Gå til innhold

Til NTNU-folk: Samlokalisering eller ei?

Anbefalte innlegg

Oj, du har tidenes mest arrogante syn.

Når det gjelder lesefag så vil jeg være så frekk og påstå at den gjennomsnittlige gløshaugen-student tilbringer mer tid enn en dragvollstudent med selvstendig arbeide og i tillegg har mer forelesninger.

Hva har dette å gjøre med samlokalisering? Uansett kan det du sier brukes til dragvollingenes fordel: I mitt tilfelle ville jeg tilbragt mer tid på skolen hvis den var nærmere og mer moderne enn det forferdelige nåværende Dragvoll.

Jeg tror ikke at om man flytta Dragvoll nærmere sentrum, så ville man få mer trykk på boligjakten i nærliggende område. Mange dragvollere bor da i sentrum allerede.

Jeg digger Gløshaugen :thumbup:

Bare synd at Gløshaugen ikke digger oss :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker å fyre litt ekstra opp i diskusjoner og er nok ikke så ekstrem så jeg høres ut :p Jeg fortalte dere det dere ville høre... særlig den siste kommentaren var vel som en god porsjon salt i såret hva?

Men... dere snakka om lesesaler på dragvoll osv, jeg kan ikke se at lesesaler på gløshaugen vil være bedre. Så det er helt korrekt at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre.

Angående digging osv.. gløshaugen-studenter kan nok se nytteverdien i dragvollstudentene også, men det blir nok litt lite digging. Det blir vanskelig å forklare dette uten å høres arrogant ut så jeg lar ballen ligge.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke denne debatten ligger død særlig lenge før samlokaliseringsspørsmålet tas opp igjen. Dragvollingene kommer til å fortsette å klage helt til noe skjer, det er jeg overbevist om! Men, hvis alle tenker som DuTTzi og sier at de ikke vil få noe glede av en en-campus-løsning uansett ser det mørkt ut, for hvis ingen studenter engasjerer seg bare fordi det ikke vil skje noe drastisk de 5-6-7 årene de studerer ved NTNU, tror jeg ikke studentenes ønsker vil bli tatt særlig seriøst..

Forresten ser jeg stadig fler Dragvoll-folk som leser på Gløshaugen. Kanskje vi er på vei mot uoffisiell samlokalisering i praksis?

Lenke til kommentar
Men... dere snakka om lesesaler på dragvoll osv, jeg kan ikke se at lesesaler på gløshaugen vil være bedre. Så det er helt korrekt at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre.

Lesesaler på Dragvoll = 25 grader og dårlig, tett luft.

Lesesaler på Gløshaugen (realfagsbygget) = 21 grader og frisk luft.

Så noe annet: det virker som om Gløshaug'erne her på forumet ser på oss Dragvoll'ere med et mæget skrått øye. For meg virker det som vi er noen slappe jævler som ikke gjør annet enn å synse om uvesentlige ting, mens dere Gløshaugere konstruerer morgendagens store broer.

Jeg som Dragvolling (i eksil på Gløshaugen) har en del venner fra Gløshaugen og anerkjenner det de driver med. Vi trenger nye broer, vi trenger matematikere og fysikere, vi trenger kjemikere og vi trenger alle dere andre Gløshaugere. Men for noen av dere (her på forumet) virker det som vi Dragvollinger er ganske unyttige, at vi studere trivielle fag.

Uten Dragvollerne hadde ikke du:

Lært engelsk på skolen, lært om andre verdenskrig, lært om de forskjellige religionene, forskningsfilosofi, lest den gode boka du nettop er ferdig med, hatt noe musikk og høre på, lært Belgiske byer, hatt gode gymlærere, ernæringsfysiologer, lærere (pedagogikk), vist hvordan stortinget fungerer eller hatt psykologer!

En dag i anti-Dragvoll'erens verden:

Våkner opp, spiser en pølse til frokost (fordi du ikke har lært hva en næringsrik frokost innebærer), på toget på vei til jobben kjeder du livet av deg, fordi du enten ikke har noen bok å lese på eller noe musikk å høre på. Vel fremme skal du i et foretningsmøte med oljesheiker fra Midtøsten. Du aner ingenting om religionen deres og kan heller ikke kommunisere med de siden du ikke kan engelsk, derfor går hele avtalen i søpla - du får sparken. Samme dag er det valg og du stemmer på den neste Hitler, fordi du ikke har lært om andre verdenskrig. På vei hjem fra jobben støter du på en turist som spør hvor ditt og datt er, men du kan ikke vise vei fordi du ikke kan en døyt geografi. Barna dine klager over skoledagen pga. de dårlige lærerne og til slutt, når du har fått servert så mange nederlag på en dag og har blitt deprimert og handlingslammet har du heller ingen psykolog å gå til!

Ja, vi Dragvollere er noen unyttige skapninger. "Best å isolere de fra oss andre (høyerestående) studenter som studerer skikkelige fag!"

(Ps. Inlegget er satt på spissen, men er ment for å illustrere et eksempel.)

Lenke til kommentar
Forresten ser jeg stadig fler Dragvoll-folk som leser på Gløshaugen. Kanskje vi er på vei mot uoffisiell samlokalisering i praksis?

6080673[/snapback]

Så fint at vi i eksamenstiden har lesesalkontroller på Gløs da. :)

Lenke til kommentar
Lesesaler på Dragvoll = 25 grader og dårlig, tett luft.

Lesesaler på Gløshaugen (realfagsbygget) = 21 grader og frisk luft.

Tja, 25 grader og dårlig, tett luft er en god beskrivelse på lesesalene i A-blokken på Gløshaugens flotteste og mest moderne bygg, Realfagsbygget, nå i eksamenstiden. Så ikke klag.

Jeg som Dragvolling (i eksil på Gløshaugen) har en del venner fra Gløshaugen og anerkjenner det de driver med. Vi trenger nye broer, vi trenger matematikere og fysikere, vi trenger kjemikere og vi trenger alle dere andre Gløshaugere. Men for noen av dere (her på forumet) virker det som vi Dragvollinger er ganske unyttige, at vi studere trivielle fag.

6080674[/snapback]

Det er neppe noen som forfekter det synspunktet. Det synspunktet jeg imidlertid står inne for er at "Dragvollfag" har sine ekvivalenter over alt i landet. Gløs er ganske unikt. Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet skal ikke beskjeftige seg med humanoria, spør du meg. Ikke fordi humanoria ikke er viktig eller vanskelig, men fordi NTNU har en spesiell, nasjonal rolle å fylle.

Lenke til kommentar
Tja, 25 grader og dårlig, tett luft er en god beskrivelse på lesesalene i A-blokken på Gløshaugens flotteste og mest moderne bygg, Realfagsbygget, nå i eksamenstiden. Så ikke klag.

Her på den lesesalen jeg sitter på i motsatt ende av A-bygg (D-bygg?) er det nydelig leseforhold! Dessuten kan du ikke uttale deg om Gløshaugen-lesesaler kontra Dragvoll-lesesaler uten å ha lest på Dragvoll!

Det er neppe noen som forfekter det synspunktet. Det synspunktet jeg imidlertid står inne for er at "Dragvollfag" har sine ekvivalenter over alt i landet. Gløs er ganske unikt. Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet skal ikke beskjeftige seg med humanoria, spør du meg. Ikke fordi humanoria ikke er viktig eller vanskelig, men fordi NTNU har en spesiell, nasjonal rolle å fylle.

Nå er det en gang slik at NTNU har bestemt seg for å beskjeftige seg med humanoria og da kan vi ikke drive med denne diskrimineringen i form av usentrale og umoderne/dårlige undervisningsbygg bare fordi NTNU har sine røtter i NTH.

Forresten, Golfbag og sim kommer med uttalelser som viser sterke tendenser til denne "anti-Dragvoll-mentaliteten".

Lenke til kommentar

6080778[/snapback]

Jeg er fullstendig enig i at NTNU har en helt spesiell rolle i Norge. Både når det gjelder utdanning og forskning/ innovasjon er det som foregår på Gløshaugen unikt. Jeg har en medfødt respekt for gamle NTH og NTNU i dag, og det er ikke uten grunn at jeg valgte Trondheim som studieby. Men jeg tror ikke dere er helt klar over hva som foregår på instituttene på Dragvoll. Det er nemlig ikke slik at det bare er innenfor tekniske fag at det drives nyskapende forskning. Og ikke si at humanioria-fagene har ekvivalenter rundt om i landet, for det er bare delvis riktig. På de ulike universitetene (og høgskolene) i Norge er det forskjellige områder innen fagene som det forskes på og undervises i. På Psykologisk Institutt på Dragvoll for eksempel, har de et laboratorium for forskning på spedbarn som er det eneste av sitt slag i Norge, og som har fått masse økonomisk støtte. Og hvis du leser siste utgave av Under Dusken, finner du ut at det i kjelleren på Dragvoll også skjuler seg en EEG-lab der man er i ferd med å utvikle en metode for å "helbrede" Alzheimer/ demens ved hjelp av opptrening av synapser. Når disse miljøene en gang er her i byen må de tas hensyn til og tas vare på. Og selv om de ansatte tydeligvis synes det er greit å drive på ute på landet, så lokker det nok ikke de beste studentene til miljøene på Dragvoll.

Lenke til kommentar

Det virker som om mange Gløsere synes at NTNU burde vært NTH. Man ønsker nesten ikke å anerkjenne at NTNU nå innbefatter humanoria, og vil i alle fall ikke studere på samme plass som dem. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett den store gevinsten i å gi fra seg et anerkjent navn, NTH, for så å bytte til NTNU. Navnets betydning er jo i stor grad det samme, så jeg ser heller ikke logikken i å skifte navn for å inkludere Dragvollstudentene. Det virker nesten litt arrogant å ha et navn som eksluderer halvparten av studentene.

Men nok om det.

Jeg ser (selvfølgelig) nytten i folk som studerer andre ting enn meg, men merker at Gløsere har en tendens til å vitse om Dragvollstudenter (og jeg gjør jo akkurat det samme). Vi må ikke skape en fiendtlig holdning til våre medstudenter! Samtidig virker det helt klart som det er en skjevhet i arbeidsmengden, men det skulle da ikke ha noe å si i denne diskusjonen.

Det virker som Dragvollstudentene trenger en bedre plass å studere enn nettopp Dragvoll, men jeg vet ikke om samlokalisering er fasiten. Jeg leste et innlegg gspr skrev for en stund tilbake, der mye av argumentasjonen mot samlokalisering gikk på buzzwords og slikt. Må innrømme at jeg hater sånt selv, og hvis argumentene for samlokalisering er basert på så tynne grunnlag, er det ikke rart at det ikke ble noe av! (Nå har ikke jeg satt meg inn i debatten, så jeg vet ikke stort mer.)

Slik jeg (og mange andre) ser det, burde NTH vært NTH, men det er jo alt for sent nå. Vi får heller leve med at vi blir nødt til å treffe på mennesker med litt andre syn og vinklinger, og gjøre det beste ut av det :)

Lenke til kommentar

Som sivilingeniørstudent lærer man å se rett løsning til problemet... rett løsning vil kanskje i dette tilfellet være bedre og flere lesesaler på dragvoll i steden for å flytte alt ned til gløshaugen.

Hadde det vært motsatt hadde nok ikke jeg klaga. At gløshaugen er så mye større enn dragvoll i forhold til studentantallet skyldes nok forskningskontorer, laboratorier, datasaler osv. som er helt nødvendige for de tekniske studiene.

At DuTTzi sier at jeg er i mot dragvoll vil vel være helt feil. Jeg er veldig for at dragvoll skal være Dragvoll. Noe annet ville vært samfunnsøkonomisk uforsvarlig.

linekaro: Den EEG-laben er nok stappfull av folk fra gløshaugen miljøet, noe som vitner om at hvis gløshaugen skal bygges ut må den først få plass til sine egne folk. P.t. er det i mine øyne for få lesesaler, grupperom osv som det er.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

linekaro: Den EEG-laben er nok stappfull av folk fra gløshaugen miljøet, noe som vitner om at hvis gløshaugen skal bygges ut må den først få plass til sine egne folk. P.t. er det i mine øyne for få lesesaler, grupperom osv som det er.

6081292[/snapback]

EEG-laben som jeg nevnte drives av Stig Hollup som er førsteamanuensis ved psykologisk institutt. Så vidt jeg vet er det bare han og noen master/ profesjonsstudenter som holder på der nede. Det virker nesten som om du ikke vet hva EEG er når du tror Gløshaugen-folk driver med det. For selv om det sikkert hadde vært interessant å drive med elektroder på hodet mens folk regner og konstruerer, er informasjonen fra EEG først og fremst interessant for psykologer (og leger).

Enda en grunn til at samlokalisering må bli en realitet, er at mye av forskningen innen nevrovitenskap og kognisjon omfatter flere fagdisipliner som per dags dato ligger fysisk langt fra hverandre ved NTNU. Har vi noe å tape ved å bringe psykologi og medisin nærmere hverandre når det gjelder forskning og ressurser? Retninger innen biologi og computerteknologi går også under det vi kaller kognitive vitenskaper, sammen med lingvistikk og filosofi.

Spedbarnslaben som jeg også nevnte driver forsåvidt også med EEG, og den ledes av professorene Audrey van der Meer og Ruud van der Weel, også fra psykologisk institutt.

Mitt poeng var å illustrere at nå som vi har Dragvollfagene her i Trondheim kan vi ikke drepe den forskningen som foregår der og som er like unik for byen som forskning på Gløshaugen er, bare ikke særlig kjent på Gløshaugen. En samlokalisering vil utelukkende virke positivt på lærings- og forskningsmiljøet (sett i et lenger perspektivt), kan noen benekte dette? Problemet er finansiering.

Lenke til kommentar
At DuTTzi sier at jeg er i mot dragvoll vil vel være helt feil. Jeg er veldig for at dragvoll skal være Dragvoll. Noe annet ville vært samfunnsøkonomisk uforsvarlig.

Jeg vet at du ikke er i mot Dragvoll i seg selv, det er det jeg som er. Hvis Stortinget tar seg av finansieringen, er du da utelukkende negativ til samlokalisering? Hvis ja - hvorfor?

Lenke til kommentar

Nå tviler jeg det at det å få forskerne fysiskk nærmere hverandre vil føre til mer forskning som innvolverer flere forskningsdisipliner. Det er lite forskning som går over flere grupper innen samme institut. Dermed vil samlokaliseringen neppe føre til noe spesiell forbedring når det gjelder forskning. Se hva en proffesor ved NTNU har sagt om det.

Lenke til kommentar

Fysisk avstand har mye og si for det praktiske ved tverrfagelighet. Den fysiske avstanden er et negativt argument for å velge fag på Gløs (hvis man hovedsaklig er på Dragvoll) og vica versa. Man vil rett og slett ikke bruke mye tid på å transportere seg frem og tilbake. Hvis vi ønsker mer tverrfagelighet må vi lage så få praktiske hindringer som mulig. Samlokalisering vil eliminere den fysiske avstanden som praktisk hindring.

Gløshaugere blir ikke fristet til å ta fag på Dragvoll når de er vant til Gløshaugens sentrale plassering. Dette er sett på fra studentenes perspektiv.

Jeg registrerer at visse Gløs'ere her på forumet ikke ønsker tverrfagelighet OG sosial omgang med Dragvoll'erne - det er arrogant.

Endret av DuTTZi
Lenke til kommentar
Jeg registrerer at visse Gløs'ere her på forumet ikke ønsker tverrfagelighet OG sosial omgang med Dragvoll'erne - det er arrogant.

6081798[/snapback]

De er vel redde for å bli utklasset i sosiale evenement av de meget omgjengelige Dragvoll-studentene.

Lenke til kommentar
Nå tviler jeg det at det å få forskerne fysiskk nærmere hverandre vil føre til mer forskning som innvolverer flere forskningsdisipliner. Det er lite forskning som går over flere grupper innen samme institut. Dermed vil samlokaliseringen neppe føre til noe spesiell forbedring når det gjelder forskning. Se hva en proffesor ved NTNU har sagt om det.

6081708[/snapback]

Jeg henviste klart og tydelig til eksempelet med kognitive vitenskaper, som skiller seg fra mange andre fagdisipliner ved at den innebærer aspekter ved flere disipliner. Begrepet kognitive vitenskaper er relativt nytt (1960) og omfatter kognitiv psykologi, nevrovitenskap, lingvistikk, compterteknologi og filosofi. Slik det er i dag forsker og underviser man i emner under kognitive vitenskaper på ulike lokasjoner, og jeg ser ikke at en samlokalisering kan gi annet enn positive effekter for alle de innvolverte partene! Det vil f.eks gi folk mulighet til å bruke hverandres utstyr, utveksle ideer og erfaringer og gi studenter mulighet til å delta i eksperimenter som gir økt forståelse av f. eks kognisjon.

For meg virker det som en del av dere ikke engang prøver å sette dere inn i folk på Dragvoll sin situasjon. Hva taper dere på at en samlokalisering gjennomføres?

Lenke til kommentar

For min del har det ikke så mye å si, siden jeg neppe vil fortsatt jobbe her når det ville vært gjort hvis det hadde blitt noe av. På en måte hadde det personlig vært veldig positivt om det hadde blitt noe av fordi leiligheten jeg nå eier er like ved Gløshaugen og en sammenslåing ville ikke redusert verdien.

Fysisk avstand har mye og si for det praktiske ved tverrfagelighet

Når det gjelder forskning nei, da har dette lite å si. For å ta fag ja, men det må da gå an å lage noen rask kollektiv system Dragvoll - Gløshaugen som gjør at en kan reise raskt mellom stedene.

Lenke til kommentar

Striden mellom studentene på Gløshaugen og Dragvoll har pågått i alle de år. Det har til og med vært årsaken til en rekke basketak, så vidt meg bekjent. Men jeg har aldri hatt noen spesiell tro på at det er arroganse mange Gløshaugere kommer med når de snakker nedlatende om Dragvoll. Klart, noen har kanskje lett for å innta en arrogant holdning overfor Dragvollfagene siden de tilsynelatende er mindre kompliserte enn de tekniske fagene nede på Gløs, og etter alt og dømme krever mindre arbeid. Og mange er vel sikkert stolte av å gå på tidligere NTH. Men jeg har vanskelig for å tro at de fleste på Gløshaugen ikke makter å anerkjenne nytteverdien og kompleksiteten i mange av Dragvollfagene. Jeg har møtt flere som går på Gløshaugen, som etter å ha fått lov til å bebreide Dragvoll i noen minutter, har måttet innrømme at det er misunnelse som er roten til fordommene deres mot Dragvoll. Ikke at de heller kunne ha tenkt seg å studert humaniora. Men mange føler at de arbeider ræva av seg, mens Dragvollstudentene («tilsynelatende») har det mye enklere.

Angående navnet, ser noen var inne på det lenger oppe, er jeg absolutt enig i at det klinger dårlig med tanke på hva som faktisk skjer ved NTNU. Jeg er nesten overbevist om at det kom som et kompromiss mellom forkjemperne og motstanderne i tiden før overgangen, slik at litt av NTH-følelsen fremdeles ville være der.

Men i min mening burde universitetet hatt navnet UiT. Akkurat som UiB, UiO, osv.

Lenke til kommentar
Nå er det en gang slik at NTNU har bestemt seg for å beskjeftige seg med humanoria og da kan vi ikke drive med denne diskrimineringen i form av usentrale og umoderne/dårlige undervisningsbygg bare fordi NTNU har sine røtter i NTH.

6080807[/snapback]

Og så er det slik at jeg er sterkt uenig med denne bestemmelsen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...