Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HUB, Switch, Router eller Gateway?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en 5 porters switch 10/100. Jeg og noen kamerater lurer på om vi skal kjøpe på en 24 porters switch. Men nå har jeg funnet en brukt hub som er under halve prisen. den er også 10/100. Kommer vi til å merke stor forskjell med en HUB og en Switch istedenfor Switch + Switch? En ting til. Hva er egentlig Router og gateway, hvilke egenskaper har de som switch og router ikke har?

Nevn alle andre tips dere har også!

Endret av foilltank
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Gateway er en Datamaskin som oversetter diverse nettverks protokoller. Som f.eks fra ett TCP/IP basert nettverk til ett IPX/SPX basert nettverk.

En Router baserer seg på å sende IP (eller IPX) pakker rundt i nettverket og bruker Routerprotokoller for å gjøre dette.

En Switch bruker MAC addresser for å bestemme hvor data skal sendes (MAC addresser er fysiske addresser som er svid inn i nettverks kortet som en permanent addresse, i motsetting til IP adresser som er logiske) med en switch så microsegmenterer du også nettverket opp i mindre biter slik att det ikke blir så mye trafikk på nettverket.

En Hub sender bare informasjonen i alle retninger og vill dermed senke hastigheten i ett stort nettverk. Hvis du er intressert i mere om dette da råder jeg deg å lese litt om OSI modellen.

7. Application (Gateway)

6. Presentation

5. Session

4. Transport

3. Network (Router)

2. Data-Link (Switch)

1. Physical (Hub)

Ps: Gateway kan også være Default gateway som er den IP addressen som all internett trafikk routes til.

hope I could be to some help :smile:

Lenke til kommentar

Eh sorry att jeg var litt teknisk av meg. Det er ikke lett å holde tilbake når det først begynner :smile: . Ja en switch er bedre i ett nettverk enn en hub, og jeg holder med jokohama når det gjelder valget. Spesielt med så mange maskiner. Bakdelen er att en 24+ porters switch koster en del penger og vil faktiskt annbefale å bruke en mindre switch og huber koblet til portene på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...