Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

xenon-innsats i fjernlys?

Anbefalte innlegg

Jeg har en Passat -04 med Bi-Xenon lykter, men det er kun halogen i fjernlyskasteren.

Jeg vurderer derfor å ettermontere en xenoninnsats i fjernlysene, slik at jeg får xenon all-over :love:

Har sjekket litt rundt, men sitter igjen med flere spørsmål enn når jeg begynte.

Møller har følgende å si om dette:

"For det første, mister du garantien på det elektriske anlegget i bilen ved montering av slikt utstyr. For det andre finnes det ingen slike godkjente innsatser, og du risikerer å brenne i stykker reflektoren i fjernlyset. Med andre ord en kortvarig glede... Dessuten er nok ikke dette lovlig, siden det er andre krav til xenon enn til halogen."

Jeg har ikke hørt at xenon skal utvikle mer varme en halogen. Tar jeg feil her? Jeg kan nok tro at garantien ryker om jeg ettermonterer dette, men....

Siden jeg allerede har bi-xenon i hovedlysene, har jeg allerede den automatiske nivåreguleringen av lys som er påkrevet. Dermed skal det i utgangspunktet være fritt frem å montere xenon i fjernlys?

Noen som har erfaringer eller synspunkter?

Endret av TheHead
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det er fritt frem å montere xenon i fjernlysene vet jeg ikke, men har også hørt at halogen blir varmere enn xenon. Men du har vel ikke bi-xenon heller. Bi-xenon er nettopp xenon i både nær og fjernlys, så har nok bare vanlig xenon.

5859303[/snapback]

Jeg har faktisk Bi-Xenon. Bi-Xenon betyr at det er xenon både på nær og fjern, men ikke nødvendigvis i alle lykter... (forstå det den som kan..)

Det er to lykter i hver lykt, for å si det sånn... Nærlyset er et xenon - linselys, som endrer karakter når jeg slår på fjernlysene. Lysbildet løftes og vris litt slik at det skaper en form for xenon fjernlys, bare litt bredere. Trod linsene snus eller det er en eller annen klaff-funksjon som sørger for dette.

Halogen fjernlysene kommer i tillegg, og det er disse som tydeligvis skal lyse langt...

Lenke til kommentar

Ettermontering av Xenon innsatser er ikke tillatt. Årsaken ligger i at hele reflektoren har annen utforming og at fokus for lyset endres. Tilsvarende gjelder for ettermontering av halogen i i lykter laget for glødepærer.

Jeg har også hørt at varmeutviklingen er anderledes slik at lykten kan skade/ødelegges.

Lenke til kommentar
Ettermontering av Xenon innsatser er ikke tillatt. Årsaken ligger i at hele reflektoren har annen utforming og at fokus for lyset endres. Tilsvarende gjelder for ettermontering av halogen i i lykter laget for glødepærer.

Jeg har også hørt at varmeutviklingen er anderledes slik at lykten kan skade/ødelegges.

5859860[/snapback]

Gjelder disse kravene også for fjernlys?

Jeg vet det stilles krav til lysbilde på nærlys på grunn av blendingsfaren, men for fjernlys vil jeg mene dette ikke gjelder. Man kan jo fritt montere ulike typer fjernlys, siden dette er ment brukt når det ikke er annen trafikk i umiddelbar nærhet..

Lenke til kommentar

Det er ikkeno i veien for å montere xenon i fjernlysene.. Kravet er at utstyret er E-merket (som f.eks dybvik-trading sine sett er), at du har aut høyderegulering (som du har siden du allerede har xenon), og lyktespylere (som du også har regner jeg med).

Jeg monterte Xenon i fjernlysene på min BMW 523iA med original xenon i nærlys og faceliflykter. Fytte ******* så bra det lyser!! Blir dagslys når jeg kjører om natta nå :D Anbefales på det STERKESTE!

Jeg kjører da 50W ballaster på fjernlysene for å få sterkere lys! Skal si deg det lyser! se www.dybvik-trading.no

Endret av MicrolaXx
Lenke til kommentar
Det er ikkeno i veien for å montere xenon i fjernlysene.. Kravet er at utstyret er E-merket (som f.eks dybvik-trading sine sett er), at du har aut høyderegulering (som du har siden du allerede har xenon), og lyktespylere (som du også har regner jeg med).

Jeg monterte Xenon i fjernlysene på min BMW 523iA med original xenon i nærlys og faceliflykter. Fytte ******* så bra det lyser!! Blir dagslys når jeg kjører om natta nå :D  Anbefales på det STERKESTE!

Jeg kjører da 50W ballaster på fjernlysene for å få sterkere lys! Skal si deg det lyser! se www.dybvik-trading.no

5886592[/snapback]

Får du noe feilmelding i instrumentet på at fjærnlyspærene er defekt etter at du monterte uorginal xenon?

Lenke til kommentar

Hovedlykta må være godkjent xenon lyskaster for alle lys. Lysreguleringen på lykta skal være automatisk og reguleringen skjer med sensorer under bilen. Normalt er dette 4 stk sensorer som monteres ved støtdemperene foran og bak. Såkalte "jukse" xenon er ikke lovligt i Norge. Men Hella har komplette sett som inneholder godkjente reflektorer, og alle sensorer og utstyr som trengs. Husk å ta vare på TUV papirene slik at de kan fremvises på EU kontroll o.l

Lenke til kommentar
Hovedlykta må være godkjent xenon lyskaster for alle lys. Lysreguleringen på lykta skal være automatisk og reguleringen skjer med sensorer under bilen. Normalt er dette 4 stk sensorer som monteres ved støtdemperene foran og bak. Såkalte "jukse" xenon er ikke lovligt i Norge. Men Hella har komplette sett som inneholder godkjente reflektorer, og alle sensorer og utstyr som trengs. Husk å ta vare på TUV papirene slik at de kan fremvises på EU kontroll o.l

5889864[/snapback]

På min bil har jeg montert Xenonpærer. Jeg har automatisk nivåregulering av bilen, lyktespylere, og masse sjarm, så jeg tar det helt med ro... :thumbup:

Jeg har en jobb, som ofte innebærer tett samarbeid med både politi og biltilsyn. Det er foreløpig ingen av de som har kommentert mine lys.

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Jeg monterte Xenon i fjernlysene på min BMW 523iA med original xenon i nærlys og faceliflykter. Fytte ******* så bra det lyser!! Blir dagslys når jeg kjører om natta nå :D  Anbefales på det STERKESTE!

5886592[/snapback]

Får du noe feilmelding i instrumentet på at fjærnlyspærene er defekt etter at du monterte uorginal xenon?

5889763[/snapback]

Nei jeg har gudsjelov ikke check control på min bil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...