Gå til innhold

Endring av lukkertid på Nikon Coolpix P2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha lest og søkt i manualen (i tillegg til google), står jeg igjen med følgende spørsmål: hvordan endrer jeg lukkertiden på Coolpix P2?

:ohmy:

5857787[/snapback]

Les litt mer om funksjonalitet ved bruk av "P" mode. Den skal kunne justere lukker og blender. Mer vet jeg ikke, har ikke det kameraet..

Lenke til kommentar

P styrer lukker og blender, ellers ville det ikke vært P. Det betyr at kamera, ikke du, styrer de verdiene. Vil du styre en eller flere av disse verdiene, så må du ut av P. Jeg vet ikke hvilke manuelle eller halvautomatiske funksjoner P2 har, men jeg regner med at det har A (el. AV=blenderprioritert) og T (el. TV=lukkerprioritert). Førstnevnte brukes til å styre blenderen manuellt, sistnevnte til å styre lukkeren manuellt. Hvis det er en spesiell lukkertid du vil bruke, så stiller du den inn i mode T. Det samme hvis du ønsker en spesiell blender, mode A. Kamera sørger for å matche resten, hvis du ikke har valgt en verdi som er utenfor mulighet for riktig eksponering.

Det er også mulig det er et valg som heter M. Da kan du stille både blender og lukker uavhengig og manuellt. Sett bort fra med veldig vanskelige lysforhold, og panorama, så er dette veldig knotete (og unødvendig) på et så lite kamera. Den moden kommer du neppe til å bruke så mye. Jeg synes likevel det er greit å lære seg å bruke den. Det er greit å forstå hvorfor kamera foretar visse valg for deg, for da vet du når du må kompensere med eksponeringskompensasjon. Jeg regner nemlig med at den er grei å bruke på et kamera som legger vekt på manuelle funksjoner.

Finn frem manualen, og lykke til med utforskningen.

Lenke til kommentar

Takk for rask og omfattende tilbakemelding. Jeg fikk kort tid etter, dette svaret i en e-post:

Hi

You can't adjust the actual shutter speeds on a Nikon P2 - only the aperture

settings. If you want to set a faster shutter speed, use the Sport mode. For

a slower shutter speed, select the Museum or Night Landscape mode. These

limitations are pretty typical for a point-and-shoot camera.

Regards

Margaret Brown

Technical Editor, Photo Review Australia

Jeg liker i prinsippet ikke forhåndslagrede innstillinger, men de er kanskje pålitelige nok, da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...