Gå til innhold

Til NTNU-folk: Samlokalisering eller ei?

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig enig i at NTNU har en helt spesiell rolle i Norge. Både når det gjelder utdanning og forskning/ innovasjon er det som foregår på Gløshaugen unikt. Jeg har en medfødt respekt for gamle NTH og NTNU i dag, og det er ikke uten grunn at jeg valgte Trondheim som studieby. Men jeg tror ikke dere er helt klar over hva som foregår på instituttene på Dragvoll. Det er nemlig ikke slik at det bare er innenfor tekniske fag at det drives nyskapende forskning. Og ikke si at humanioria-fagene har ekvivalenter rundt om i landet, for det er bare delvis riktig. På de ulike universitetene (og høgskolene) i Norge er det forskjellige områder innen fagene som det forskes på og undervises i. På Psykologisk Institutt på Dragvoll for eksempel, har de et laboratorium for forskning på spedbarn som er det eneste av sitt slag i Norge, og som har fått masse økonomisk støtte. Og hvis du leser siste utgave av Under Dusken, finner du ut at det i kjelleren på Dragvoll også skjuler seg en EEG-lab der man er i ferd med å utvikle en metode for å "helbrede" Alzheimer/ demens ved hjelp av opptrening av synapser. Når disse miljøene en gang er her i byen må de tas hensyn til og tas vare på. Og selv om de ansatte tydeligvis synes det er greit å drive på ute på landet, så lokker det nok ikke de beste studentene til miljøene på Dragvoll.

6080919[/snapback]

Alt du sier er fint og flott. Det jeg imidlertid mener er at jeg ikke ser hvorfor de flotte tingene du beskriver, som foregår ved humanoria-Dragvoll, skal være samme utdanningsintitusjon som de tekniske og naturvitenskapelige aktivitetene på Gløshaugen. Vi er begge viktige miljøer, men svært forskjellig. Vi krangler så mye (ikke bare om dette, men også om pengesekken), så la oss skilles - til det beste for universitetet/universitene og landet.

Når det gjelder gløsere som "ser ned på" dragvollinger: Arbeidsmengder HAR mye å si. Jeg tror ikke det er mange som tør bestride at den jevne gløser har mye mer å gjøre enn den jevne dragvolling. Vi klager ikke, vi liker det (og nei, det gjør oss ikke til "bedre" mennesker). Vi mener derimot at dette er et av mange elementer som gir en så stor kulturkollisjon at vi begge har godt av å gå hver vår vei.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som om Dragvollingene ikke synes at vi gløserne kan være stolte av å ta de utdanningene som tilbys der. Dragvollstudenter finnes over hele landet, men landets beste miljø for høyere teknisk utdanning finner du i trondheim...

Slik er det nå en gang... dragvoll trekker ikke like mye fra hele landet på grunn av prestisje slik som gløs gjør. Og når man klarer å komme seg inn på (og til og med bestå eksamener i) en prestisjeutdanning så synes jeg at man skal ha lov til å ha en viss stolthet. Jovisst jobber vi, men vi skal sannelig få lønn for strevet når vi er ferdige også.

Lenke til kommentar

Men du kan godt legge vekk den avskyelige og arrogante holdningen der. Stemmer det ikke at du ved en anledning for snart et par år siden eller mindre kalte folk ved Dragvoll for "Dragvollpakk"? Du ser ned på ånds- og samfunnsvitenskapelige fag fordi de liksom ikke involverer mer arbeid enn realfagene ved Gløshaugen, og dermed kan de slappe studentene der bare ha det så godt ved å ha sin studieplass ut i gokk med elendig, ELENDIG, inneklima? Holdningen din er foraktelig og skaper bare gjensidig fiendtlighet. Du kunne gjerne nyansere synet og holdningene dine litt.

For min del har jeg stor respekt for gløserne, og dermed inkludert dere arrogante forkjempere her inne.

Lenke til kommentar
Det jeg imidlertid mener er at jeg ikke ser hvorfor de flotte tingene du beskriver, som foregår ved humanoria-Dragvoll, skal være samme utdanningsintitusjon som de tekniske og naturvitenskapelige aktivitetene på Gløshaugen.

6085727[/snapback]

Målet ved opprettelsen av NTNU var å at «globale utfordringer» skulle løses ved «samarbeid og samspill mellom ulike forskningsdisipliner og tradisjoner». Selv om samarbeidet til nå kunne vært bedre, betyr ikke det at samarbeidet ikke kan forbedres. Å opprette en tradisjon for tverrfaglig samarbeid tar tid. Spesielt når man ikke har hatt en tradisjon for noe liknende tidligere. Og man er nødt til å ha den tålmodigheten situasjonen krever. Det hjelper i hvert fall ikke at enkelte - små og store - krefter ved NTNU gjør sitt for å motarbeide visjonen fra noen år tilbake, fordi de nesten lukkende bare tenker på sitt eget omdømme og ikke klarer å riste av seg NTH-tiden. Change is hard. But not necessarily bad in the long run. :)

Når det gjelder gløsere som "ser ned på" dragvollinger: Arbeidsmengder HAR mye å si. Jeg tror ikke det er mange som tør bestride at den jevne gløser har mye mer å gjøre enn den jevne dragvolling. Vi klager ikke, vi liker det (og nei, det gjør oss ikke til "bedre" mennesker). Vi mener derimot at dette er et av mange elementer som gir en så stor kulturkollisjon at vi begge har godt av å gå hver vår vei.

6085727[/snapback]

Hvorfor er det et problem at arbeidsmengden er forskjellig? :shrug:

Det er jo forskjellige studier. Skal man si det samme ute i arbeidslivet også?

Lenke til kommentar
Men du kan godt legge vekk den avskyelige og arrogante holdningen der. Stemmer det ikke at du ved en anledning for snart et par år siden eller mindre kalte folk ved Dragvoll for "Dragvollpakk"? Du ser ned på ånds- og samfunnsvitenskapelige fag fordi de liksom ikke involverer mer arbeid enn realfagene ved Gløshaugen, og dermed kan de slappe studentene der bare ha det så godt ved å ha sin studieplass ut i gokk med elendig, ELENDIG, inneklima? Holdningen din er foraktelig og skaper bare gjensidig fiendtlighet. Du kunne gjerne nyansere synet og holdningene dine litt.

6086142[/snapback]

Enten er det arroganse med utspring fra misunnelse, eller så er det arroganse med utspring fra generell bad attitude. I dette tilfellet tror jeg at jeg vet hvilken der er, men jeg sier ikke noe. :D

(edit; tasteleif)

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Men... dere snakka om lesesaler på dragvoll osv, jeg kan ikke se at lesesaler på gløshaugen vil være bedre. Så det er helt korrekt at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre.

Lesesaler på Dragvoll = 25 grader og dårlig, tett luft.

Lesesaler på Gløshaugen (realfagsbygget) = 21 grader og frisk luft.

6080674[/snapback]

Manglende teknisk innsikt. :shrug:

Så noe annet: det virker som om Gløshaug'erne her på forumet ser på oss Dragvoll'ere med et mæget skrått øye. For meg virker det som vi er noen slappe jævler som ikke gjør annet enn å synse om uvesentlige ting, mens dere Gløshaugere konstruerer morgendagens store broer.

6080674[/snapback]

For å si det på et språk på ditt nivå: Well.. duh!

Jeg som Dragvolling (i eksil på Gløshaugen) har en del venner fra Gløshaugen og anerkjenner det de driver med.

6080674[/snapback]

Akkurat som om vi trenger din eller andre dragvolleres anerkjennelse. :roll:

Uten Dragvollerne hadde ikke du:

Lært engelsk på skolen, lært om andre verdenskrig, lært om de forskjellige religionene, forskningsfilosofi, lest den gode boka du nettop er ferdig med, hatt noe musikk og høre på, lært Belgiske byer, hatt gode gymlærere, ernæringsfysiologer, lærere (pedagogikk), vist hvordan stortinget fungerer eller hatt psykologer!

6080674[/snapback]

Akkurat som om ikke en med god teknisk utdannelse kan undervise i de fleste av disse fagene. Jeg vil tro engelskkunnskapen til den gjennomsnittlige Gløser ligger langt over hva den gjennomsnittlige Dragvoller klarer å stotre frem. På Gløs er det langt mellom pensumlitteratur på norsk.

Og hvilket oppegående menneske bryr seg om å kunne Belgiske byer? Hallo!

En dag i anti-Dragvoll'erens verden:

Våkner opp, spiser en pølse til frokost (fordi du ikke har lært hva en næringsrik frokost innebærer), på toget på vei til jobben kjeder du livet av deg, fordi du enten ikke har noen bok å lese på eller noe musikk å høre på. Vel fremme skal du i et foretningsmøte med oljesheiker fra Midtøsten. Du aner ingenting om religionen deres og kan heller ikke kommunisere med de siden du ikke kan engelsk, derfor går hele avtalen i søpla - du får sparken. Samme dag er det valg og du stemmer på den neste Hitler, fordi du ikke har lært om andre verdenskrig. På vei hjem fra jobben støter du på en turist som spør hvor ditt og datt er, men du kan ikke vise vei fordi du ikke kan en døyt geografi. Barna dine klager over skoledagen pga. de dårlige lærerne og til slutt, når du har fått servert så mange nederlag på en dag og har blitt deprimert og handlingslammet har du heller ingen psykolog å gå til!

6080674[/snapback]

Denne fremstillingen her viser bare hvor snevre dere Dragvollere er som tror dere er verdens navle bare fordi dere har studert noe som vi andre får med oss på fritiden.

(Ps. Inlegget er satt på spissen, men er ment for å illustrere et eksempel.)

6080674[/snapback]

Mitt innlegg er ikke seriøst ment i det hele tatt. ;)

Hilsen tidligere Gløser,

Lenke til kommentar

Hehe, jævlig bra innlegg som vanlig JBlack.

Angående "dragvollpakk" osv... det var en krass kommentar for å fyre i gang diskusjonen. Må huske på at her på internett er jeg ganske så anonym, derfor blir det lett litt flere ord "rett fra levera" enn vanlig.

DuTTzi:

du har et helt skjevt bilde på gløserne og på deres hverdag

Jeg har den oppfattning at dragvollingene alltid prøver å omtale oss som åndssvake nerder som er perverst interessert i fysikk og matematikk og ikke har den minste peiling på dagligdagse ting. De spiser bare fastfood og drikker cola og er i generelt dårlig form. Dette er et helt feilaktig bilde som jeg ikke kjenner igjen verken meg eller noen av mine 100 "klassekamerater" i.

Faktisk er det slik at det er bevist mere ulumskheter om dragvollstudentene, men at dere alltid skal ta til små ubegrunnede påstander. Jmfr. undersøkelser om alkoholavhengighet, narkotika, røyking, inkassokrav, psykiske problemer osv...

For å rette opp i dette kan jeg kanskje gi deg et bilde av min gårsdag:

Står opp 8, spiser skiver med bananer på til frokost

Leser eksamen i 4 timer (fluidmekanikk)

Spiser yoghurt, skive med banan og leser foruminnlegg på internett

Leser på eksamen i 6 timer

Leser flere foruminlegg mens jeg lager ovnsstekt laks, m. sylteagurk og poteter

Ser dagsrevyen

Besøker en kamerat for å snakke om mulighetene for å leie på berg studentby.

Tar en joggetur på en og en halv time i estenstadmarka

Ser kjapt igjennom diverse forum på internett

Legger meg

Dette gjør jeg selv om det er 16 dager til første eksamen... var lite av verken dårlig ernæring eller møter med oljesheiker der ja.

Edit:

dagen i dag kommer til å bli ganske lik, utenom at jeg skal lage fiskegrateng av resten av laksen og ta en styrketrening på gløs i stedenfor kondis

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Manglende teknisk innsikt. :shrug:

Hæ?

For å si det på et språk på ditt nivå: Well.. duh!

Sakelig.

Akkurat som om vi trenger din eller andre dragvolleres anerkjennelse. :roll:

Jeg anerkjenner ikke dere fordi dere trenger det, men fordi jeg føler at gløsere (generelt) er like mye verd som den jevne Dragvolling.

Akkurat som om ikke en med god teknisk utdannelse kan undervise i de fleste av disse fagene. Jeg vil tro engelskkunnskapen til den gjennomsnittlige Gløser ligger langt over hva den gjennomsnittlige Dragvoller klarer å stotre frem. På Gløs er det langt mellom pensumlitteratur på norsk.

Og hvilket oppegående menneske bryr seg om å kunne Belgiske byer?  Hallo!

Selvfølgelig tror jeg at de som går på universitet hadde kunnet undervise i disse fagene, men det er jo fordi vi har lært det av engelsk-lærere, geografi-lærere osv. på skolen. Hvordan skulle det gått uten lærere?

Beligske byer var et eksempel!

Denne fremstillingen her viser bare hvor snevre dere Dragvollere er som tror dere er verdens navle bare fordi dere har studert noe som vi andre får med oss på fritiden.

Jeg er psykologistudent, vi kan jo bare ta en multiple-choice test og se hvor mye du kan av pensumet!

DuTTzi:

du har et helt skjevt bilde på gløserne og på deres hverdag

Jeg har den oppfattning at dragvollingene alltid prøver å omtale oss som åndssvake nerder som er perverst interessert i fysikk og matematikk og ikke har den minste peiling på dagligdagse ting. De spiser bare fastfood og drikker cola og er i generelt dårlig form. Dette er et helt feilaktig bilde som jeg ikke kjenner igjen verken meg eller noen av mine 100 "klassekamerater" i.

Forskjellen her er at jeg ikke synes slik om den jevne gløser, men det kommer tydelig frem hva du synes det om den jevne dragvolling.

Faktisk er det slik at det er bevist mere ulumskheter om dragvollstudentene, men at dere alltid skal ta til små ubegrunnede påstander. Jmfr. undersøkelser om alkoholavhengighet, narkotika, røyking, inkassokrav, psykiske problemer osv...

Heftig generalisering. Jeg klager over visse gløseres holdninger til dragvoll, ikke alle.

Dette gjør jeg selv om det er 16 dager til første eksamen... var lite av verken dårlig ernæring eller møter med oljesheiker der ja.

Hva hvis du ikke hadde hatt innsikt i god ernæring eller religion/engelsk, fordi det ikke fantes lærere i disse fagene? Det er dragvollingene som har lært deg dette på skolen! Poenget er ikke at gløsere ikke kan dette, men uten dragvollinger hadde dere ikke kunnet det, samme som at jeg ikke hadde kunnet algebra uten gløsere (det kan jeg forsåvidt ikke ;) ).

Lenke til kommentar

Når det gjelder psykologistudenter så har jeg jo mye mer respekt for dere enn andre omtrentlige vitenskaper. Der er det jo også litt prestisje ute og går, og høye opptakskrav.

Det er helt klart forskjell på dragvollstudenter, men hvis vi for en gangs skyld skal skjære alle over en kam så kan jeg komme trekkende med de undersøkelsene der. Og det var forsåvidt ikke jeg som begynte med generaliseringen.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Men, ja, da føler jeg at diskusjonen har sklidd (?) litt ut her...

Hvis Stortinget bevilger penger til en-campus løsning, altså penger er et ikke-tema, vil vi fortsatt holde de to campusene adskilte og hvorfor?

NTNU er kommet for å bli, la oss se fremover og ikke være så konservative :p

Når det gjelder psykologistudenter så har jeg jo mye mer respekt for dere enn andre omtrentlige vitenskaper. Der er det jo også litt prestisje ute og går, og høye opptakskrav.

Psykologi er vel kanskje et av de mest "Gløshaugete" (eller "Øyete", medisin) fagene som er på Dragvoll, du skulle sett på Biologisk psykologi boka vår :)

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar

Tja... det finnes ingen gode grunner hvis man ser bort fra pengeproblemet. Men selv mener jeg at det kan være økonomisk uforsvarlig å flytte en hel campus... Det er andre ting Norge heller kan bruke pengene sine på.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Jeg er psykologistudent, vi kan jo bare ta en multiple-choice test og se hvor mye du kan av pensumet!

6086724[/snapback]

You'd be surpised!

Dessuten leste du ikke hele innlegget mitt. Av en eller annen grunn stoppet du før de siste to linjene. :shrug:

Lenke til kommentar

Realfagsbygget, kjelhuset og delvis elektrobygget er noe av det bedre på gløs.

Men man har jo også auditorium F-1 som er et kapittel for seg selv, og de på sentralbygget (7 stk), og de i hovedbygget (3 stk)..

Skal vi sammenligne standard vil jeg kanskje plassere dragvoll i nærheten av elektrobygget, og da er det ikke så ille. Tror ikke dere har noe som kommer i nærheten av standarden til Hovedbyggauditoriene eller EL-1 og EL-2.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...