Gå til innhold

AGP - Noe dere kan anbefale?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å gå til anskaffelse at av skjermkort for min nå etter hvert eldre PC. Jeg ønsker å kunne spille de nyere spillene uten at jeg ser på en lysbildefremvisning, men er ikke så opptatt av å kjøre alle detaljer på max - høy FPS er viktigere for meg (50-60). I første omgang lurer jeg på om PC'en min faktisk enda vil duge til å spille spill som FEAR og muligens Oblivion. Her er litt generell info;

P4 2,4Ghz, 1GB ram, 2x 120GB 7200RPM disker (ikke RAID), nForce2 hovedkort.

Per idag har jeg et ATI 9600XT 256mb skjermkort, og jeg opplever at Anarchy Online ikke liker ATI kortet mitt så godt, og jeg får derfor en del grafiske "feil" i spillet. Derfor kunne jeg tenke meg å prøve et nVidia kort, som også vil gi meg muligheter til å spille noen av de nye spillene.

Hovedkortet mitt har kun AGP, så jeg har vel ikke så mye å velge mellom. Jeg kunne tenke meg å holde prisen på rundt 2000 eller litt under, men hvis det er noe over som jeg absolutt BØR ha, så er jeg åpen for alt.

Noen gode anbefalinger?

edit: jeg burde kanskje ta med at LCD skjermen min kjører i en maksoppløsning på 1024x768

Endret av Alienchild_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FEAR kan du vel spille. Gikk fint på mitt 9600xt. Oblivion fungerer, men halve morroa der er jo at spillet ser flott ut, og det gjør det ikke på 9600xt. Her er ikke kortet kraftig nok.

Det finnes jo heftige AGP kort, men de er forholdsvis dyre. Og siden du ikke skal trekke spill i 1900x1600 oppløsning, kan du kanskje sikte på budsjett klassen.

Selv venter jeg på å få X1600 pro (agp) i posten i morgen eller onsdag. Det kortet var svært billig, har støtte for litt nyere teknologi som noen spill krever, samt at det skal yte som et 6800.

Kommer til å poste om jeg er fornøyd etter jeg har fått det

Lenke til kommentar
Er i samma situasjon selv, og sånn det ser ut nå står det mellom disse tre:

6600GT

6800GT

6800

Spørsmålet er da hvilket som gir mest ytelse for pengene.

Har socket A system, XP3200 og 2GB pc3200 minne

5859304[/snapback]

Det siste kortet du linker til er PCI-e

Eller er det ikke tvil om at det dyreste 6800GT er det som yter mest her uansett hvordan du snur og vender på det.

Dersom du vurderer 6600GT, så ville jeg sjekket x1600pro først. Det er noen hundrelapper billigere, og det er et mye nyere kort som støtter en del finesser som 6600GT kortet ikke gjør. Men som jeg sier i min forrige post: om det duger i virkeligheten gjennstår å se.

Men med dine tre valg er det ingenting å lure på: gå for det dyreste agp kortet.

Når det er sagt vil jo det løpe ca 2000,-

Spytter du i en høvding til får du nytt hovedkort (s939) ny CPU og godt PCI-e skjermkort til 3000,-

Sjekk handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26790

Endret av Kjellvez
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode forslag. Ser ut til at jeg bestiller 6600GT idag, med mindre noen vet om noe bedre alternativ.

edit: hehe, PowerColor Radeon X1600PRO 512MB DDRII, AGP8X, 2xDVI/Tv-Out, Retail får jeg for rundt 1000-lappen +moms. Kanskje jeg burde gå for ATI alikevell?

Hvordan er den i forhold til X800?

Endret av Alienchild_
Lenke til kommentar
Tusen takk for gode forslag. Ser ut til at jeg bestiller 6600GT idag, med mindre noen vet om noe bedre alternativ.

edit: hehe, PowerColor Radeon X1600PRO 512MB DDRII, AGP8X, 2xDVI/Tv-Out, Retail får jeg for rundt 1000-lappen +moms. Kanskje jeg burde gå for ATI alikevell?

Hvordan er den i forhold til X800?

5859382[/snapback]

Så vidt jeg kan se på tester så når det nesten opp men ikke helt. Har bare funnet sammenligning med x800xt og da blir det selvf. forbikjørt. Men det er jo dette med støtte for shader 3.0 som iallfall gjør at nye spill som kommer vil gå ann å spille.

Men det er jo helt klart et budsjettkort så det er ikke noen racer.

Lenke til kommentar
Når det er sagt vil jo det løpe ca 2000,-

Spytter du i en høvding til får du nytt hovedkort (s939) ny CPU og godt PCI-e skjermkort til 3000,-

Sjekk handlevogn:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=26790

5859378[/snapback]

Er det virkelig verdt å legge om helt for å få PCI-E?

Har intrykk av at ytelsesforskjellen ikke er så stor (AGP-PCI-E)

Dog med tanke på framtiden så duger jo ikke Socket-A..

Tror nok valget faller på 6800GT fra Netshop, virker som det er det som gir mest ytelse under 2laks. :)

Lenke til kommentar
jeg spør kanskje dumt, men vil jeg merke stor forskjell på 9600XT 256mb og det x1600 kortet jeg postet over, samt 6600GT?

5859507[/snapback]

Sannsynligvis. Men hvis du har tålmodighet til å vente noen dager kan jeg svare deg 100% sikkert. Da tar jeg nenmlig ut 9600xt fra boksen min og setter inn x1600.

Har kikket på en del online tester nå. x1600 pro vil nok være bedre enn 6600gt. Du får mer for pengene rett og slett. Merk at i noen eldre spill vil 6600gt være raskest, men med spill som krever litt av shaders så skal x1600 pro trekke kraftig fra.

Fant en test her: http://www.legitreviews.com/article/304/1/

Merk at det er PCI-e utgaven de tester, men hardwaren er den samme som på AGP. Merk også at 6600GT kortet de tester er av den dyrere sorten.

Lenke til kommentar

etter mye om og men, og etter å ha snakket med en kollega, så ser det ut som jeg går for Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3, AGP8X, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail. Koster meg 1300+moms, og siden jeg i utgangspunktet kun spiller Anarchy Online (og bare tester andre spill innimellom) så er det vel her jeg får mest igjen for penga.

Lenke til kommentar

Hvis du går for ATI så er det ikke tvil om at du bør legge i ett par hundrelapper og kjøpe X800GTO for AGP istedenfor X1600 Pro.

Greit nok at 1600 Pro kanskje har enkelte nye "funksjoner" som vil vise i spill som f.eks Oblivion, men det hjelper vel fint lite når det ikke er raskt nok til å bruke disse funksjonene i akseptabel oppløsning.

Sapphire Radeon X800 GTO 256 MB AGP til kr. 1495,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=43289

Dette er en god del kjappere enn både 6600GT og 1600 Pro. Kan du derimot bruke en tusenlapp ekstra, så er vel GeForce 7800GS noe av det aller beste du kan få til AGP for tiden:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=40993

Edit: Du kom meg akkurat i forkjøpet... ser ut som du har bestemt deg for hva jeg anbefalte :)

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
etter mye om og men, og etter å ha snakket med en kollega, så ser det ut som jeg går for Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3, AGP8X, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail. Koster meg 1300+moms, og siden jeg i utgangspunktet kun spiller Anarchy Online (og bare tester andre spill innimellom) så er det vel her jeg får mest igjen for penga.

5859633[/snapback]

Godt valg. GTO kan du vel også overklokke osv så den yter som en XT. Men siden du sier du har skjerm som støtter max 1024x768 så vil du ha masse kraft til overs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...