Gå til innhold

HJELP! 7 år med musikk produksjon er i fare..


Anbefalte innlegg

:(

jeg har en maxtor usb 2.0 200gb extern harddisk..

jeg var i gang med å kopiere noen filer fra den,

og plutselig sluttet den å reagere.

da jeg prøvde å åpne den opp på ny fikk jeg denne meldingen:

f:/ is not accessible, the disk or file is corrupted and unreadable

jeg sjekket egenskaper for f:

der står det at filsystemet er blitt forandret fra ntfs til raw..

jeg prøvde en data recovery software og fant en lang liste med noen originale mapper med originalt innhold,

men flest dir 00000 mapper som inneholdt div av de gjemte filene,

men alt lå i ett eneste kaos..

og tror noen filer ikke dukket opp på listen.

og at noen filer har forandret navn..

så jeg turte ikke gjennomføre recoveryen.

tok kontakt med IBAS data recovery firma.

de skal ha 9000,- for en 100% recovery.

og de sier at recovery på egenhånd kan bare gjøre skaden verre..

jeg trenger hjelp til en alternativ sikker løsning på dette..

IBAS har jeg ikke råd til, og mitt album er meningen skal komme ut om ett par mnd..

så om jeg ikke fikser frem filene igjen så går 7 års arbeid rett i vasken..

og hvordan vil denne disken være etter en evt recovery?

er det bare å kaste den?`eller kan den reformateres og brukes på ny?

det begynner å haste nå for meg, og jeg håper noen tar seg tid til å hjelpe meg, for nå er jeg mektig nervøs..

hjelp..

vennlig hilsen

bjørn harald lund bø

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er disken gammel?

tror det er noe slikt at de som har produsert disken må betale for en igjennoppretting av data som er mistet innen så, så lang tid etter at disken er kjøpt. du burde sjekke det opp nærmer er ikke helt sikker på hvordan det var...

5858137[/snapback]

den er nok 3-4 år gammel. så garantier funnker vel ikke..

men hva burde jeg gjøre?

flere som anbefaler ontrack easyrecovery.

er veldig nervøs for å teste det om det er litt bingo om det blir sukksess..

Lenke til kommentar
Kinkig situasjon, har du ikke tatt backup?

 

Getdataback er vel det beste software baserte recoveryprogrammet. Kanskje det er verdt det å bruke 9000 kroner, hvis alternativet er at 7 års arbeids går i vasken.

5858148[/snapback]

noe har jeg backup på , men det er skummelt mye som ikke er backa up også

hadde jeg bare hatt pengene hadde jeg ikke vært i tvil..

men en sånn pris setter meg ut av spill lenge..

begynner å se ut som eneste løsning..

flere meninger om saken er greatly appreciated..

Lenke til kommentar

Jeg har selv brukt R-Studio ved gjenoppretting av data fra en ødelagt disk, og jeg fikk tilbake ca 180 av 190GB. Enda ikke merket av noen av filene var korrupte.

 

Men nå virker det som det er litt viktigere i ditt tilfelle, så det er mulig du faktisk burde vurdere å betale IBAS, iallefall om det er snakk om 7års arbeid.

 

Bare ikke ta mitt svar for god fisk da jeg ikke vet nok om temaet til å ville skrive under på at jeg har rett; men så er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar

en annen ting jeg lurer på er jo, om jeg tester recovery software,

og kopierer det jeg finner..

vil denne prosessen minske sjangsene mine for å bestille professionell recovery i etterkant??

altså er det sjangs for at filene kan bli mere skadde eller forsvinne for godt med bruke av recovery softare på egenhånd?

hvis ikke så er det jo bare å kjøre på med easy recovery eller getdataback eller no..

og evt de filene jeg mangler må jeg gå gjennom IBAS eller noe?

Lenke til kommentar

skjøre saker dette her ass..

ikke som på 70 tallet da alt lagd da enda er i beste stand..

dagens gizmoer funker jo bare når en er fryktelig heldig viker det som..

er mye penger å tjene i reperasjon.

data recovery firmaene må jo ha ett tett samarbeid med de ukompetente disk produsentene..

uffda, jeg er bare forferdelig redd for å miste musikken min..

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har pengene, og dette er snakk om et kariære viktig data, så er 9 000 kr ikke mye å sette deg selv i gjeld for. Ta opp et forbrukslån og pin deg gjennom skyhøye renter i et år.

 

Og Ibas har 100% rett når de sier at desto mer du starter opp den disken og kjører all verdens recovery software, så kan du forværre skaden.

 

Send den til Ibas og sov bedre om natta.

 

Og fra nå av ha all data på system disken din, og bruk den eksterne som backup. Brenn gjerne viktig data ut på DVD plater og.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
trenger myye plass for lite penger..

5858184[/snapback]

 

Det høres ut som du prioriterer ganske dårlig. Du jobber 7 år med noe, men tar deg ikke råd til backup. Når disken ryker vil du ta billigste og mest usikre vei ut. Og når du skal kjøpe nytt utstyr er du ute etter billig vare, noe som oftest impliserer dårligere kvalitet.

 

Tenk litt over hvordan du prioriterer. Iallefall hvis filene dine er så viktige som du sier. 9000,- er tjent inn etter et par uker i kassa på Rimi. Det tar litt lenger tid å erstatte 7-års arbeid...

Lenke til kommentar

skjønner hvor dere vil, men jeg er uføretrygdet og har knapt penger å leve for..

derfor tar jeg billige utveier om jeg kan..

så 9000,- er rett og slett helt umulig for meg for øyeblikket..

lån har jeg ikke sjangs på i havet..

ellers tar jeg kritikk på at backupen uteble.

man tror jo liksom at slikt ikke skjer en selv..

men nå gjorde det det..

en lekse har jeg lært ja..

nå trenger jeg bare hjelp av dere folkens så jeg kan bestemme hva jeg skal gjøre..

Lenke til kommentar

Jeg hadde en maxtor disk som kræsja. Ontrack easy recovery funka for meg.

Fikk alle filene mine tilbake, ingen ble skadet. Hadde blant annet 4 Gb med musikk, musikken ble ikke ødelagt.

Jeg tok en sjanse, og det funka. Det er ikke sikkert det funker for deg, men det gjorde det for meg.

 

Dette er min erfaring; aldri et problem.

 

Så det er opp til deg om du vil ta den sjansen.

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skriver data til disken, så kan du vanskelig gjøre situasjonen værre. F.eks. er det helt safe å prøve å kjøre en recovery med getdataback eller lignende software

 

men du må selvfølgleig få opprettet de gjennomrettede filene på en helt seperat harddisk!!

 

Mitt råd er derfor å prøve noen forskjellige data rcovery programmer først. Det er en høy sjanse for at det bare er partisjonsinformasjonen din som har blitt korruptert, og at 99,999% av data på disken fremdeles er helt i orden. De fleste data recovery programmer vil være i stand til å rette denne typen feil og redde dataene dine fra disken.

 

Vil det være mulig å bruke disken i fremtiden? Det kommer helt ann på hva som utløste feilen. Du kan ha hatt maks uflaks og fått en tilfeldig korrupsjon i f.eks. partisjnstabellen uten at det egentlig er noe feil med disken, eller det kan være en fysisk defekt på disken slik at den ikke lenger er sikker å bruke. Det er umulig å vite uten å kjøre grundige tester på den (etter du har reddet ut de dataene du trenger).

 

IBAS er kun en nødvendighet for de tilfelle hvor en harddisk med viktige data har fått så store fysiske feil at den ikke lenger klarer å lese fra platelageret (f.eks. defekt lesehode). I slike tilfeller må du gjøre fysiske inngrep på disken for å få ut data. Da er IBAS hendig å ha, men ellers så er du fint i stand til å redde dataene dine på egenhånd.

 

Heck... om du bor i Bergen så kunne jeg gjenre hjulpet deg. Utifra det du beskriver så høres det ut som du har en meget god sjans for å redde tilbake omtrent alt av data på disken.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg hadde en maxtor disk som kræsja. Ontrack easy recovery funka for meg.

Fikk alle filene mine tilbake, ingen ble skadet. Hadde blant annet 4 Gb med musikk, musikken ble ikke ødelagt.

Jeg tok en sjanse, og det funka. Det er ikke sikkert det funker for deg, men det gjorde det for meg.

 

Dette er min erfaring; aldri et problem.

 

Så det er opp til deg om du vil ta den sjansen.

5858238[/snapback]

ok, tusen takk for tips..

flere med samme erfaring?

Lenke til kommentar
Så lenge du ikke skriver data til disken, så kan du vanskelig gjøre situasjonen værre. F.eks. er det helt safe å prøve å kjøre en recovery med getdataback eller lignende software

 

men du må selvfølgleig få opprettet de gjennomrettede filene på en helt seperat harddisk!!

 

Mitt råd er derfor å prøve noen forskjellige data rcovery programmer først. Det er en høy sjanse for at det bare er partisjonsinformasjonen din som har blitt korruptert, og at 99,999% av data på disken fremdeles er helt i orden. De fleste data recovery programmer vil være i stand til å rette denne typen feil og redde dataene dine fra disken.

 

Vil det være mulig å bruke disken i fremtiden? Det kommer helt ann på hva som utløste feilen. Du kan ha hatt maks uflaks og fått en tilfeldig korrupsjon i f.eks. partisjnstabellen uten at det egentlig er noe feil med disken, eller det kan være en fysisk defekt på disken slik at den ikke lenger er sikker å bruke. Det er umulig å vite uten å kjøre grundige tester på den (etter du har reddet ut de dataene du trenger).

 

IBAS er kun en nødvendighet for de tilfelle hvor en harddisk med viktige data har fått så store fysiske feil at den ikke lenger klarer å lese fra platelageret (f.eks. defekt lesehode). I slike tilfeller må du gjøre fysiske inngrep på disken for å få ut data. Da er IBAS hendig å ha, men ellers så er du fint i stand til å redde dataene dine på egenhånd.

 

Heck... om du bor i Bergen så kunne jeg gjenre hjulpet deg. Utifra det du beskriver så høres det ut som du har en meget god sjans for å redde tilbake omtrent alt av data på disken.

 

-Stigma

5858256[/snapback]

takker takker.

jeg er i oslo da.

men du var overbevisende..

jeg skal nok teste div softwars ja, virker som det kan la seg løse da..

tusen takk for svar folkens.. blir litt lettere å sove når andre har klart seg gjennom slikt før uten no stress..

da har jeg en plan..

Lenke til kommentar

Filene dine er ikke borte, det er bare kluss på fil-tildelings tabellen.

 

Jeg har mistet mange disker, og alltid klart å redde ut innholdet. Formatering for å gjøre disken lesbar og recoveryprogram som henter ut innholdet.

 

Du har PM. Jeg bor i Oslo og hjelper gjerne. Fant deg på Gule Sider :)

Endret av Ulkesh
Lenke til kommentar
Filene dine er ikke borte, det er bare kluss på fil-tildelings tabellen.

 

Jeg har mistet mange disker, og alltid klart å redde ut innholdet. Formatering for å gjøre disken lesbar og recoveryprogram som henter ut innholdet.

 

Du har PM. Jeg bor i Oslo og hjelper gjerne. Fant deg på Gule Sider :)

5858273[/snapback]

blir gladere nu ja..

ja, jeg skal teste easyrecover og div. men må gjøre det hos en kompis..

jeg har ikke tilstrekkelig med lagring ledig til det hjemme..

men hva mente du med: Formatering for å gjøre disken lesbar?

skulle man gjøre det FØR recovery?

og hvilken software kan gjøre det da?

var ikke formatering det en gjorde etter recoveryen?

altså en fresh start?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...