Gå til innhold

Hjelp med valg av grafikkort


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg skal bytte ut min stasjonære mot en bærbar PC. Det jeg bruker PCn til er surfing, MS Office, redigering av foto & video og spilling. Det jeg spiller er strategispill som Civ4 og Football manager 2005. Mitt spørsmål er hvis jeg trenger et dedikert grafikkort (X700, Go6600 etc) for den typen spilling ? Som jeg tenker trengs det mest for spill av typen Doom, Quake etc. Er det riktig ?

 

Jeg tenker bruke pengene på 2 gig minne, 7200 prm harddisk og en litt kjappere prosessor i steden for grafikkort tror jeg - høres det fornuftig ut ?

 

Hvis jeg klarer meg med den interne grafikkbrikken blir utvalget litt større :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du spille Civ4, bør du nok ha et dedikert grafikkort, er jeg redd. En kompis av meg har Toshiba Tecra med integrert grafikk, og det går ikke særlig bra. (spillbart, men mye delay og ganske hakkete). Men vil tro at det holder med et forholdsvis enkelt grafikkort, dvs. ikke behov for X1600 eller Geforce 7800 eller noe sånt.

 

Lykke til med PC-jakten! Og husk, noen produsenter (les: dell) tar skyhøye priser for 2 gig med ram. Kan lønne seg å kjøpe RAM andre steder. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar. OK da må jeg kanske prøve å finne noe fornuftig grafikkort.

 

Noen som har noe forslag på enten kort eller hel PC ? Jeg har litt problemer med å få et samlet bilde over kapasiteten til forskjellige grafikkkort. F.eks har jeg hørt at X700 er et kjappere kort enn X1400 selv om X1400 er en del nyere.

 

 

Selv om jeg skal redigere noen videor synes jeg 17" skjerm blir for stor og tenker gå for enten 15 eller 15.4" og ønsker en bra skjerm.

Lenke til kommentar

Ser at Dell har noen ganske gode deals for tiden. Du får Inspiron 6400 (15,4" widescreen, 1680x1050 punkter) med

 

Core Duo 2GHz prosessor (dobbelkjerne. VELDIG bra prosessor!!)

1 x 1 GB ram (slik at du evt. kan kjøpe én brikke til --> 2 GB totalt. Men vet ikke om det er nødvendig..)

100 GB 7200 RPM harddisk

X1400 256 MB grafikk (helt greit til ditt bruk, skulle jeg tro!)

 

til 11.500 nå! Det synes jeg høres ganske så OK ut. Her er linken. Det følger også med en printer. Hvis du ikke vil ha den, kan du sikkert snakke med selger og kanskje prute deg til 2 GB ram i stedet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om dell har noen lignende tilbud som dette, bare hvor man i tillegg kan velge x1600? x1400 er vel ganske mye dårligere enn x1600. Tror dere x1400 ville greid å spille CS:s og bf2, cod2 lignende. Eller ville dette bli litt for mye for kortet å takle?

Er det noen som har x1400 som kan si litt om ytelsen?

 

Er det også slik at x1400 er dårligere enn x700? det kan vel ikke stemme..

Lenke til kommentar
Ser at Dell har noen ganske gode deals for tiden. Du får Inspiron 6400 (15,4" widescreen, 1680x1050 punkter) med

 

Core Duo 2GHz prosessor (dobbelkjerne. VELDIG bra prosessor!!)

1 x 1 GB ram (slik at du evt. kan kjøpe én brikke til --> 2 GB totalt. Men vet ikke om det er nødvendig..)

100 GB 7200 RPM harddisk

X1400 256 MB grafikk (helt greit til ditt bruk, skulle jeg tro!)

 

til 11.500 nå! Det synes jeg høres ganske så OK ut. Her er linken. Det følger også med en printer. Hvis du ikke vil ha den, kan du sikkert snakke med selger og kanskje prute deg til 2 GB ram i stedet.

5860116[/snapback]

 

... og velg 1 års hente og leveringsservice i stedet for 3 års på stedet service, og få den til 9500 i stedet...

Lenke til kommentar
Ser at Dell har noen ganske gode deals for tiden. Du får Inspiron 6400 (15,4" widescreen, 1680x1050 punkter) med

 

Core Duo 2GHz prosessor (dobbelkjerne. VELDIG bra prosessor!!)

1 x 1 GB ram (slik at du evt. kan kjøpe én brikke til --> 2 GB totalt. Men vet ikke om det er nødvendig..)

100 GB 7200 RPM harddisk

X1400 256 MB grafikk (helt greit til ditt bruk, skulle jeg tro!)

 

til 11.500 nå! Det synes jeg høres ganske så OK ut. Her er linken. Det følger også med en printer. Hvis du ikke vil ha den, kan du sikkert snakke med selger og kanskje prute deg til 2 GB ram i stedet.

5860116[/snapback]

 

... og velg 1 års hente og leveringsservice i stedet for 3 års på stedet service, og få den til 9500 i stedet...

5861034[/snapback]

Nei, det blir 11.500. Ser ut til at linken tilbakestiller alle innstillingene jeg gjorde..

Lenke til kommentar

Den var intressant Fjonisen. Hvordan er byggekvaliteten på Dell sammenlignet med f.eks Asus ? Min oppfattning (men den er noen år gammel) er at Dell er litt "billig" mens Asus i mine øyne er mer solide. Noen som har erfaring fra Dell sine bærbare ?

Endret av zarniwop
Lenke til kommentar
Den var intressant Fjonisen. Hvordan er byggekvaliteten på Dell sammenlignet med f.eks Asus ? Min oppfattning (men den er noen år gammel) er at Dell er litt "billig" mens Asus i mine øyne er mer solide. Noen som har erfaring fra Dell sine bærbare ?

5863058[/snapback]

Tenker du på den 6400-maskinen jeg postet spesifikasjonene til? Jeg synes umiddelbart at det så ut som et veldig bra tilbud, ja. Angående byggekvalitet kan jeg iallfall si meg veldig godt fornøyd med min Inspiron 9300, som er "storebroren" til 6400, dvs. make chassis, bare større. Veldig solid og stiv metallramme, god finish, ingen slark, behagelig og stivt tastatur, etc etc. I det hele tatt er det den beste byggekvaliteten jeg har sett på noen bærbar, tror jeg. Tror at 9X00 / 6X00-seriene til Dell er blant de Dell-modellene som har fått mest skryt for byggekvalitet -- noen andre modeller virker mer plastikk-aktige.

Lenke til kommentar
Noen som vet om dell har noen lignende tilbud som dette, bare hvor man i tillegg kan velge x1600? x1400 er vel ganske mye dårligere enn x1600. Tror dere x1400 ville greid å spille CS:s og bf2, cod2 lignende. Eller ville dette bli litt for mye for kortet å takle?

Er det noen som har x1400 som kan si litt om ytelsen?

 

Er det også slik at x1400 er dårligere enn x700? det kan vel ikke stemme..

5860277[/snapback]

 

Jeg fikk min i9400 med ati x1400 nå i helgen. jeg spiller BF2 med en oppløsning på 1024@768 og med alle innstillinger på low, det går greit,men den funker aller best med 800@600 og med alt low, kan ha noen på medium også. har tenkt til å dobble RAM`n min fra 768 til 1,5GBram håper kanskje jeg kan få litt bedre ytelse på BF2, noen som tror dette kan hjelpe?

Fikk foresten 1745 poeng i 1024x768 oppløsnig,i 3dmark05 med min maskinvare(se under)

 

 

Et helt greit skjermkort til dem som ikke spiller så mye,akkurat som meg. Men hvis du spiller en god del BF2 osv så er nok et et større skjermkort å fåre trekke på det sterkeste!!

 

 

Mvh

Kas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...