Gå til innhold

Fikse disk med bad sectors?

Ata

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk, IBM 60GB. Jeg har brukt den i lengre tid til lagring av diverse. Etter at jeg flyttet har disken ikke kunnet bli brukt. Windows henger seg før den starter GUI, og harddisken høres nesten ut som en floppy (bare mye svakere). Etter å ha kjørt IBM's DriveFitnessTest(DFT) kom jeg fram til følgende:

Det er ødelagte sektorer på disken. DFT sa først at jeg kunne fikse dem enkeltvis, men nektet. En stund etter (måtte ha litt mat :smile: testet jeg disken igjen. Denne gangen sa DFT at disken hadde ødelagte sektorer (som før), men at jeg nå bare kunne fikse disken vha å renske disken helt.

Problemet er at jeg har mye på den disken som jeg ikke vil miste, og lurte på om noen har noen seriøse forslag på hvordan jeg kan redde det som ligger på disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ata:

Strever med akkurat det samme problemet, på to 30 / 40Gb IBM-disker.

Har gjort diverse forsøk med DFT uten å lykkes, jeg heller.

Den ene kjørte jeg tilslutt "erase" på, og regnet da med å få den opp igjen. Men neida! BIOS finner ikke disken engang! :sad:

Disk nr. to ligger for øyeblikket i kjøleskapet mitt. Har tenkt å gjøre et nytt forsøk, med nedkjølt disk. Går det bra, skal du få beskjed!

Ellers er det å si, at jeg tidligere i år hadde samme problemet, men den gangen lot disken (30GB) seg reparere.

Har også opplevd at problemet faktisk har kommet og godt. Første gang jeg opplevde dette, var i februar i år. Trodde først det var controllerkortet som var gåent, og "herjet" litt med kontakter etc. Utrolig nok, begynte disken å fungere igjen!

Så du må ikke gi deg! Gjør flere forsøk, selv om det kanskje kan virke håpløst!

Lenke til kommentar

Resturerte en HDD igår med ett program jeg fant på

Tucows som het GetDataBack. Disken var tilsynelatende uformatert. Formatering var det eneste som var mulig inntil jeg fant dette programmet etter å ha prøvd 4 andre disk recover prog. Men alt innholdet måtte kopieres over på en annen HDD, så var det formatering og kopiere tilbake til den "nye å friske".

Lenke til kommentar

Har hatt det samme på en av mine disker, en WD 40.

Den ble plutselig en dag bare hetende "Local disc" og jeg fikk hverken tilgang eller slettet noe på den, den bare sto der som D: (Local disc) og så dum ut.

Gav til slutt opp å redde mange herlige mp3'er og filmer, og la den til side....

noen ganger er ting bare dømt til å mislykkes...

Her for noen mnd siden hadde jeg hd problemer igjen.

naturligvis dagen før et lan :sad:

Men jeg hadde betalt, så jeg dro med pc'n og prøvde å fikse den der. Tilslutt fikk jeg en kompis til å ringe til en ekspert på pc'er og harddisker som jobbet ved en stor bedrift, og vistnok var überseig.

Fikk beskjed "de er herpa, bare å kaste"

Men vi gav ikke opp (dvs jeg gjorde det) men en annen kamerat prøvde seg fram ,og tilslutt fikk han faktisk alt til å virke 90% stabilt ved å bruke CABLE SELECT !

en liten vannvittig jumper setting fikk alt til å fungere. Trodde jeg skulle gå bananas.

Siden den gang virka pc'n greit nok, dog etter endel reformateringer og tweaking, men den funka.-

(Ble herpa igjen her om dagen, sendt inn til komplett for å fikse :smile: )

Moralen er: Ikke gi deg før diskene faller sammen og forgår, utrolig hva som kan skje bare du tar i bruk en liten ting du har oversett....:smile:

Lenke til kommentar

Har fått en slags "kontakt" med den defekte IBM-disken min, ettersom den nå blir rapportert som delvis "unreadable". Dvs, XP kjører nå en sjekk på disken, og passerer nå "file record segment 1932 is unreadable". Og rapporterer hele tiden om unreadable file record segments.

Men hva er nå et "file segment" da? Er det clustere det er snakk om, eller hva? Kan noen svare, så er det fint! Maskinen har tusla og godt med denne meldingen / opptellingen i ca 2 timer nå, og jeg fundrer på hvor lenge den kommer til å stå sånn?

Anybody?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...