Wizendraw Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Dette er noe jeg har lurt på. Det trekkes av og til fram i diskusjoner at media ikke er til å stole på politisk grunnet at noe sånt som 70% av alle norske journalister er venstreorienterte. Det samme er tilfelle med lærere, og sikkert noen andre yrkesgrupper. I denne tråden vil jeg ikke begynne å spekulere i hvorvidt det stemmer (det stemmer helt sikkert), jeg lurer på hvorfor det er sånn. Hvorfor velger venstresiden slike yrker lettere enn høyresiden? En (muligens stereotyp) oppfatning jeg har er at venstresiden tradisjonelt har lavere inntekt enn høyresiden. Kan dette være noe av grunnen til at mange venstrefolk velger å bli lærere (som er relativt lavtlønnede)? Uansett vil jo ikke det stemme med journalistene, som vel ikke tjener så dårlig. En annen ting det går an å diskutere er hvordan man kan snu trenden litt så det blir en mer jevn fordeling. Min oppfatning er at disse yrkene bør være lite politisk fargede, eller i det minste ha en jevn politisk fordeling, da begge er yrker som formidler informasjon. I tilfellet med lærere formidles informasjonen i tilllegg til barn, som har lettere for å godta ting som sant (hjernevask light). For the record: Jeg er sosialist selv, mamma er lektor og pappa er geofysiker, begge deler mine synspunkter. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Fordi de får lønna si fra staten kanskje? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 fordi høyrevridde søker jobber som er bedre betalt fordi de er mer intressert i penger, mens venstrevridde er mer idealistiske? hakke peil... Lenke til kommentar
Wizendraw Skrevet 2. april 2006 Forfatter Del Skrevet 2. april 2006 (endret) De aller fleste journalister får ikke lønna si fra staten... EDIT: Til invictus. Endret 2. april 2006 av WizendraW Lenke til kommentar
magicus Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 De aller fleste journalister får ikke lønna si fra staten... EDIT: Til invictus. 5857589[/snapback] Kanskje fordi lærere og journalister er utdannede mennesker som klarer å se forskjell på rett og galt - sosialisme og kapitalisme.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 okei, DEN var ganske drøy. Sosialisme = riktig, Kapitalisme = galt? ooookei... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 De aller fleste journalister får ikke lønna si fra staten... EDIT: Til invictus. 5857589[/snapback] ok. Trodde norsk media var tungt subsidiert jeg. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 De har rett og slett skjønt greia. For å si det slik. --- Den var kanskje litt drøy, men men. Jeg må si at jeg liker best blandingen mellom kapitalisme og sosialisme. Ekstremer er aldri heldige. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Lærere, journalister, statsvitere, etc er folk som formidler informasjon. Kanskje venstrevridde tiltrekkes av yrker der de kan, skjult eller åpent, formidle sitt glade budskap? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 (endret) Kanskje fordi lærere og journalister er utdannede mennesker som klarer å se forskjell på rett og galt - sosialisme og kapitalisme.. 5857606[/snapback] Magicus har tydligvis forstått den fulle og hele sannhet. Bra jobbet. Endret 2. april 2006 av alexf Lenke til kommentar
Fromage Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Kanskje fordi lærere og journalister er utdannede mennesker som klarer å se forskjell på rett og galt - sosialisme og kapitalisme.. 5857606[/snapback] Magicus har tydligvis forstått den fulle og hele sannhet. Bra jobbet. 5857661[/snapback] Ja, alle sosialister har forstått den hele og fulle sannheten. Helt til noen kommer og pirker borti skylappene: http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...iser_ikke_sushi • Konstruktivisme: Hemmeligheten bak 68-ernes stayerevne er at de ignorerer fakta som ikke passer med deres standpunkter. De tror at «ting blir sånn fordi vi sier at de er sånn». Lenins ordspråk «en løgn som blir fortalt ofte nok blir til sannheten» har avfødt en tankeretning som kalles konstruktivisme. Et eksempel på skrøner de har fått folk til å tro er at Norge er et «multi-kulti» samfunn. Fakta er at vi er et av de mest monokulturelle moderne samfunnene i verden. Dette blir så brukt til å rettferdiggjøre Europas mest idiotiske innvandringspolitikk: Asylinnvandring basert på falske flyktninger som aldri kommer i arbeid. 68-erne kan takke konstruktivisme for sin unike evne til å ta feil. Hallo. Dette er folka som gikk i tog for Sovjet og Saddam og var mot Bh-er og farge-tv. • Moralisme: 68-erne er selvrettferdige og oppfatter gjerne andre meninger enn sine egne som umoralske. Hvor denne moralske overlegenheten kommer fra er uklart. 68-erne er nemlig relativister og har ikke noe fast verdisystem. Moralske problemer løses vanligvis gjennom å syntetisere gjensidig utelukkende tanker. Som en statskirke hvor det er i orden å ikke være kristen. De 68-erne som har en tro la den gjerne igjen hjemme når viktige beslutninger skulle tas. Allikevel vil de gjerne forankre sine standpunkter moralsk. I fravær av Gud styrer de gjerne unna begrepene «godt» og «ondt», og sammenligner heller med empiri. Resultatet er en offentlig debatt som skummer over av sammenligninger med voldtekt, nakkeskudd og holocaust. Gjerne i forbindelse med kommunesammenslåinger og injuriesøksmål. • Idealisme: Til tross for sitt glødende engasjement tar 68-erne ikke ting så tungt. Femti år med u-hjelp har hjulpet Afrika fint lite mens fattige land som ikke har fått trygd fra Norge har gjort det bedre. Som idealister flest er 68-erne uinteressert i om en handling har den ønskede effekt, de er mer opptatt av å sette et eksempel. For 68-erne har engasjement en verdi i seg selv. Det var derfor de gikk føttene såre på KGB-sponsede fredsmarsjer på 80-tallet. Derfor importerer vi heller hyperforurensende kullkraft enn å bygge egne gasskraftverk. Og derfor minner Norge mer og mer om andre sosialistland: dårlige skoler, elendig infrastruktur og pensumidealisme. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Ja, alle sosialister har forstått den hele og fulle sannheten. Helt til noen kommer og pirker borti skylappene: http://www.klassekampen.no/kk/index.php/ne...iser_ikke_sushi [...] 5857698[/snapback] Jammen glad for at den stod i Klassekampen. Kanskje når det frem til noen som trenger å høre det. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Både lærere og journalister har yrker som har en samfunnsfunksjon, allmenn utdanning og opplysning. For dem er er nok sosialismen mer tiltrekkende ettersom den fokuserer på selve samfunnet. Liberalisme og kapitalisme fokuserer på selve individet. Når man velger slike yrker er det for at de selv syns det er meningsfylt å hjelpe andre. Og når de da velger en samfunnssystem vil de bruke samme logikk; samfunnet (Staten) skal hjelpe innbyggerne, aktivt. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 De aller fleste journalister får ikke lønna si fra staten... EDIT: Til invictus. 5857589[/snapback] Kanskje fordi lærere og journalister er utdannede mennesker som klarer å se forskjell på rett og galt - sosialisme og kapitalisme.. 5857606[/snapback] aah, jeg elsker innlegene dine mer og mer for hver dag som går Er ikke aftenposten en høyrestilt avis? burde jo holde å lange bander det... Personlig lurer jeg på hvorfor det er ummulig å finne en kiosk/butikk som selger klassekampen... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 De aller fleste journalister får ikke lønna si fra staten...EDIT: Til invictus. 5857589[/snapback] Kanskje fordi lærere og journalister er utdannede mennesker som klarer å se forskjell på rett og galt - sosialisme og kapitalisme.. 5857606[/snapback] aah, jeg elsker innlegene dine mer og mer for hver dag som går Like barn leker best..? Personlig lurer jeg på hvorfor det er ummulig å finne en kiosk/butikk som selger klassekampen... 5867932[/snapback] Hmm.. Har de den ikke på Narvesen, da? Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Hmm.. Har de den ikke på Narvesen, da? Ikke på narvesen på majorstua Endret 4. april 2006 av goliatmo Lenke til kommentar
alexf Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Personlig lurer jeg på hvorfor det er ummulig å finne en kiosk/butikk som selger klassekampen... 5867932[/snapback] Etterspørselen av Klassekampen er så forsvinnende liten, at kostandene ved bestilling, transport, behandling vil bli høyere enn fortjenesten man kan få ved å selge avisen. For ikke å snakke om plassen en avis tar i butikken. Plass som kan tildeles en lokalavis, eller VG for den saks skyld. Enhver kremmer/butikkeier/oppegående person vet dette. Det er kanskje å forvente at en som etterspør avisen ikke gjør det? Lenke til kommentar
.V. Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Lavtlønnede er ofte venstrevridde og høytlønnede er ofte høyrevridde? Er ikke det ganske logisk? De som har mye penger har jo ikke det samme behovet for et sosialistisk samfunn som lavtlønnede. Selvfølgelig, dette er bare spekulasjoner fra min side og jeg har ingen statistikker til å støtte det med, men det var bare en tanke. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 Hmm.. Har de den ikke på Narvesen, da? Ikke på narvesen på majorstua 5867972[/snapback] Er det en "stor" eller "liten" Narvesen? De minismå kioskene har vel ikke så godt utvalg, men de store har jo aviser fra hele landet. Eventuelt kan du jo begynne å spørre etter den, så kanskje de tar den inn. Lenke til kommentar
goliatmo Skrevet 4. april 2006 Del Skrevet 4. april 2006 (endret) Personlig lurer jeg på hvorfor det er ummulig å finne en kiosk/butikk som selger klassekampen... 5867932[/snapback] Etterspørselen av Klassekampen er så forsvinnende liten, at kostandene ved bestilling, transport, behandling vil bli høyere enn fortjenesten man kan få ved å selge avisen. For ikke å snakke om plassen en avis tar i butikken. Plass som kan tildeles en lokalavis, eller VG for den saks skyld. Enhver kremmer/butikkeier/oppegående person vet dette. Det er kanskje å forvente at en som etterspør avisen ikke gjør det? 5867985[/snapback] Envher oppgående person stiller seg kritisk til aviser som aftenposten etc. og søker media som ikke er fylt med propaganda! (PS. tar selvfølgelig det som står i klassekampen med en klype salt, men regner det som det nærmesste man kommer sannheten i avisform) klilleng: det er en relativt liten narvesen, men har lyst til å kjøpe den på skoleveien så jeg gidder ikke å fly halve oslo rundt i jakt på en avis da abonerer jeg heller på den.... Endret 4. april 2006 av goliatmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå