivion20060403172116178me.th.jpg

Standard bloom+4xAA:

oblivion20060403172208213xw.th.jpg

Tweaket bloom+4xAA:

oblivion20060403172342937qp.th.jpg

Min tweaket bloom+4xAA:

oblivion20060403174443655yb.th.jpg

oblivion20060403174449824jc.th.jpg

Var noe rart når man skrudde opp fAlphaAddExterior, hele bildet flimret liksom, ikke bra. (kommer ikke frem på bildene) Å ha den instillingen på 0.4000 var uansett for høyt, så jeg kom meg frem til at 0.2800 var ok. For å fikse flimringen eksperimenterte jeg med de andre settingsene. Satte iBlurTexSize til 512 (standard 256) Det fikset flimringen, så nå ser det OK ut. HDR er fremdeles bedre da, men ser greit ut med bloom også nå syns jeg :)

edit: her er de jeg bruker

fAlphaAddExterior=0.2800

fAlphaAddInterior=0.7000

iBlurTexSize=512

Endret av Saddlefall
Lenke til kommentar
Hadde ikke gjort noe med en FAQ heller. Hvordan enchante, hvor finner jeg lockpicks/fakler, hvordan kjøpe hus osv osv osv.

5859667[/snapback]

Er det ikkje litt av sjarmen å finne ut av sånt sjølv? I staden for å slenge ut eit spørsmål på forumet ved kvar einaste hindring?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...