Gå til innhold

Fersk installasjon av XP, vil ikke boote

Anbefalte innlegg

Som sagt i overskriften så har jeg installert windows XP prof. Når jeg starter opp maskinen kommer det opp: "boot disk error, insert systemdisk and press enter" eller noe i den duren..

Men hvis jeg har XP cd´en i cd-rom´en mens jeg starter så kommer jeg inn på windows med en gang...

Har Xp´en på en SATA disk hvis det har noe av betydning..

øvrig maskinvare under nick...

Håper på hjelp :ohmy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en IDE ATA og 2 stk. S-ATA i maskinen.

Det som er så rart er at før jeg reinstallerte, så var S-ATA disken med Windows på C: Nå etter installasjonen er den D: ?? Samme harddisken altså.

Sjekket på diskbehandling og der står D: disken (den som windows er på) som "opstart" , mens C: disken (har filmer og diverse på denne) står det "system" på?? Kan dette være årsaken?

Den siste utvei er jo kanskje å formatere rubbel og bit og installere windows på nytt...

Når jeg kjører Norton antivirus scan så ser det nesten ut som den hopper over de 2 andre diskene også..

Er litt LOST her nå... :ohmy:

Lenke til kommentar

Det du beskriver der skjer ganske ofte. Det skjer når du sletter den gamle C: partisjonen. Det er ikke nødvendig å fjerne den, man trenger bare å formatere.

Når installasjonsprogrammet så finner en annen primærpartisjon så blir den System, mens den nyopprettede partisjonen din blir en Extended partisjon (som ikke kan boote), og den kalles Boot.

Dette er egentlig ikke noe stort problem, bortsett fra at du blir avhengig av begge diskene.

Hvis du vil forandre det må du koble vekk alle de andre diskene før du installerer, og så fjerne gammel partisjon og lage en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...