Gå til innhold

Ignoranse + overklokking, ingen bra kombinasjon.

asad

Anbefalte innlegg

*LØST, la dette bli en advarsel til dere wannabe-klokkere, som meg. Les nøye på internett før du tukler med overklokking*

Jeg satte opp pc`en min igår, var utrolig glad og fornøyd med alt.

Men, dum som jeg er, gikk jeg inn i biosen og tukla med fsb`en eller noe sånt.

(Jeg skulle bare "klokke litt kjapt" før sengetiden egentlig)

satte opp fra 200 til 210, reboota, alt gikk greit. Så gjorde jeg det samme men bare opp til 220. Reboota, og får ikke opp bilde på skjermen :(

Kortet er Asus A8N32-SLI deluxe. Jeg har også tatt ut batteriet og restarta cmosen, med samme resultat. Når jeg slår på pc`en hører jeg at skjermkort vifta går på max, i motsetning til at den før nedjusterte viftestyrken.

Hva i huleste er galt her?Droppa noen forelesninger idag av den grunn, jeg må finne ut av det.

er temmelig desperat her. Trenger en pc :S

Cpu`n er forresten x2 4400.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Koble til høyttaleren og slå opp pipesignalene.  De gir deg en indikasjon på hvor du kan lete.

5858889[/snapback]

Hva mener du?

Hva har høyttalere med dette å gjøre?

edit: ah, du mener høyttaleren i kabinettet?Tror ikke det er noen i AntecP180 faktisk, skal sjekke.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Hva får du av feilmeldinger i post-kode?

Jeg har i alle fall et display som gir koder i to-tegnsform. Ut i fra dette kan jeg, i noen tilfeller, finne ut hva som er galt i manualen.

5858921[/snapback]

Nei, har ikke noe sånt desverre :(

Har prøvd å ta div ledninger inn og ut nå. Uten lykke.Alt virker til å være kobla akkuratt som før.

Jeg restartet cmosen jo, da burde alle instillinger jeg gjorde i biosen slettes? En annen ting er at jeg tok ut jumperen først, så batteriet. Men det skal vel ikke ha noe å si håper jeg...?

edit: Jeg tok ut batteriet med en sånn skrutrekker som det kommer 3 tynne metallpinner ut av, når man trykker den in. LItt vanskelig å forklare.Det ble noen riper i batteriet.

Og en annen ting, batteriet skal vel sitte med den skinnende siden ut ikkesant?Har faktisk prøvd begge veier, uten noe forskjell... :(

Endret av asad
Lenke til kommentar

Du "startet" maskinen etter å ha tatt jumperen i reset-position? Trykket på knappen uten at noe skjedde?

Du har trukket ut strømknappen og sjekket at de ikke finnes "strømrester" (ikke bli sint om det er feil ord) ved å trykke på startknappen?

Lenke til kommentar
Du "startet" maskinen etter å ha tatt jumperen i reset-position? Trykket på knappen uten at noe skjedde?

Du har trukket ut strømknappen og sjekket at de ikke finnes "strømrester" (ikke bli sint om det er feil ord) ved å trykke på startknappen?

5858975[/snapback]

I manualen stod det at jeg skulle:

1.ta ut batteriet

2.sette jumperen på resetposisjon i 10 sek

3.sette på plass og starte.

Nå ble det ikke akkuratt den rekkefølgen første gangen, men jeg har nå gjort det ca 10 ganger. Pcen starter, viftene snurrer, skjermkortvifta går på fullt ( som igår da jeg hadde koblet til P4 kabelen feil )

og ja, jeg har også prøvd å starte maskina med jumperen i "clear" mode, og til og med utenl. Har dratt ut kontakten, og tatt ut batteriet , gjorde det før jeg la meg. for å kvitte meg med "strømrester" som du sa.

fortsatt ingenting :(

herregud, jeg er en idiot. Hadde en pc som funket glatt. Dyr som pokker var den og. så klarer jeg å tulle til :cry:

edit: vet ikke hva jeg skal google etter heller, er liksom så komplisert.

Endret av asad
Lenke til kommentar

Har du skjekket om det er en egen jumper for "safemode-fsb" eller lignende?

Hadde samme problem med et MSI kort (tror jeg) for ca 2 år siden.

Satte fsb'en for høyt, clear cmos jumperen hjalp ikke :cry:

Etter ca 100 forsøk og en søvnløs natt, leste jeg neste side i manualen. :blush:

Der stod det om en fsb-reset (eller noe) jumper som løste problemet :)

Lenke til kommentar
Har du skjekket om det er en egen jumper for "safemode-fsb" eller lignende?

Hadde samme problem med et MSI kort (tror jeg) for ca 2 år siden.

Satte fsb'en for høyt, clear cmos jumperen hjalp ikke  :cry:

Etter ca 100 forsøk og en søvnløs natt, leste jeg neste side i manualen. :blush:

Der stod det om en fsb-reset (eller noe) jumper som løste problemet  :)

5859060[/snapback]

skal undersøke dette! men jeg ser ikke flere jumpere på kortet :S

Folka på oblivion forumet sier jeg har brent CPU`n eller Rammen. Noen få sa det hvertfall :( Tviler på det though. 220 på fbs er ingenting. Særlig iom at det funka på 210.

Lenke til kommentar

å Herregud.

Jeg fikk det til å fungere igjen. Etter tips om å ta ut rammen, of prøve 1 og 1 , gjorde jeg netopp dette. Bare at jeg simplet flytta på den, over til de andre slottene. Og vips, det funker!

Torev1: Du hadde nok rett der. Det var visst noen "størmrester", som du så fint beskrev.

Tusen takk folkens. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten dette forumet. Har drevet med data i 6 år, og fortsatt kommer jeg over mye jeg ikke har peiling på.

Utrolig hvor lite det skal til for at pcen ikke starter.

Igjen , takker av hele mitt hjerte. Drive med retur og tull nå hadde vært katastrofalt, siden jeg er avhengig av pc i studiesammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...