Goliath Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Tror dette er en ganske trygg utdannelse. Mange bedrifter som søker etter folk med kompetanse i SAP, evnt. CRM løsninger. Jeg vet om bare èn høgskole som har dette som studielinje og det er eBusiness på NITH. Det er vel implementering av SAP/CRM løsninger i bedrifter som er det neste "store" nå. Eller hva tror dere? Endret 2. april 2006 av überGoliath Lenke til kommentar
gummitarzan Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Tror dette er en ganske trygg utdannelse. Mange bedrifter som søker etter folk med kompetanse i SAP, evnt. CRM løsninger. Jeg vet om bare èn høgskole som har dette som studielinje og det er eBusiness på NITH. Det er vel implementering av SAP/CRM løsninger i bedrifter som er det neste "store" nå. Eller hva tror dere? 5858189[/snapback] Gull idag, kanskje gråstein imorgen? Altså, er du ferdig utdannet "SAP-mann" om noen uker går det nok ikke mange dagene før du har første jobbtilbudet i postkassen. Faren er jo alltids over-rekruttering. Jeg har selv vurdert SAP, men fant ut det ble litt for lite givende over lengden. Du skal jo tross alt arbeide med dette i noen (ti)år.. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Håper det er en trygg utdannelse, er hvertfall det jeg satser på selv Omsetningen innenfor netthandel går bare en vei, og selv om det skulle bli nedgangstider betyr ikke det at utviklingen stopper opp. Med tanke på at det omsettes for en god del milliarder innenfor eBusiness bare her i landet er det nok ikke den verste bransjen å sikte seg inn mot. Må og huske at alle bransjer har opp og nedgangstider hele tiden, og selvsagt vil det jo komme innenfor eBusiness og, om det er om 1 eller 20 år er jo et annet spørsmål. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 Syntes selv SAP er spennende å bruke. Nå, har bare brukt CRM-modulen men syntes det er kjempeinteressant. Tviler på at det blir over-rekrutteringer i SAP med det første. Tror SAP er egentlig en litt skjult utdanningsgren. Det er ikke mange "unge" som tar utdanning i SAP i dag. Helt klart en fordel å ha utdanning i SAP/CRM på bachelor/masterdiplomen. Vurderer sertifiseringer i SAP etter høgskoleutdanningen men de er sviiiindyre! Best å skaffe en bedrift som sponser litt Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 Syntes selv SAP er spennende å bruke. Nå, har bare brukt CRM-modulen men syntes det er kjempeinteressant. Tviler på at det blir over-rekrutteringer i SAP med det første. Tror SAP er egentlig en litt skjult utdanningsgren. Det er ikke mange "unge" som tar utdanning i SAP i dag. Helt klart en fordel å ha utdanning i SAP/CRM på bachelor/masterdiplomen. Vurderer sertifiseringer i SAP etter høgskoleutdanningen men de er sviiiindyre! Best å skaffe en bedrift som sponser litt 5861095[/snapback] Overrekrutering er nok langt unna ja, jeg vet hvertfall ikke selv om liknende utdannelser i Norge per i dag, forruten ved NITH Oslo. Eller har noen andre sett det et eller annet sted? Lenke til kommentar
Ballemannen Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 å satse utelukkende på SAP er vel litt risikabelt. Det er hot idag, men systemer som Axapta og andre er faktisk bedre. SOA folk vil være ettertraktede en stund framover, men man burde uansett ha et bredt og godt fundament innenfor informatikk i tillegg før man kan være helt trygg. Lenke til kommentar
enden Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 å satse utelukkende på SAP er vel litt risikabelt. Det er hot idag, men systemer som Axapta og andre er faktisk bedre. SOA folk vil være ettertraktede en stund framover, men man burde uansett ha et bredt og godt fundament innenfor informatikk i tillegg før man kan være helt trygg. 5862795[/snapback] Kunne ikke sagt meg mer enig. Ikke legg alle eggene dine i en kurv. SAP er en fase, så kommer det noe nytt, og da må du ha grunnferdighetene som trengs for å gjøre en omstilling ute å falle av lasset. Når det er sagt så framstilles vel utdanningen på NITH lit skjevt. Slik jeg har forstått det er det første året så og si likt for alle. År to deler man seg litt mer, men har fortsatt fokus på generelle ting, men med en liten grad av helling mot valgt område. År tre går man i dybden på valgt område. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. april 2006 Del Skrevet 6. april 2006 (endret) Fagene for eBusiness ved NITH: Emner 1. år • Programmering • Datateknikk • Databaser • Kreative utviklingsmetoder Emner 2. år • ERP og CRM-systemer • Organisasjon og prosjektledelse • Implementering av IT-systemer • Forhandlingsteknikk • Management Information Systems • Prosjekt Emner 3. år • E-business • Markedsføring • Bedriftsøkonomi • Undersøkelsesmetoder • Valgfag • Hovedprosjekt Vil nå påstå at man får en del muligheter med den utdannelsen. Endret 6. april 2006 av Ueland Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 24. april 2006 Forfatter Del Skrevet 24. april 2006 Tror dette er en ganske trygg utdannelse. 5858189[/snapback] Jaha ja, siterer meg selv og inkluderer en fin lenke. Sover jeg trygt om natten? Ja. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 å satse utelukkende på SAP er vel litt risikabelt. Det er hot idag, men systemer som Axapta og andre er faktisk bedre. SOA folk vil være ettertraktede en stund framover, men man burde uansett ha et bredt og godt fundament innenfor informatikk i tillegg før man kan være helt trygg. 5862795[/snapback] Kunne ikke sagt meg mer enig. Ikke legg alle eggene dine i en kurv. SAP er en fase, så kommer det noe nytt, og da må du ha grunnferdighetene som trengs for å gjøre en omstilling ute å falle av lasset. 5878384[/snapback] Støttes. I tillegg bør en være klar over at de gode lønningene er et resultat av stor etterspørsel og lite tilbud, men dersom Forsvaret virkelig gjør alvor av å slakte Golf-prosjektet sitt, så kommer det brått kanskje 50-100 erfarne SAPkonulenter ut i markedet. SOA er også et hett tema for tiden, men der advares det mot at det er mer hype enn realiteter. Skal en satse fullt ut på forretningssystemer, bør en tenke litt frem i karrieren for ikke å bli strandet. Det er f.eks. en almen oppfatning at folk skal ikke programmere når de nærmer seg 40. Det kan være greit å ta f.eks. en MBA for å sikre seg faglig såvel som karrieremessig. Lenke til kommentar
ofredstie Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 En hoeyere utdanning skal vaere et fundament som du kan bygge videre paa, derfor er det helt feil aa fokusere paa noeyaktig hva du vil studere (f.eks. SAP), ny teknologiske loesninger dukker opp hele tiden men teoriene som disse loesningene er basert paa endrer seg lite over lang tid (f.eks. relasjonsteorien som ble "utviklet" i 1969). Og det er her jeg mener den stoerste forskjellen mellom NITH og de store utdanningsinstitusjonene i Norge er.. jeg vil paastaa at man ikke faar den samme faglige dybden ved NITH som andre steder. Akademia dreier seg mindre om tekniske loesninger og mer om teorier. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Altså, ebusiness på NITH omfatter ikke bare SAP men implementersteorier, ERP (SCM og CRM) og systemutvikling. Vi toucher egentlig SAP svært lite men det vi studerer er tett knyttet til SAP's way of business Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 En hoeyere utdanning skal vaere et fundament som du kan bygge videre paa, derfor er det helt feil aa fokusere paa noeyaktig hva du vil studere (f.eks. SAP), ny teknologiske loesninger dukker opp hele tiden men teoriene som disse loesningene er basert paa endrer seg lite over lang tid (f.eks. relasjonsteorien som ble "utviklet" i 1969). Og det er her jeg mener den stoerste forskjellen mellom NITH og de store utdanningsinstitusjonene i Norge er.. jeg vil paastaa at man ikke faar den samme faglige dybden ved NITH som andre steder. Akademia dreier seg mindre om tekniske loesninger og mer om teorier. 6019584[/snapback] Det er da nettopp det man lærer på NITH? Man lærer prinsippene og tester de så ut i praksis i reelle scenarier. Jeg påstår at de fleste lærer mye bedre på denne måten enn ved å pugge teori. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå