wizkid Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Hei, har akkurat oppgradert maskina med et Abit UL8 hovedkort og en Athlon 64 X2 4200+ cpu. Har installert alt det nyeste av drivere og siste bios, og alt fungerer strålende. Det eneste aberet er at noe på hovedkortet lager en slags høyfrekvent lyd. Den er svak men hørbar, og det virker som den oppstår når maskinen er idle. Når jeg spiller eller gjør noe som bruker prosessorkraft eller henter noe fra diskene forsvinner den litt. Lyden likner litt på noe jeg hadde problemer med for noen år siden med et DFI nForce2 400Gb kort og en nForce2 C2 cooling patch som skulle sette chipsettet i strømsparingsmodus når det ikke var noe aktivitet. Maskinen min er bygget så lydløs som mulig så det er ikke så mye som skal til for å overdøve den andre maskinvaren, men det er litt irriterende. Har prøvd å skru på Spread Spectrum og Gated Clock osv men det har ikke hatt noen effekt. Noen som har opplevd noe liknende her? HyperThreading i bios står på: 1000mhz / 16bit / 8bit, kanskje prøve litt forskjellige kombinasjoner når jeg kommer hjem fra jobb. Endret 3. april 2006 av wizkid Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har opplevd dette selv og fant ut at problemet var nettverkskortet som var på hovedkortet. Når jeg lastet over filer pep det, ikke veldig høyt. Men meget irriterende! Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Har opplevd dette selv og fant ut at problemet var nettverkskortet som var på hovedkortet. Når jeg lastet over filer pep det, ikke veldig høyt. Men meget irriterende! 5859097[/snapback] Har du noen anelse om hva slags nettverksbrikke dette var? På mitt kort sitter det noe som heter IC Plus 10/100 etterllerannet. Skal teste å skru det av. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Har dessverre ikke peil, men kan sjekke det når jeg kommer hjem hvis det er til hjelp Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Har dessverre ikke peil, men kan sjekke det når jeg kommer hjem hvis det er til hjelp 5859245[/snapback] Gjerne det Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Kan ikke være en transistor som er gåen? TV'n min piper høyfrekvent når den viser lyse bilder. Surt når det skjedde 2 mnd etter 3 års garanti var over... Er det relativt nytt utstyr regner jeg med at det er garanti-sak. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Slike pipelyder er da helt normalt på mange typer elektronikk. Det kommer som regel fra en spole som kommer i resonnans. Det er ingenting som er gåent eller vil gå i stykker. Kan enkelt fikses med litt lakk, lim, eller silikon. Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Er nok sannsynlig at det er resonans eller interferens i en eller annen komponent. Får kanskje stikke hodet inn i kassa en dag og prøve å finne ut sånn ca. hvor det kommer fra Lenke til kommentar
wizkid Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Chris_LoX: du er min helt. Når jeg disabler onboard lan i bios forsvinner lyden. Synd jeg glemte å ta med en nettverkskort fra jobben da, men da har jeg iaf. lokalisert problemet Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 No problem mate:D Hyggelig at jeg kunne hjelpe! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå