Gå til innhold

Problemer med å lese en spesiell cd

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har tatt backup av alle sine foto på én cd.

Nå klarer ikke noen av maskinene våre å lese cden.

Dette er bilder vi gjerne skulle hatt, og de finnes ikke noen andre steder.

cden som er brukt er en 900mb/99minutter cd-r

den er skrevet til med roxio easy cd creator, over flere ganger (en slags multisession)

filsystemet er CDFS

den klarer ikke lese denne informasjonen fra cden men jeg husker det fra tidligere

finnes det noen profesjonelle firma/ett eller annet som kan hjelpe til med å hente ut disse bildene?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden det er flere sesjoner kan du prøve å lese den i et brennerprogram (helst samme som laget platen). Sjekk også for riper/skader på platen. Forøvrigt er 900Mb langt over den vanlige standarden. Dette stiller krav til CD-leseren som skal håndtere platen. Det er ikke fornuftig å presse så mye ut av en plate.

Lenke til kommentar

CD-brennere har generellt sett bedre sjans til å lese dårlige/skadede disker. Prøv gjerne med brenneren som lagde disken i sin tid.

Får du ikek gjenngjennt noe som helt på disken, eller får du CRC error på filene du prøver å overføre ?

-Stigma

Lenke til kommentar

når jeg leser den med noen av våre andre datamaskiner får jeg forksjellige feilmeldinger alt etter hvilken maskin.

felles for alle er at explorer jobber veldig mye senere (henger litt) når den prøver å lese.

1: cden blir ikke oppdaget og får feilmelding om ingen cd i stasjonen

2: får den opp som tom cd, klar til å brennes på. filsystem RAW

i motsetning til vanlige cder som har "0 byte brukt, 700MB ledig" får jeg "0 byte brukt, 0 byte ledig"

cden må være rundt tre år gammel fra første gang den ble skrevet til. vet ikke hvor den kommer fra.

er over et år siden den sluttet å virke men var først nå iår vi virkelig skulle hatt noen av bildene.

maskinen det ble laget på virker ikke mer, harddisken er hvertfall ødelagt.

kan få tak i en harddisk, og se om jeg finner programvaren som ble brukt, selv om det kan bli vanskelig.

maskinen kjørte winME og adaptec easy cd creator 4 hvis hukommelsen min er god.

forøvrig er cden helt fri for riper/etc.

Lenke til kommentar

ja cden er ikke avsluttet.

den var skrevet til flere ganger (multisession) og var meningen å skrive til enda flere ganger.

cden er langt i fra full, det er kapasiteten som er 900mb

Endret av TB9
Lenke til kommentar

Du kan prøve å bruke noen av de programmene som er listet under.

Her er noen programmer som også skal kunne lese CD'n din. Vel og merke dersom hardware'n din kan det

http://www.sateira.com/droptocd.php

Eller Isobuster:

http://www.smart-projects.net/recover.htm?...stimonials3.htm

12. My multi-session disc only has data from the last session

A common mistake when burning a multisession CD is to forget to link the files from the previous session into the current one. This results in a CD where you can see the new files but none of the old, unless you have a program that lets you choose which session you look at.

If you're using Easy-CD Pro for Win31, CD Creator, or Adaptec Easy CD

Creator 3, you can load the contents of all the previous sessions, and burn a new session that has all the files you want. This feature isn't available in Easy-CD Pro 95, which only allows you to link to one previous session.

The files themselves aren't lost forever though: most packages will allow you to extract a track as an ISO-9660 image, and you can use WinImage to pull individual files out of it. If all else fails, CD-R Diagnostic claims to be able to recover data from "lost" sessions.

One caution: without something like Adaptec's Session Selector, you may not see the last session on the disc anyway. Some CD-ROM drives stop looking for sessions after a certain point.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...