Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen bootet ikke, nå fungerer ingen spill...

Anbefalte innlegg

Hei

Siden mitt nåværende problem kan være relatert til et tidligere problem nevner jeg det først.

Har en ganske ny PC fra Komplett (Spill pc fra oktober). Fra begynnelsen av har det vært sporadiske tilfeller hvor den ikke ville boote, og dette problemet økte dramatisk de siste ukene. Jeg ser POST, og at XP loader, men så blir maskinen stående og jobbe på harddisken uten å boote. Kun unntaksvis kom jeg inn i XP. Oppstartsloggen var lang, og de fleste linjene var av typen "ikke lastet inn unødvendig driver..", men ingen feil. Jeg defragmenterte hardisken, og pang, da var det gjort. Kunne aldri laste XP. Jeg bestemte meg for å reformatere, og da så jeg en partisjon som het "-", altså bindestrek. Den var på 4,9 GB, og lå som partisjon 1. Tror det sto at det var en EISA partisjon. Har aldri sett noe slikt, og den var jo ikke synlig når jeg defragmenterte disken. Jeg slettet den, og installerte windows på nytt.

Nå starter maskinen som "ny", men nå vil ingen spill kjøre lengre. Dvs de kræsjer til desktop uten forvarsel.

Jeg har oppdatert grafikk driverne, tom prøvd BETA versjon av nVidia, og oppdatert BIOS. Lydkortet mitt er SB Audigy SE, og det kan jeg ikke oppdatere (støttes ikke av driverne fra SoundBlaster!..). I tillegg har jeg noe som heter Realtek AC'97 audio; antar det er integrert audio på hovedkortet. Mer detaljer om systemet er under.

Problemet er altså at 3D spill kræsjer uten noen forvarsel, gjerne innenfor 10-15 minutters spill. Men kanskje det kan være hardware feil pga mitt tidligere problem? Og hva slags partisjon er denne EISA på 4.9 GB? Virus?

Beklager denne lange mailen, men jeg vet jaggu ikke hva jeg skal gjøre. All hjelp er ønsket.

Vennlig hilsen Jens

Hardware:

Abit KN8-ultra, Gainward GForce 6800GS, AMD Athlon 64 3500+, Creative SB Audigy SE, 1 GB mem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg installerte siste skjermkortdrivere under reformateringen, så det er ingen konflikter der. Installert nye BIOS drivere. Chipset drivere er de som er levert med maskinen. Dette med BIOS er litt for avansert for meg. Bruker bare "failsafe" og "optimized" ferdigstilte oppsett. Det eneste jeg finner av PCIe er under "Init Display First" med valgene "PCIe" og "PCI Slot", men det var ingen endring.

Siste nytt er at jeg ikke har nettverk lenger. Maskinen oppfatter faktisk ikke at det er noe nettverkskoblinger på hovedkort. Reinstallasjon funker ikke. Hvis jeg stiller "Onchip LAN Controller" til auto (disabled under failsafe) så registrerer den nettverkskoblingen, men har likevel ikke tilgang... Linjen er OK den (bruker den nå).

Dette stinker litt av defekt hovedkort?

Enhetsbehandling viser ingen feil.

Jens

Lenke til kommentar

Noe gæernt er det ihvertfall. Du kan jo kjøre diagnoseprogrammer fra The Ultimate Boot CD (google UBCD).

Du, ring supporttelefonen til Komplett. De har et ganske stort ansvar, og de par gangene jeg har snakket med dem har de vært hjelpsomme.

Bernt K

Lenke til kommentar
Noe gæernt er det ihvertfall. Du kan jo kjøre diagnoseprogrammer fra The Ultimate Boot CD (google UBCD).

Du, ring supporttelefonen til Komplett. De har et ganske stort ansvar, og de par gangene jeg har snakket med dem har de vært hjelpsomme.

Bernt K

5863976[/snapback]

Ja, den må sendes inn til komplett for testing. Glad for muligheten, men er nysgjerrig på hva som kan ha gått galt. Og så får jeg jo ikke spilt Oblivion på et par uker, da :)

Lenke til kommentar

Ja, den må sendes inn til komplett for testing. Glad for muligheten, men er nysgjerrig på hva som kan ha gått galt. Og så får jeg jo ikke spilt Oblivion på et par uker, da :)

5864433[/snapback]

Du også, ja? Selv jeg gamle kællen har glemt å spise og drikke i flere timer av gangen pga dette helsikes spillet de siste par ukene. :sick:

Bernt K

Endret av berxter
Lenke til kommentar

5864433[/snapback]

Du også, ja? Selv jeg gamle kællen har glemt å spise og drikke i flere timer av gangen pga dette helsikes spillet de siste par ukene. :sick:

Bernt K

5864587[/snapback]

Hehe, sant. Men kanskje det er like greit å vente på en patch, for spillet krasjer jo ustanselig..

Lenke til kommentar
Chipsetdriverne, da? Nye ferske fine chipsetdrivere?

Bernt K

5860245[/snapback]

Dumt spørsmål, men jeg har som sagt en ABIT KN8-ultra m/nForce4 ultra chipset, og en AMD Athlon 64. Jeg antar at jeg skal installere versjonen nforce4 amd, men de har jo også bl.a nforce4 430/410. For sikkerhets skyld, hvem skal jeg installere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...