just_me Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 hvor stor er forskjellen på en raptor 74gb 10000rpm og en vanelig 7200rpm? (s-ata) merker man forskjell? det er hvert penngene? Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Jeg har hatt WD Raptor lenge , dvs siden 2003 og det har vært fryd og gammen det da... Jeg har hatt både 36.7 GB og nå 74GB siden før jul i 2004. Det kommer helt ann på hvilket behov du har da... Hvis man tenker både på ytelse og mest GB for pengene så lønner det seg å kjøpe 150GB disken av WD Raptor, selv om den ikke er billig.. Men 73,4GB disken gir bra ytelse for nesten en tusenlapp mindre... Jeg bruker forøvrig min WD Raptor til Windows, Programmer, Musikk osv. Den er forøvrig inndelt i 4 partisjoner (C,D,E, F) alle unntatt C med 2k bytes Cluster Size Endret 2. april 2006 av tintin77 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Mange kjøper disse diskene til system disker. Der hvor man har virtuell minne (paging file). Så man kan raskt lese til og fra. Også kjøper man større billige disker til å lagre på. Så hvis du har råd, anbefaler man de som sagt til system disk (OS, drivere og esensielt software) også bruker du en større disk til å lagre filene og dokumentene dine på. AKIRA Lenke til kommentar
roac Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 hvor stor er forskjellen på en raptor 74gb 10000rpm og en vanelig 7200rpm?(s-ata) merker man forskjell? det er hvert penngene? 5857717[/snapback] Det kommer helt an på hva du bruker disken til. Jeg kjenner ikke datatettheten på 7200rpm mot 10000rpm, men dersom det er samme datatetthet vil man få høyere overføringshastighet på 10000rpm. Det som dog er en fordel med 10000rpm er søketiden, men god søketid kan man få på andre disker også. Jeg skulle likt å se en test på tilfeldig lesing fra 74GB Raptor mot f eks en 300GB Maxtor-disk med en 74-gb partisjon på. Jeg mistenker at sistnevnte hadde gjort det ganske så bra, til tross for lavere rotasjonshastighet, siden den aldri vil få full-stroke søk. Konklusjonen min blir at til en vanlig sluttbruker er 10krpm diskene sløsing med penger, for tyngre brukere kan det være verdt investeringen, men man bør da vurdere det opp mot andre løsninger som kan gi både mer plass og bedre ytelse, som f eks RAID 10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå