cmi Skrevet 2. april 2006 Rapporter Del Skrevet 2. april 2006 Ja vil ha all slags kritikk her. (får jeg vel og) :!: Lenke til kommentar
Sarge Skrevet 2. april 2006 Rapporter Del Skrevet 2. april 2006 (endret) De positive tingene først: Bra fokusering på fuglen, og en del av bakgrunnen har den nødvendige uskarpheten. Som det blir sagt nedenfor er fargene på fuglen flotte og sikkert en god representasjon av virkeligheten. Dessverre er det to ting som gjør at bildet ikke appellerer til meg: 1. Det er ingen spenning i bildet. Mulig dette bildet hadde vært fint som illustrasjonsfoto i en fuglebok, men det gir liksom ikke noe særlig ut over "en stær". 2. Bakgrunnen har ikke nok kontrast til fuglen. Det gjør at bildet blir litt udefinert. Som sagt har du en uskarp bakgrunn øverst i bildet som gir kontrast til fuglen som er i fokus, men lenger ned på bildet kommer omgivelsene for mye i fokus og flyter sammen med fuglen. Tror bildet hadde hatt godt av en mer ensfarvet bakgrunn, men skjønner at det ikke er lett å få til. Noen ganger er ikke motivet bedre, rett og slett. Endret 3. april 2006 av Sarge Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Dette bildet må sees på med andre øyne enn kunstøyne. Tror Sarge er inne på noe, når han skriver at dette ville holdt som illustrasjon i en fuglebok. Det tror jeg er det du ønsker at det skal være også, regner jeg med. Det finnes mange typer fotografer, og en av typene er stock-foto fotografer. Det virker på meg som om du lager en portfolio av illustrasjonsbilder som kan f.eks. brukes i bøker. I så måte er du på rett vei. Dette bildet er ikke spektakulært på noen måte, og kommer aldri til å bli solgt for 100k på auksjoner i Paris. Likevel er det bilde som kan genere inntekter fra salg til forlag. Det er litt mye rot, og det vet du. Likevel føler jeg at nærværet til fuglen er til stede, og at det derfor holder et visst mål. Jeg er ingen ekspert på slike bilder, men fargene holder mål i mine øyne. Skarpheten er ikke absolutt, men holder i ikke for store format. Er bildet croppet? Hadde det vært mulig å komme lavere, samt litt lenger til høyre? Tror det hadde blitt en finere vinkel, siden fuglen vrir seg mot høyre. Dette er flisespikkeri fra min side, og kanskje praktisk umulig. Jeg ønsker i alle fall ikke gi trekk for manglende fysiske forutsetninger. Jeg er litt spent på hva ekspertene kommer til å skrive, for jeg liker bildet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Fint fokus, men uheldig med bakgrunnen og forgrunnen. Fuglen går nærmest i ett med bakken. Og fordi bakgrunnen er så nær fuglen, blir det heller ikke nok dybduskarphet til å isolere fuglen. Det er vanvittig mange som flyr rundt å tar bilder av fulger, så skal en tjene penger på fuglebilder må det være noen hakk over dette, ja. Mange som tar bra bilder på foto.no om du trenger inspirasjon Lenke til kommentar
brainware Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Det er en ubalanse i bildet, forgrunnen er interessant for å balansere komposisjonen, men viser også hvordan stæren på samme tid er anonym i landskapet, samtidig som den klarer å oppvise en slik fargeprakt! Hadde bakgrunnen vært mer uskarp hadde slike motsetninger kommet enda bedre frem. Meget flott bilde, men ubalansert komposisjon. Lenke til kommentar
Superior Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Veldig bra fokusering på fuglen, men dessverre er mye på bakken også i fokus, noe som fører til rot i forgrunnen. Et bra bilde vil jeg si. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) PMnormal, du har rett, når jeg tar fugle bilder er jeg som regel ikke ute etter kunstverk, men og få et pent bilde av fuglene, når det går over til natur og slike ting er det mer kunst jeg tenker på, men nå dreier det jeg jo om fugler i dette bilde. Nei det er ikke croppet, bare forminsket for og ikke ta så mye plass. Glansen i fuglen fikk jeg heldigvis med sånn den var i solskinnet på disse fuglene. Takker for kritikk! Endret 3. april 2006 av cmi Lenke til kommentar
riktig Skrevet 3. april 2006 Rapporter Del Skrevet 3. april 2006 Min mening er mer eller mindre i unison enighet med de andre her. Bra bilde av fuglen, men bakgrunnen er litt for fremtredende. Dette kan du fikse i PS, med mindre du er rett-fra-kamera-purist. Enten kan du blurre bakgrunnen litt mer, eller du kan fjerne litt farge fra den. Bare sørg for at det blir litt større kontrast mellom motiv og bakgrunn. Jeg tror ikke det skal så mye til i dette tilfellet, for utgangspunktet er jo bra. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 4. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2006 Min mening er mer eller mindre i unison enighet med de andre her. Bra bilde av fuglen, men bakgrunnen er litt for fremtredende. Dette kan du fikse i PS, med mindre du er rett-fra-kamera-purist. Enten kan du blurre bakgrunnen litt mer, eller du kan fjerne litt farge fra den. Bare sørg for at det blir litt større kontrast mellom motiv og bakgrunn. Jeg tror ikke det skal så mye til i dette tilfellet, for utgangspunktet er jo bra. 5861179[/snapback] hehe, snakker ikke om en rett-fra...... her nei Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 7. april 2006 Rapporter Del Skrevet 7. april 2006 Ett helt greit artsbilde som viser fuglen i sine naturlige omgivelser. Men ett pent bilde teknisk ble det ikke. Det meste er vel nevnt i tidligere poster her så jeg blir vel bare ett ekko. Rotete bakgrunn, kjedelige omgivelser og veldig statisk. Men fugler er jo ikke akkurat samarbeidsvillige så ting tar tid. Har selv som mål å drive litt med fuglefoto, veldig spennende felt. Men det krever sitt utstyr. Da jeg selv var "aktiv" i NOF så dro jeg rundt med ett engangskamera Lenke til kommentar
cmi Skrevet 7. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. april 2006 Hehe, alle starter et sted Lenke til kommentar
riktig Skrevet 7. april 2006 Rapporter Del Skrevet 7. april 2006 Bare et forslag. Jeg har vært veldig unøyaktig her, men det er bare en demonstrasjon. Litt mer blur og lavere saturation på bakgrunnen, og en bitteliten unsharp mask på fuglen. Tror det i det minste hjelper bittelitt. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 9. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. april 2006 Bare et forslag. Jeg har vært veldig unøyaktig her, men det er bare en demonstrasjon. Litt mer blur og lavere saturation på bakgrunnen, og en bitteliten unsharp mask på fuglen. Tror det i det minste hjelper bittelitt. 5886359[/snapback] Enig bra dette, men var lissom stolt over og fått så bra dybde skarphet Men enig i at det ble mycket bra Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. april 2006 Rapporter Del Skrevet 9. april 2006 Har du noen form for crop i forgrunnen? Ville hatt med litt mer, den er jo skarp, og balanserer godt mot det uskarpe i bakgrunnen. Synes det var dårlig balanse i bildet. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 9. april 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. april 2006 Ja tror det skulle vært noe snø i forgrunnen.... Lenke til kommentar
brainware Skrevet 9. april 2006 Rapporter Del Skrevet 9. april 2006 Jeg tenkte ren komposisjon. Som et utgangspunkt avstand fra hode til øvre bilderamme kunne tilsvare avstand fra halefjær til nedre bilderamme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå