Gå til innhold

Problemer med Harddisk, Ødelagt?

Anbefalte innlegg

Når jeg skulle skru på maskinen min i dag fikk jeg opp disk boot failure og harddisken bråka og ga rare lyder. Prøvde å restarte flere ganger men samme feil hver gang. Fikk beskjed om å sette inn boot disk (tror jeg det var)

Så satte inn WinXp cd'en og bootet fra den. Vanligvis får jeg da beskjed om at et OS allerede er innstallert, mens nå var det akkurat som å legge inn fra en blank disk. Forskjellen var at partisjonene var enda inntakt. Etter installasjonen (kopieringen av filene) kom tikke-lyden ved oppstart igjen og pc'en bootet kun til cd'en igjen :(

Spørsmålet mitt er derfor, er disken i ferd med å bryte sammen og hvordan kan jeg få ut det som er på disken? Må jeg koble disken på en maskin med fungerenede OS og hente ut data derfra?

Er dette en garantisak?

Mvh.

Ken8

Endret av ken8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte Recovery delen fra WinXP cd'en.

Der kjørte jeg chkdsk /p og fikk til svar at den fant feil.

Så da kjørte jeg fixmbr, så kjørte jeg chdsk /p igjen, da fant den 0 feil

Etter dette kjørte jeg også fixboot.

Vet ikke forskjellen på fixmbr og fixboot, men skal prøve å legge inn winxp igjen nå, så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Disken din er ikke i ferd med å bryte sammen, den ER brutt sammen. Egentlig er man heldig, og lever på lånt tid hvis man bruker disker som er mer enn 4-5 år gamle.

Det er ikke det, jeg har disker som er eldre enn det, men jeg tar backup av allt som jeg ikke tåler å miste, bilder musikk o.l.

For det eneste som er HELT sikkert med en harddisk, er at den kommer til å krasje! Før :cry: , eller siden :cool:

Men ofte lar data seg redde hvis du setter den inn i en annen PC med fungerende OS. Kopier over dataene, og kast disken! Ikke fall for fristelsen å bruke den igjen; en disk som har tullet 1 gang vil garantert tulle igjen!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Tror jeg faktisk har funnet feilen.

Hadde en gammel IBM disk på 30gig i maskinen i tillegg, denne stod som slave.

Når jeg skrudde opp kabinettet fant jeg ut at det var denne som lagde klikke-lyder.

Jeg formaterte jo C: i sted, så skal prøve å legge inn på nytt.

Håper og ber at alt fremdeles ligger på D: :innocent:

Må nok kaste den gamle disken nå ja :)

Lenke til kommentar

Har hatt lignende problem... Hardisken min bråker og skraper av og til ved oppstart, så ble problemet borte i en måned.. så kom det tilbake. (lyden gir seg etter et par minutter). Dette skjedde helt fra pc'n var splitter ny for et halvt år siden. Plutselig en dag ville den ikke starte, måtte skru av og på hundre ganger.. så plutselig startet den og jeg fikk sjekket disken og fant null feil... har hatt skrapelyden et par ganger etter det men den funker nå. Noen som vet hva problemet er? Hardisken er en nesten ny WD Caviar 250

Lenke til kommentar
Kjørte Recovery delen fra WinXP cd'en.

Der kjørte jeg chkdsk /p og fikk til svar at den fant feil.

Så da kjørte jeg fixmbr, så kjørte jeg chdsk /p igjen, da fant den 0 feil

Etter dette kjørte jeg også fixboot.

Vet ikke forskjellen på fixmbr og fixboot, men skal prøve å legge inn winxp igjen nå, så får vi se hva som skjer.

5858947[/snapback]

Du har gjørd mye feil her.

Allerede fra beskrivelse under post 1 du kastet deg ut i å reparere noe, uten å kartlegge problemet lage div. senarios osv. og dermed lage plan.

Det er så mye man ønsker å skrive men det går ikke, det blir for mye.

Men jeg vil kommentere post nr2.

På det tidspunkt du ser disken din i WRC og du har partitioner der, så er det ingen grunn til å kjøre fixmbr. (MBR det første som skrives når du partitionere)

Kjøre du fixmbr og det oppdages noe feil så får du spørsmål om du skal reparere eller ikke. Har du ikke problem med å få tilgang til diskene ,risikerer du å skade partitions tabellene og da du er i gang ja.

Du kjører fixboot. noe som skriver en ny partitionsoppstartsector til systempartition.

Partitionoppstartsector som inneholder informasjon om filsystem på disken og annet små prog. som laster windows.

Så fixmbr =reparerer hovedoppstardsector på oppstartdisken,,, fixboot =skriver en ny partitionsoppstartsector til systempartition på nytt. Da du forstår at kaos er fullkommet hvis du kjører dem uten å tenke.

Når det gjelder chkdsk /p ,. Jeg antar at når du har /p syntaxen du vet at den bare kontrollere, og ikke reparerer.

Og når du får beskjed om at det er feil i sectorer , så velger du allikevel å kjøre

Fixmbr og fixboot.

Neste gang du kjører chkdsk så er det ingen feil. Er det så rart da? Du har forandret forutsetninger jo.

Det blir nevnt om backup i neste alle sammenheng. Jo det er viktig , veldig viktig og kostnader med det, er ikke så mye.

Og hvis du har de nødvendige backup så du kan fixe alt.

Disken kan du kjøpe nytt igjen men ikke data dine.

Når det gjelder diskens fysisk tilstand så er det mange verktøy for det agså.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Skjønner at jeg hoppet litt fort ut i det her..Men har kun tapt litt data, så det var ikke så ille som jeg først antok.

Har nå lagt inn hele winxp på nytt på C:, men får feilmelding om når pc'en starter om Hardware feil.

Dette kan kanskje ha noe med mine "reprasjoner" i sted

Er det noen måte å fikse Master Boot Record? og partisjonsectoren?

Lenke til kommentar
Skjønner at jeg hoppet litt fort ut i det her..Men har kun tapt litt data, så det var ikke så ille som jeg først antok.

Har nå lagt inn hele winxp på nytt på C:, men får feilmelding om når pc'en starter om Hardware feil.

Dette kan kanskje ha noe med mine "reprasjoner" i sted

Er det noen måte å fikse Master Boot Record? og partisjonsectoren?

5860272[/snapback]

Hei du!

Du må laste et test prog for hardisken din og kjøre det. Du velger selfølgelig et som du kjører fra floppy, sant? Hitachi har noe , Norton ..sikkert andre, og chkdisk /p og ellers /r for å reparere (nå er ingen fare lenger som du skriver).

Fsutil er agså et god kommandolinjeverltøy med mange underkommamdoer. Det må du lese litt om.

Ellers som du sier du har formatert c:\. Etter at du har bekreftet at det faktisk ikke noe galt er med disken din, så skal du fra diskpart utføre commando clean all og blir disken skrevet over..ingen info lenger.!

Med den første partitinioering du utfører vil agså frisk MBR bli skrevet. Deretter formaterng og du er i gang. MEN først ---kontrollere disken.

(å drive med mbr når annet må komme først --ingen gevinst--)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...