Gå til innhold

HJELP! 7 år med musikk produksjon er i fare..

Anbefalte innlegg

De fleste recovery-program må ha en formatert disk for å fungere, dersom jeg ikke tar feil. Stoler på at det kommer invendinger dersom jeg tar feil. Men man kan også kjøre recovery på disker som er RAW. Dette spørs helt på programmet.

Jeg har selv alltid formatert etter en krash, for å spille irriterende feilmedlinger med mere. Les manual for programmet ditt nøye.

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stemmer også på getdataback fra www.runtime.org

Brukt det mye (mest for å hjelpe andre) .

Merk at det er to versjoner , en for FAT og en for NTFS .

Bakdelen med externe disker er de er preformattert med fat32 .

Lønner seg å endre til NTFS før man tar de ibruk , ntfs er mye mere robust mht filallokering og partisjon tabell feil sett opp imot FAT.

Lenke til kommentar

hvis du har søkt her..så hadde jeg akkurat det samme problem med onetouch.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=553299&hl=

uansett, jeg fikk ingen svar.

løsning her:

"easyrecovery pro" fant alle data raskt. Brukte : data recovery-> advanced recovery

dette gikk veldig raskt, pga plassmangel måtte ftp funksjonen brukes.

Etter å ha gjort dette kan en bruke format eller raw recovery,- dette tar lengre tid, noen timer.

ikke formater disken først

Etter å ha hentet ut alle data, ble disken formatert med partition magic og virker nå.

Etter formatering fant ikke "advanced recovery" nesten noen av filene, så ikke formater disken før du prøver.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke skriver data til disken, så kan du vanskelig gjøre situasjonen værre. F.eks. er det helt safe å prøve å kjøre en recovery med getdataback eller lignende software

5858256[/snapback]

eh, hva om det fysisk er noe i veien med disken? at lesehodet har satt seg fast?

Lager den ulyder, slå av og overlat til fagfolk.

og ang. 9000 fra ibas, det var utrolig billig! Hadde et systemkrasj på jobb i dag, Ibas quotet 29000,- til oss...

Lenke til kommentar

sjekket min onetouch etter den ble formatert igjen:

Running Full Diagnostic Test...

Testing drive Maxtor...

I/O Error on sector 7434687.

I/O Error on sector 7434688.

I/O Error on sector 7434689.

I/O Error on sector 7434690.

I/O Error on sector 7434691.

I/O Error on sector 7434692.

I/O Error on sector 7434693.

I/O Error on sector 7434694.

I/O Error on sector 7434695.

I/O Error on sector 7434696.

Error count exceeded!

Test Results:

Model: Maxtor

Capacity: 152.67 GB

Full Diagnostic Test: Failed!

Lenke til kommentar
Jeg hadde en maxtor disk som kræsja. Ontrack easy recovery funka for meg.

Fikk alle filene mine tilbake, ingen ble skadet. Hadde blant annet 4 Gb med musikk, musikken ble ikke ødelagt.

Jeg tok en sjanse, og det funka. Det er ikke sikkert det funker for deg, men det gjorde det for meg.

Dette er min erfaring; aldri et problem.

Så det er opp til deg om du vil ta den sjansen.

5858238[/snapback]

ok, tusen takk for tips..

flere med samme erfaring?

5858258[/snapback]

Jeg har brukt GetDataBack på 7-8 disker det siste året. Fikk hentet ut alle data uten problem på alle bortsett fra én der jeg kun fikk ut ca. 80%.

2 av dem hadde windows herjet med slik at filsystemet var korrupt og de andre hadde fysiske feil. Tok fort en 5-15 timer å få tak i alt ettersom mekanikken var skadet.

Ser ingen grunn til at du ikke skal prøve GetDataBack. Tar mekanikken helt kvelden, så kan du fortsatt få lest ut data ved å mekke litt, eller ved å sende inn til IBAS. Så lenge du ikke skriver til den burde du være safe.

Du er ikke alene om å bruke eksterne disker som backup. Du er heller ikke alene om å havne i den situasjonen at du angrer på det.

Husk backup på DVD i tillegg :)

Lenke til kommentar

Du må unnskylde min kynisme, men enhver person med respekt for seg selv og sitt arbeid vil, i den grad det er mulig, sørge for å ta minst en backup/kopi av dette. For å være helt ærlig så hender det jeg tenker at folk som opplever slikt noen ganger fortjener det, siden de rett og slett ikke tar disse kopiene. Det er en enorm risiko uten backup på sensitive og ekstremt viktige data (særlig på skjøre, gamle, eksterne harddisker), innehaveren bør helt definitivt være klar over denne risikoen, og det er hans eget ansvar å gjøre noe med den. Jeg vet at det har vært snakk om noen lovendringer omkring rettigheter til erstatning ved tap av data som følge av feil på disken, men jeg husker ikke helt hva det gikk i.

Uansett, poenget er at man her i de fleste tilfeller kun har seg selv å takke. Bruker man mange år av sitt liv på et arbeid og ikke gidder å spante et par hundrelapper i backup, prioriterer man helt feil og bør skjønne dette selv. I noen tilfeller kan også brukeren være uviss om dette, og da mener jeg å huske at produsenten har informasjons- og erstatningsplikt.

Jeg mener for all del ikke å være frekk eller snakke nedlatende om noen, men jeg håper dette gir folk en lærepenge, skjønt det er riktignok feil metode å lære på. Alltid ha backup, gjerne på litt mer pålitelige disker enn eldre eksterne, og gjerne også mer enn 2 eksemplarer for å være på den sikre siden (dersom ikke fare for tyveri øker før kopirettigheter er ordnet).

Jeg må ønske deg lykke til med gjenopprettingen, og håpe at andre tar lærdom av hans feiltrinn. Uansett skyld, det er trist når så mye arbeid er forgjeves.

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Uansett, poenget er at man her i de fleste tilfeller kun har seg selv å takke. Bruker man mange år av sitt liv på et arbeid og ikke gidder å spante et par hundrelapper i backup, prioriterer man helt feil og bør skjønne dette selv.

5868242[/snapback]

Hvordan har du tenkt at man skal kunne ta backup på en fornuftig/sikker måte over en 7-års periode for kun et par hundrelapper, særlig med tanke på at det er snakk om opptil 200GB med data i dette tilfellet? Husk at man må ta backup forholdsvis regelmessig hvis det skal ha noe for seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...