LilleAlien Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Hei igjen. Takk for all hjelp så langt. Først vil jeg bare henvise til min innkjøpstråd hvor all annen relevant informasjon om systemet er postet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=558053 På fredag var jeg klar til å bestille, men nå er jeg tilbake til 0. Det eneste jeg er sikker på nå er at jeg skal ha Intel prosessor og ATI skjermkort. Jeg får derfor starte med Hovedkort. Når jeg startet denne planleggingen så falt øynene min raskt på Abit’s AW8-MAX. Så tenkte jeg at hvorfor ikke like gjerne kjøpe et HK som støtter Crossfire slik at jeg kan oppgradere til det ved en senere anledning? Jeg ble da ledet mot Asus P5WD2-E Premium. Jeg har gode erfaringer med Asus så jo det var fristende, men i løpet av helgen har jeg studert dette kortet mer i detalj, og jo mer jeg ser jo sikrere blir jeg på at det kortet skal jeg styre langt unna. Ok jeg kan takle noen barndomsfeil, men kortet har visst også en del feil, som f. eks. med Marvel kontrolleren, som Asus tilsynelatende ikke har noen løsning på. Det kan jeg ikke leve med. Av ulike årsaker så må jeg bestille de nye delene helst mandag eller senest tirsdag. Med andre ord nå er gode råd dyre. Det jeg trenger er et hovedkort som støtter Pentium 950D, har ddr2, bør ha 2 PCIx16 med støtte for Crossfire, og trenger jeg å si vifteløst? Øvrig system info: HK: ? CPU: Intel Pentium D 950 CPU-Kjøl: Thermaltake Big Typhoon PSU: MIST 600W eller Silverstone ST60F Ram: Kingston HyperX 6400 2048MB 800MHz DDR2, totalt 2x1/2x512 3 gb eller 2x1/2x1 4gb Skjermkort: Sapphire Radeon X1900 XTX (og eventuelt X1900CFM) Dette komplimenteres med følgende fra mitt gamle oppsett: Kabinett: LianLi 70USB Full HD 1: 2xWestern Digital Raptor i Raid 0(?) Hd 2: Maxtor 6Y120M0 120GB ATA Cd: SONY CDU5211 Dvd-brenn: LITE-ON DVD+RW LDW-401S Lydkort: Creative SB Live! + Jeg har to stk Maxtor 300GB ext. Hd til lagring og backup. Dersom det ikke finnes noen gode alternativer til Asus P5WD2-E Premium så blir det vel AW8-MAX og ingen Crossfire på meg.... Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 Jeg glemte å nevne i farten at jeg ikke har store planer om overklokking utover det vanlige. Jeg sier vanlig i og med at man må ”overklokke” f. eks. ram’en uansett. Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 problem med marvel driveren? det at maskina hele tiden skal installere ny maskinvare? Oppdater bios og insaller siste drivere fra asus sine sider... jeg har ikke det problemet nå... Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Hei, takk for raskt svar! For å være ærlig så vet jeg ikke helt hva denne Marvel ”greia” brukes til og hva problemet faktisk er. Usikkerheten meldte seg da jeg så hvor mange brukere på Asus forumet som hadde problemer med den samt at enkelte sterkt advarer mot å bruke den i raid. Enkelte hevder også at Marvel kontrolleren er komplett ubrukelig og det ’eneste’ man da har er ICH7R kontrolleren. Når jeg tenker på det en gang til så kan jeg for så vidt leve uten Marvel raid dersom resten av kortet er stabilt, men det er jo ingen fordel at på et kort som selges som ”et kort med to raid kontrollere”, så er en av dem nærmest ”ubrukelig”. Dette samt en haug med andre usikkerhetsmomenter gjør dette til et risiko kjøp. Har for eksempel noen bekreftet at man faktisk kan kjøre Crossfire på dette kortet? Svært mange på Asus forumet etterlyser en bekreftelse på dette etter at ATI hevdet at kortet ikke støtter Crossfire. (Jeg fant ikke linken nå.) Man får liksom inntrykk av at kortet er dårlig laget og at man ikke vil kunne få det man kjøper. Hvordan er din opplevelse av kortet ellers? Endret 2. april 2006 av LilleAlien Lenke til kommentar
Npvk_X Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 heisan, jeg har ikke prøvd å kjøre noen disker på den marvel kontrolleren så det vet jeg lite om... har heller ikke prøv x-fire siden e ikke akkurat er noen stor tilhenger av ati Men ellers virker kortet friskt og raskt, svært godt til overklokking... stabilt og fint... har bare gode erfaringer med asus kort, forøvrig har jeg heller ikke noe negativt å si om abit.. med de har ikke hostet opp noen ordentlig gode kort på en stund... Lenke til kommentar
LilleAlien Skrevet 3. april 2006 Forfatter Del Skrevet 3. april 2006 (endret) Ja Npvk_X takker for info. Jeg hoppet likså godt i det og bestille Asus kortet.... ..og med det så er jeg i mål. Nå er alle delene bestilt og i påsken blir det bygging. Takker for all hjelp. Endret 3. april 2006 av LilleAlien Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå