Black Star Skrevet 5. april 2006 Del Skrevet 5. april 2006 (endret) ok, skal prøve å besinne meg men vi har så sinnsykt med bilder digitalt som kona vil ha i album så jeg må nok ta meg en tur innom uansett. Vanlig fremkalling krever jo maks 2 megapixler for maks kvalitet, så forminsk alle bildene dine til 2 megapixler og gjerne litt komprimering (du ser fort når det blir for mye) før du brenner de på en CD. Du bør klare 6-700 bilder på en CD uten problemer (sorry, JPStoney :!: ) EDIT: Les her... mer om dette tilbudet og hvordan utnytte det best mulig https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=560887 Endret 5. april 2006 av Afseth Lenke til kommentar
BMP Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 Gjelder dette tilbudet for hele måneden? (fremkallingen mener jeg) Ser at KAK sier det er for April 2006. Lenke til kommentar
kak Skrevet 6. april 2006 Forfatter Del Skrevet 6. april 2006 Gjelder dette tilbudet for hele måneden? (fremkallingen mener jeg)Ser at KAK sier det er for April 2006. 5875725[/snapback] Ja, det gjelder for hele april. Lenke til kommentar
kak Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Ingen store endringer, derfor ikke noe behov for ny tråd. 7D reklameres det ikke for lenger og Olympus E-500 koster nå 5.799,-. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei JPstoney. Kan du ærlig fortelle hvorfor dere ikke selger norske Canon? Jeg har ikke noe imot EU-modeller, men synes folk fortjener å få den ærlige grunnen til dette. Jeg har selv kjøpt EOS 5D av dere og vet hvorfor dere kun har EU-mod. Jeg har forøvrig presset inn 2500+ bilder på ei plate nå, så den leverer jeg i deres butikk snart. JA FOLKENS: Tilbudet gjelder også denne mnd'en. Om det er noen som er ute etter bruksanvisning til EOS 5D så kan dere få kjøpe mine to stk (Finsk & Dansk). S Lenke til kommentar
kak Skrevet 3. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2006 Jeg har forøvrig presset inn 2500+ bilder på ei plate nå, så den leverer jeg i deres butikk snart. JA FOLKENS: Tilbudet gjelder også denne mnd'en. 6034006[/snapback] Å? Det står ingenting om det i reklameblekka fra Japan Photo for mai? Lenke til kommentar
Christian Helle Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei JPstoney. Kan du ærlig fortelle hvorfor dere ikke selger norske Canon? Jeg har ikke noe imot EU-modeller, men synes folk fortjener å få den ærlige grunnen til dette. Jeg har selv kjøpt EOS 5D av dere og vet hvorfor dere kun har EU-mod. Jeg har forøvrig presset inn 2500+ bilder på ei plate nå, så den leverer jeg i deres butikk snart. JA FOLKENS: Tilbudet gjelder også denne mnd'en. Om det er noen som er ute etter bruksanvisning til EOS 5D så kan dere få kjøpe mine to stk (Finsk & Dansk). S 6034006[/snapback] Feil. Tilbudet gjelder ikke lenger. Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei Snokenor, honnest answer? Then I have to give you two answers, one long one from the past/present and one from the present/future... 1.) We have not bought from Canon Norge since 30.06.05 or in other words for almost a year. The terms and conditions in other european countries where in our opinion much better elsewhere. Buying prices are only one part in it, but other aspects like service, payment terms, marketing contribution etc. sum up. In Norway, Canon is by far market leader in digital cameras and a lot of chaines and internet shops sell canon for cost price + tax or even with a loss, just to profile themself. So with the import prices we can compete on the one hand with everybody in the market and still earn some money on the other hand. Yes, I admit that Japan Photo is selfish and earns additional margin even on our very low sales prices and that is probably one of the reasons that we are alive and not dead as so many other photo shops. The same thing is the case with Sony, Panasonic and Fuji, who have dramandous price differences (they call it "strategic market positioning")from country to country, not justified by anything. So Japan Photo imports those products to give low prices to the customers and also earn some money for surviving, renovating (see Akersgaten!) and expansion. 2.) Much shorter: Canon Norge and Japan Photo are right in these days negotiating a new cooperation for 2006 and it looks as we can solv the case from both sides. So don´t be surprised if you "suddenly" find norwegian manuals in our Canon cameras ;-) Stephan PS1: thanks for your pictures PS2: @KAK: All suppliers of SLR have european-wide problems with deliveries, so therefore the buying/sales prices have unfortunetely not gone down. We even expext (seriously!) higher sales prices from June on, since all three (Nikon/Canon/Olympus) can by far not supply what is needed during the summer season. So let´s see if the launch of Sony SLR can make enough pressure on the established brands to still bring down the sales prices soon... Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 cthelle is right, the offer has ended. We got more than one million pictures from this action, unbelievable. And expensive for us short term, hopefully many customers are happy with quality and service and come back. The confusion about validity can come from tuesday, may second. Since some people did not manage to reach our shops in time on Saturday, we have accepted CD´s during Tuesday. But now it is really over and ou financial controller can come back from holliday... Stephan Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 (endret) Hei JPstoned.. Har hørt at mye av grunnen til at dere ikke har norske Canon kameraer er at dere er uvenner med canon norge jeg.. Canon Norge vil ikke gi dere pengene tilbake for kameraer dere ikke får solgt, mens Nikon refunderer det dere ikke får solgt og tar de tilbake. Etter det jeg har hørt så er Canon også irriterte på dere fordi dere har hatt en tendens til å plukke ut fra Canon's esker og selger kameraer uten bruksanvisninger. Så det var feil blekke jeg fikk da jeg lastet ned fra Japan Photo's side, den er for forrige mnd. Samme kan det igrunn være... Stemmer ikke dette jeg har hørt så si ifra. S edit: Har også hørt dere selger EOS 5D med tap fordi dere er i forhandlinger med Canon for tiden.. Endret 3. mai 2006 av Snakenor Lenke til kommentar
JPstoney Skrevet 3. mai 2006 Del Skrevet 3. mai 2006 Hei Snakkenorsk, wow, you must have a spy in our organization, eventhough it is obviously not a 100% reliable one... 1.) We have always been in good contact with Canon Norge, eventhough there was no business during last year. Our second man in charge in JP who joined us last summer has even worked for canon until then, so this information is wrong. 2.) I will not comment on the specific conditions that we have/had/will have at canon, nikon or any other supplier. I hope for your understanding. But I said already that buying prices are not the only point. 3.) We do never sell cameras without manuals. Not from Canon or any other brand. So that is wrong too... 4.) In fact, it would be very disappointing, if Canon was n o t irritated by our sales policy. We are by far market leader in their core business SLR. Every fifth sold SLR in Norway is sold by Japan Photo. And Canon Norge did not earn one single crown on these many thousands of cameras. Wouldn´t you be "irritated"? ;-) 5.) Your information about the EOS 5D is absolutely wrong. We have the current sales price of 19.999,- for a long time and advertised it in several monthly flyers. The actual negotiations with Canon Norge started just some weeks ago and believe me, this model was not very high on the agenda since it is everything else than a volume product. So to sum up, I would like you to invite to ask/post questions about busines policies, import strategies and whatever JP facts that you´re interested in directly to our head office. We are very open minded and have open communication to almost every topic. Then you can compare with what you hear from your other sources ;-) Good night for now Stephan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Rett meg hvis jeg tar feil, men... det du sier her, JPStoney, er at dere (Japan Photo) krever bedre vilkår/priser fra Canon Norge enn det andre fotobutikker får? (i følge din uttalelse med forhandlinger med Canon). Ikke noe ulovlig i det, men det viser, nok en gang det jeg har sagt før, at store fotobutikker har muligheten til å skvise ut de små, brysomme konkurrentene ved å presse importøren til å gi de bedre vilkår og priser og dermed minske konkurransen. Deretter kan prisen gå opp igjen. Uten å dra inn navn på andre store kjeder/store fotobutikker, så har dette skjedd også andre steder, så Japan Photo er ikke enestående på det feltet. Selv om det ikke er ulovlig i følge norsk lovgivning, så er det allikevel noe råttent gjort mot både forbrukere og konkurrerende butikker. Ja, det gir bedre priser nå, men etter at nok konkurrenter har lagt ned, kan prisene gå opp igjen. Det er sunt at man konkurrerer, men da bør man konkurrere på like vilkår. Siste butikken som måtte gi tapt for internett/større kjeder nå, er Preus i Karl Johansgate. Legger visstnok ned neste uke etter hva jeg har forstått. Er ikke mange månedene siden Hofman Fotokopi på Karl Johan og Phos Photo (i Skippergata tror jeg?) måtte legge ned. Begge disse var konkurrenter til Japan Photo i Akersgata og nede på Jernbanetorget. Alt er altså ikke Japan Photo sin feil, absolutt ikke, men som en stor kjede har de mulighet til å være med på å presse de små ut av markedet. Det er ikke tilfeldig at du nesten ikke finner frittstående fotobutikker i Norge lenger. Og ja, for ordens skyld så jobber jeg for en konkurrent for de som ikke har lagt merke til det. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 De butikkene du nevner, Afseth, har vel ikke vært fotoentusiastenes førstevalg de senere årene, etter det jeg vet. De har vel stort sett drevet med kopiering av bilder. Preus i Karl Johan har ihvertfall ikke hatt noe særlig utvalg av kameraer, og objektiver har vært totalt fraværende. At kjeder har markedsmakt er heller ikke noe nytt, men til forskjell fra tidligere tider (og fra matvarehandelen) så vil internett handel være et meget bra korrektiv for de store kjedene. Blir kjeden for "griske", så åpner de bare opp for at netthandelen vil øke. Idag er faktisk Japan Photo (med fysiske butikker) bortimot prisledende, også mot norske nettbutikker, så det er klart at noen har bra marginer på det de selger. Antar f.eks. at Fotovideo er en gullgruve for eierne, og den butikken er vel ikke mer enn en 4-5 år. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Hvis man snakker om Fotovideo, så solgte de nok med null fortjeneste en stund om man ser på innkjøpsprisene. Dette er et meget smart triks for å komme seg inn i markedet og bli lagt merke til. Fortsatt er prisene lave, og ettersom jeg selv jobber i en fotobutikk, vet jeg at marginene er små. Grunnen til at Japan Photo selger til nett-pris er hovedsaklig tyngden denne kjeden har. Japan Photo og andre større kjeder har mulighet til å forhandle med importører på et helt annet grunnlag enn mindre butikker. Hvis en liten butikk truer med å boikotte f.eks Canon pga. dårlige priser eller vilkår, vil vel Canon knapt trekke på skuldrene. Hvis en større kjeder truer med det samme, eller med å kjøpe alt fra utlandet, vil nok viljen til å justere priser og vilkår bli litt større. En periode måtte vi faktisk selge Canon Ixus 750 med null fortjeneste der jeg jobber, rett og slett fordi det var en motesak blant de større kjedene og selge den med null fortjeneste for å trekke kunder... og deretter dytte de over på et produkt de hadde fortjeneste på. Uten at vi selv solgte dette kamera uten fortjeneste, ville vi ikke solgt noen av disse kameraene, som vi tok inn mange av fordi Ixus-serien tradisjonelt har vært en hit. Det ble det denne gangen også, men tjente på det gjorde vi ikke. Fotobutikker har i dag meget små marginer, med mindre du tar fotobutikker langt fra større byer i betrakning, som ikke har reell konkurranse fra annet enn nettbutikkene. Ja, mange butikker går under fordi de ikke har hatt en fast tilhengerskare de siste årene, som du påpeker. Men noe må jo ha ført til at denne tilhengerskaren har forsvunnet. Priser? Service? Beliggenhet? Grunnene kan være mange, men nettet og større kjeders mulighet til å skvise ut små butikker er nok den største. Man kan jo spørre seg... er man tjent med at kun Japan Photo og andre større kjeder som El-kjøp er enerådende? Sier ikke at man får dårligere service av den grunn selv om mindre konkurranse vil føre til mindre fokus på akkurat dette, og prisene blir heller ikke bedre av mindre konkurranse. Til slutt kan jeg jo nevne at de fleste fotobutikker har klart å justere seg ned mot nettpriser. Det blir derimot ikke noe valuta igjen for å reklamere, og da er man jo like langt. Japan Photo og El-kjøp som med jevne mellomrom kommer ut med egne landsdekkende aviser, scorer så klart veldig høyt på dette. Folk tror automatisk at de da får best pris... men en liten sjekkrunde kan alltid være lurt. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Re. Afseth: I en ideel verden er jeg er i stor grad enig i det du sier, men tror pris teller og vil telle mest i tiden framover. Kunnskap finner man på nettet, service (les garanti etc.) er lovregulert, så er man ikke bra på pris, har man ikke livets rett idag. Som du nevner med Ixus 750 har dere forstått at man må "svelge noen kameler" idag for å overleve. De butikkene som ikke forstår det, vil dø (noe de gjør i stort antall idag). Derfor er det veldig viktig å følge med på markedet, og som du sier, faktisk selge ting med null profitt når man må. Har selv faktisk vært veldig god kunde (ca. 20k NOK som er mye for meg) i butikken din av denne grunn. Dere er ikke alltid billigst, men aldri "way off". Men jeg er alikevel litt imponert over Japan Photo og deres forandring. I 2002 (tror jeg) var det kun butikken i Akersgata som innså at de hadde konkurranse og var villige til å justere prisene noe (som var vesentlig høyere enn f.eks. dere), og idag er de blitt en av de ledende på markedet. Både Preus, Elite og FotoKnudsen hadde samme muligheten, men jeg kan ikke si at de har tatt vare på den; ihvertfall ikke i Oslo. Elite hadde vel også Sigma agenturet, men priset dette sørgelig høyt og har vel mistet det nå. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 Denne evige diskusjonen om David mot Goliat kan vel tas i en egen tråd, istedenfor å kuppe en tråd som omhandler Japan Photo's priser for april 2006? Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Takke seg til min lokale Canon "Pro-shop" hvor jeg faktisk kan ta og føle på stort sett alt av utstyret fra Canon og også låne med meg hjem. Bare så synd at mange tar og føler, for så å gå dit det er billigst og kjøper. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 4. mai 2006 Del Skrevet 4. mai 2006 He, he. Kuppe tråden? Ting utvikler seg, enten du vil det eller ei. Litt kjedelig ellers, eller hva? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mai 2006 Del Skrevet 7. mai 2006 I en ideel verden er jeg er i stor grad enig i det du sier, men tror pris teller og vil telle mest i tiden framover. Kunnskap finner man på nettet, service (les garanti etc.) er lovregulert, så er man ikke bra på pris, har man ikke livets rett idag.6043826[/snapback] Joda, pris er viktig om man vil overleve. Poenget med min post var rett og slett at om man ukritisk går for pris nå (f.eks på nettet), vil det om kort tid ikke være noen fotoforhandlere igjen som man kan gå til med problemene sine, eller om man trenger en liten duppeditt der og da. De store kjedene, som Elkjøp og lignende, gidder ikke ta inn alt mulig småtteri fordi de har så mange produktområder. Samtidig, når alle går etter pris så de spesialiserte fotoforhandlerne blir borte, blir det mindre konkurranse for Elkjøp og de andre kjedene (som stort sett har samme eier alle sammen virker det som til tider, f.eks Elkjøp, Lefda og Komplett som eies av samme firma), og de kan skru prisene ganske greit opp. Synes ikke dette er å kuppe tråden. Det er en videre diskusjon om priser, noe som omhandler Japan Photo sine priser vs. konkurrenter, nettet og kjeder, og Japan Photo sine priser i april er uansett ikke lenger gjeldende. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Det er ikke så vanskelig å være enig med deg, Afseth. Alle ønsker jo å ha mangfold (men helst ikke betale for det, selvsagt). Men det er jo også slik at en butikk kjede som Fotovideo har vært ganske alene som stor aktør den siste tiden. Og da synes jeg det er bra som forbruker at en annen stor aktør kommer på banen slik at det blir mer konkurranse. Det med å presse ut små butikker har vel også skjedd i stor grad. Hvis man ser på priser, så var etter det jeg husker, Fotovideo mye billigere i starten før de begynte å "styre" markedet. Et eksempel kan være Sigma sin eminente Ex 70-200 f2.8. Den koster nå rundt 8000 etter at Fotovideo har tatt over (ihvertfall importerer selv) Sigma agenturet. For ett år siden ble den solgt for 6600. Ganske stor prisforskjell. 18-50 f2.8 går for ca. 4300 nå. Den ble solgt for 3700. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Fotovideo var mye billigere for kort tid siden, for å få fotfeste i markedet. Man trekker til seg kunder, som blir av to grunner. God service, og et illusjon om at de alltid vil være billigst. Er man fornøyd med priser og service det stedet man handler, handler man gjerne der neste gang uten å sjekke priser andre steder, fordi de var så billig sist gang man handlet der (sier ikke at Fotovideo har dårlige priser, for prisene er fortsatt gode, de er bare ikke så gode som de var i begynnelsen). Helt grei måte å komme seg inn i markedet på, til forskjell på andre metoder som brukes av flere større aktører (har nevnt noen av de her). Dømmer verken Fotovideo eller Japan Photo, bare nevner at lovlig, men moralsk feil praksis benyttes av aktører både i fotobransjen og andre bransjer. Det er helt normalt, og noe man må leve med. Ettersom Canon Norge har mistet kontakten med Japan Photo (som utelukkende kjøper Canon fra utlandet), er Canon imidlertid blitt litt mer interesserte i å få god kontakt med noen av de små aktørene igjen. Det utnyttes selvsagt til fulle at de må dekke tap på en side ved å øke salg på den andre. I følge Canons mann som var hos oss der jeg jobber på torsdag forrige uke, ser det ikke ut til å bli noen snarlig løsning på "problemet" (ikke min påstand, Canons påstand) og da ønsker de å forsøke å utkonkurrere Japan Photo sine priser på EU modeller, noe prisene vi har fått forespeilet viser at de vil klare i sommer. Det kommer Japan Photo sine konkurrenter til gode. Men nok om det... i visse tilfeller kan altså de små aktørene slå tilbake. Det er bare synd at det skjer litt for sjelden til at de fleste overlever. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå