Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag til kassevolum?

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt meg et par relativt billige JVC-høyttalere, siden mine

gamle Boston-høyttalere tok kvelden på grunn av morken gummi.

Tenke å ha disse JVC-høyttalerne en stund før jeg investerer i noe

skikkelig.

Uansett hvor billige de nå enn måtte være, så vil jeg ha mest mulig lyd ut

av dem. Tenkte derfor å bygge de inn i en stor eller hver sin kasse.

Problemet er at JVC ikke skriver hva som er anbefalt kassevolum verken på

hjemmesidene sine eller i høyttalernes medfølgende manual.

Derfor lurer jeg på om noen av dere her inne har noen forslag til hvor stort

volum disse høyttalerne burde ha.

Modellen det er snakk om er CS-V6934. De har disse spesifikasjonene:

3-way 6"x9" speakers (pair)

aramid composite olefin woofer cone with butyl rubber surround

poly-ether imide (PEI) cone midrange and PEI dome tweeter

power range: 2-55 watts RMS (280 watts peak power)

frequency response: 28-25,000 Hz

sensitivity: 93 dB

top-mount depth: 3-1/16"

De skal monteres i hattehylle.

.Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bassreflex kasse på 50 liter til hver, og port på 10cm x 20cm

5858111[/snapback]

Syns det høres voldsom ut, siden der beskriver du en helt kurrant kasse til vega 12" om en ønsker punch.

6 X 9" selv så kalte 3 veis, så spiller bassen mye mellomtone. Og for att den ikke skal drukne, så bør kassa være en mindre lukka kasse.

Og ved lukka kasse, så har en noe å gå på, uten att det "skader" lyden for mye.

Lenke til kommentar
6 X 9" selv så kalte 3 veis, så spiller bassen mye mellomtone. Og for att den ikke skal drukne, så bør kassa være en mindre lukka kasse.

5868772[/snapback]

Hvor lite er mindre? Har du noen gode forslag til volum? Har sett flere steder som selger kasser til 6x9, men disse ser grusomt små ut. De er typisk 15 x 25 x 30 cm eller noe deromkring.

Lenke til kommentar

5868772[/snapback]

Hvor lite er mindre? Har du noen gode forslag til volum? Har sett flere steder som selger kasser til 6x9, men disse ser grusomt små ut. De er typisk 15 x 25 x 30 cm eller noe deromkring.

5869591[/snapback]

Nå svarte jeg bare dirrekte på 50L forslaget.

Siden opplysningene gjør det vansklig å finne kasse volum, men jeg skal se hva jeg får til.

For kabinet Q bør være 0,707. Og for stor kasse vil gi lavere Q og da mister du noe av mellomtonen (med 3 veis 6X9" så blir det midbass og nedre mellomtone som det går utover)

Endret av Horror
Lenke til kommentar

Siden opplysningene gjør det vansklig å finne kasse volum, men jeg skal se hva jeg får til.

For kabinet Q bør være 0,707. Og for stor kasse vil gi lavere Q og da mister du noe av mellomtonen (med 3 veis 6X9" så blir det midbass og nedre mellomtone som det går utover)

5873413[/snapback]

Nå snakker du til en som ikke har peiling, altså. :whistle:

Jeg klarer å måle opp og skru sammen en kasse, men...

Lenke til kommentar

På den siden kan du beregne kassevolum og bassrør hvis du har thiele-parametrene til elementene. Det du må vite da er Vas, Qts og Fs. Står ofte oppgitt sammen med spesifikasjonene til elementet. (Sammen med effekt, diameter, frekvensrespons etc.)

Men jeg _TROR_ slike kalkulatorer er mest beregnet på sub-woofere.

Lenke til kommentar

5873413[/snapback]

Nå snakker du til en som ikke har peiling, altså. :whistle:

Jeg klarer å måle opp og skru sammen en kasse, men...

5875371[/snapback]

Uffda. beklager, tenkte ikke på det.

Da foreslår jeg att du lager en test kasse på eks. 25L Og test.

Syns du den brumer uten noe som helst punch eller midbassen er svak (det høres ut som det mangler noe mellom bass og mellomtone) så legger du inn en plate inni, slik att du vet att volumet blir f.eks 20L og tester igjen.

Men de fleste 6X9" jeg har satt i kasse, så har jeg brukt 18L kasse.

Lenke til kommentar
50 liter på hver kasse er ALT for mye for et par 6x9". Hvis du er usikker så tror jeg at jeg ville satset på lukket kasse på rundt 15 liter per høyttaler. Lukkede kasser er mye mer tilgivende enn porta kasser når det gjelder volum.

5875389[/snapback]

Nei, 50 liter er faktisk helt fint til de høyttalerene, har testet det selv, var defor jeg skrev det.... husk at dette er høyttalere som er beregnet for plassering i hatthylla, med hele bagasjerommet som "kasse"... til sammenligning så skal JBL decade ha 55liter pr. stk i bassreflekskasse ifølge data på dem

Lenke til kommentar
50 liter på hver kasse er ALT for mye for et par 6x9". Hvis du er usikker så tror jeg at jeg ville satset på lukket kasse på rundt 15 liter per høyttaler. Lukkede kasser er mye mer tilgivende enn porta kasser når det gjelder volum.

5875389[/snapback]

Nei, 50 liter er faktisk helt fint til de høyttalerene, har testet det selv, var defor jeg skrev det.... husk at dette er høyttalere som er beregnet for plassering i hatthylla, med hele bagasjerommet som "kasse"... til sammenligning så skal JBL decade ha 55liter pr. stk i bassreflekskasse ifølge data på dem

5880715[/snapback]

Bass messig sett, så kan det være riktig, men det betyr ikke att midbassen liker seg så godt.

Snakker du om DS96? eller DS965?? For jeg sitter her med disse, og finner ikke det volumet som anbefalt, finner ikke det på JBL sine sider heller. Kan du legge ut en link??

Jeg har målt litt med DS965, og kommet til att denne liker seg ikke i porta kasse, han får en rar spiss rundt 70Hz, når jeg tuner den flat så mister den helt midbass (90 - 125Hz) men i 18L lukka kasse så kommer midbassen helt strøkent og klar som bare det. Mister noe dypbass, men avrulling på 65Hz i bil er ikke galt for slike ellementer, perfekt om en skal ha sub.

Skal en ikke ha sub, så vil jeg likevell anbefalle en slik kasse, for ikke noe er værre enn å høre oppsett, som mangler midbass.

Montert rett i hattehylle, så kommer også den rare spissen. Jeg liker ikke det derre De fleste 6X9" jeg har fått målt i bil, har den ved slik monteringer. Men dytter en dem i ganske små lukka kasser, så blir dem mye bedre.

Lenke til kommentar
JBL Decade er vel T595 om jeg ikke husker helt feil. Hvis ikke de har gått over til nye betegnelser etter jeg kjøpte de.

5884523[/snapback]

DS står for Decade Series.

T595 er GTi Series

Og blei første gang lagd i 1980 og siste gang i 1998.

fikk så tillegs navnet Limited.

55L porta kasse til disse gir bass med mye peek ved 60 - 70Hz og du mister midbass, men får bra mellomtone.

Ikke akkurat slik jeg ønsker å høre på..

Disse låter utrolig mye bedre i en 22L lukka kasse. Faktisk så spiller dem også dypere da, men helt uten peek ved 60 - 70Hz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...