Gå til innhold

Canon 350D eller Minolta Dynax 5D

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et digitalt speilreflekskamera, og står mellom Canon 350D og Minolta Dynax 5D. Fra før av har jeg et minolta speilreflekskamera, så jeg har litt optikk fra før, men ikke noe dyrt - så det er ikke avgjørende for mitt valg. Jeg har tilbud om å kjøpe et Minolta Dynax 5D m kit objektiv til 4000 (nytt, selger har vunnet det). Grunnen til at jeg ikke har gått for dette er at jeg synes kameraet er litt tungt og klumpete, og liker svært godt Canons 350D i så måte. Er det noen som har noen gode råd å gi meg som kan gjøre valget litt enklere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis kamera er nytt (og dermed har tilnærmet full garanti), så hadde jeg uten tvil valgt 5D. Hvis du i tillegg har en telezoom, og kanskje en 50mm, så er det ingen tvil. Både ergonomi og tekniske løsninger er glimrende på dette kameraet. Jeg synes det er greit å ha et system som er kompatibelt med det analoge man eier fra før.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan man kan uforbeholdent anbefale KM nå.

Ingen tvil at 5D/7D er bra kameraer, men man kjøper seg inn i et system hvor man sannsynligvis vil bruke "masse" penger på i årene som kommer.

Og KM er per dags dato borte. Sony har overtatt, men har ennå ikke sagt noe om fortsettelsen. De har ikke (etter det jeg har lest) bekreftet at KM fatningen vil leve videre. Skal man kjøpe optikk, må man kjøpe brukt på ebay, ev. nytt til lagrene er tømt. Får man lyst på et litt "råere" objektiv med årene, er det ikke sikkert man får kjøpt det.

Forøvrig kostet 70-200 2.8 SSM objektivet til Minolta ca. 22 lapper og det var nesten umulig å oppdrive. Nikon/ Canon varianten med AS (IS) koster rundt 17k idag.

Lenke til kommentar

Og Sigma enda billigere. Til 4k er det ikke noen stor gambling, og ikke glem at han har noe optik fra før. Han vil sannsynligvis få omtrent like mye hvis han selger det om et halvt år, når vi med sikkerhet vet hvor det bærer. Mange Minoltabrukere har enda ikke hoppet på toget, og mange av dem har flott optikk. De vil gjerne kjøpe et ekstrahus til all si optikk, så jeg vet ikke om det er så mye å lure på. De færreste inverster i mer enn to, tre objektiver, og da har ma jo et kamera som i teorien bør holde mål de nærmeste 5 årene i alle fall. Ikke glem at prisen er 4k.

Har forresten ingen tro i det hele tatt på at Sony hopper på 4/3. De hater å betale lisenser, og hvorfor skal verdens største produsent av aps-c sensorer bytte til et konkurrerende system? I pur faen?? Alle som er opp i årene vet at Sony tviholder på å misjonere for sine løsninger til siste bloddråpe. Nå som de har et system, så gjør de sikkert det igjen. De ønsker en flying start mht kundegrunnlag, og det får de. De kommer til å få lojale kunder, for det er Minoltafolket, og de kommer til å behandle dem godt. Alle markedsanalytikere jeg har lest referert til predikerer også det samme.

Lenke til kommentar

Poenget er at ingen vet hva Sony vil gjøre.

De hadde et "joint venture" lignende sammarbeid i rundt ett år først med KM, og forsto sannsynligvis at måten KM drev på var dømt til å mislykkes. Derfor tar de bare med seg noen deler av teknologien fra KM, og skraper resten.

Sjefen for DSLR utviklingen hos Sony, Yakuta Nakagawa uttaler bl.a. at

de er ikke interessert i et lite "promarked", dagens DSLR er for mekaniske og vanskelige å sette sammen, og at Sony's nye DSLR produkter kommer ikke til å ligne på dagens DSLR'er (kanskje Sony Cyber-shot DSC-R1 kommer med utbyttbare objektiver) .

PS. Joint venture brukes ofte før et oppkjøp e.l. til å bli kjent med styrke/ svakheter i det andre selskapet (både teknisk og finansiellt).

Lenke til kommentar
Poenget er at ingen vet hva Sony vil gjøre.

5858510[/snapback]

Jeg synes dette setningen er god nok til å ikke kjøpe KM!

Kjøper man f.eks Canon som trådstarter også har lyst på, vil jeg tro at man er på den sikre siden når det gjelder ekstra utstyr, bedre objektiver, flere lure tekniske løsninger.

Har du først begynt med dSLR er det fort gjort å bli hekta.. Og da er det kanskje greit å satse på et sikkert system med muligheter også i fremtiden.

Canon blir nok ikke borte fra markedet de neste 10-20 åra.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg har selv KM 5D, da jeg kjøpte det synes jeg det ikke var noen som kunne måle seg med det. Anti-shake + brorparten av funksjonene tilgjengelig på egne knapper isteden for å måtte knote inn i menyen bare for å bytte iso f.eks.

Bildekvalitetsmessig er det nok lite som skiller alle de billigste dSLR.

Kjøpte mitt på nyttårsaften, ca 1 måned etter la KM ned alt, og jeg sitter med blandede følelser enda. Ingen vet hva Sony kommer til å gjøre, er men siden jeg allerede hadde kjøpt, valgte jeg å beholde i steden for å selge unna som jeg så flere andre gjorde.

Per i dag er det svært lite som taler for å kjøpe KM 5D slik jeg ser (misforstå meg rett, det er et glimrende kamera). Hvis du skal beholde det dSLR du kjøper nå livet ut, kunne du valgt KM 5d (siden du får det så billig og kitlinsen er bedre enn canon sin). MEN; support og tilgang på optikk/reservedeler blir nok ikke lettere med årene, hvis Sony hiver seg på FT kan du faktisk risikere at det blir dyrere å kjøpe brukt optikk enn det er i dag pga liten tilgang (brukte 50mm går allerede for mer enn de koster nye på ebay, merkelig..).

Så selv om jeg min subjektive mening er at 5D er bedre enn 350d, så ville jeg ikke kjøpt det nå. Vel er det billigere, men hvis du finner ut at dSLR ikke er noe for deg så kan du regne med å få vesentlig mindre igjen for et brukt 5D enn 350d den nærmest tiden frykter jeg.

Hvis du derimot finner ut at dSLR er noe du virkelig liker, vil ha mer optikk osv, er dette også vanskeligere med KM. Som sagt er noen av prisene på vei opp, og tilgangen på brukt glass i Norge er ikke enorm.

Så;

KM 5D er et strålende kamera, men det er altfor usikkert hva som skjer videre. Jeg elsker mitt, men skulle jeg kjøpe dSLR i morgen hadde jeg desverre valgt bort 5D (selv nå som jeg vet hvordan det er). Nå som jeg allerede har et vet jeg ikke helt hvor det ender men.. Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Jeg må nok si også at Canon (og Nikon for å holde meg helt nøytral) er ett mye tryggere valg en Minolta, gitt at Minolta har kuttet ut å produsere kamera. Sigma/Tamron/Tokina vil etter all sansynlighet slutte å produsere kompatible objektiver. Så da blir det vanskelig å få tak i nye ting.

Mens Canon/Nikon kompatible enten originalt eller ikke blir produsert på løpende bånd. samt at det er en utvikling på utstyrsfronten.

Lenke til kommentar
Jeg synes fremdeles ikke 4k er så mye penger at det ikke er verdt den gamblingen. Spesiellt når det foreligger optikk fra før.

5859252[/snapback]

Helt enig. Har ikke fin lest tråden, men spørsmålet jeg stiller meg er om du har noen tanker om å utvide systemet? Hva tenker du om optikk, ønsker du å kjøpe flere objektiv eller holder det med det du har og kit linsa? Hvis du ikke føler at du kommer til å få behov for flere objektiver, hadde jeg ikke tvilt. Jeg hadde kjøpt KM 5D pronte til 4000,-. Hva annet for du til den prisen da?

Uansett, lykke til med kjøpet. Du blir garantert fornøyd med bildekvaliteten uansett hva du velger.

Som en bekjent av meg sa en gang da en komenterete det uhrovelig stygge rattet han hadde i løpsbilen: Det er ikke rattet det kommer ann på vet du, men det mellom setet og ratte. Han gliste godt og hadde mange gode plasseringer etter det med bilen... :!: Den bak kamerea eller rattet teller også en god del.

PS: jeg er verken spesielt god bak verken rattet eller kamera :blush:

Endret av Msport
Lenke til kommentar

He he, nesten ubehagelig ærlig der.

Det er jo ikke alle som lar seg gripe av lens lust. Mange fotografer klarer seg med noen få objektiver. Selv klarte jeg meg med 35+50+105, og senere en 24-70, gjennom 23 år. Nå har jeg funnet ut at jeg vil klare meg med en normalzoom, en normal, et portrettobjektiv og kanskje en vidvinkelzoom på sikt. Både Sigma og Tamron kommer til å levere med KM-fatning i noen år fremover, selv om Sony dropper fatningen. For mange overskygger behovet for å ta bilder i sin egen stil behovet for å samle på utstyr. Det er tross alt mer enn utskiftbar optikk som er fordelen med en god dSLR.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Klarer meg bra for det jeg, er ikke helt håpløs da...

Det jeg ville ha frem er at klarer man seg med med kit-linsa, er dette et veldig bra kjøp. Selvsagt går det an å kjøpe noe brukt , men da må man være klar over at markedet kan bli begrenset. Forhåpentligvis vil feks Sigma og Tamron levere objektiver med KM innfatning en stund til.

Lenke til kommentar

Dette blir bare for dumt. Sony har sagt de skal lansere sitt første kamera med Minolta fatningen til sommeren.

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=87064

Videre har Sony satt som mål å erobre 20% av dSLR markedet i løpet av kort tid, et viktig element i dette er selvsagt å benytte seg av de 20 millioner Minolta objektivene som finnes i verden.

Selvsagt kan Sony komme til å dumpe Minolta's A-fatning på et eller annet tidspunkt, på samme måte som både Nikon og Canon kan komme til å finne opp en eller annen "genial" teknologi som gjør at de velger å dumpe sine fatninger. Videre har heller ikke Canon det beste ryktet for kompabiliteten på sine eldre objektiver utfra enkelte meldinger jeg har lest her på forumet.

Lenke til kommentar
Jeg synes fremdeles ikke 4k er så mye penger at det ikke er verdt den gamblingen. Spesiellt når det foreligger optikk fra før.

5859252[/snapback]

Helt enig. Har ikke fin lest tråden, men spørsmålet jeg stiller meg er om du har noen tanker om å utvide systemet? Hva tenker du om optikk, ønsker du å kjøpe flere objektiv eller holder det med det du har og kit linsa? Hvis du ikke føler at du kommer til å få behov for flere objektiver, hadde jeg ikke tvilt. Jeg hadde kjøpt KM 5D pronte til 4000,-. Hva annet for du til den prisen da?

5859817[/snapback]

Takk til alle for mange tips! Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe så mye mer optikk med det første. Har et helt greit zoom-objektiv (75-300) i tillegg til en 28-80 som fulgte med da jeg kjøpte mitt Minolta 505si. Mulig jeg kjøper meg noe til makro-fotografering om en stund. Men ønsker først og fremst et dSLR, da jeg ikke lenger ser poenget med lysbilder (siden man nesten ikke får framkalt de lenger uten å digitalisere dem).

Jeg legger heller et par lapper ekstra i kameraet enn å kjøpe bare fordi det er billig og å ende opp misfornøyd, men synes 20D f-eks. er både litt for stor og litt for dyr, og som sagt synes jeg størrelsen på 350D er perfekt. Men det er jo sant som dere sier, at 4000 ikke er mye - faktisk er det ikke mer enn jeg kjøpte min 505 si for for noen år siden... Hmm, jeg får ta meg en tur i tenkeboksen :)

Lenke til kommentar

Du kan jo supplere med en Sigma 50mm makro til ca 2500, så har du egentlig alt du trenger til vanlig bruk. Da har du komplett utstyr som kommer til å holde noen år. I tillegg så har du analogt utstyr med samme fatning, og du kan bruke makroen på den også. Du kan selvfølgelig velge å selge det analoge kameraet, men du får ikke så mange kronene for det lenger.

Lenke til kommentar

Med tanke på at man nå får D50/350D kits til under 6 tusenlapper vil jeg nok si at man bør ta det med i beregningen.... man kan være rimelig sikker på at både Nikon og Canon vil være i markedet i fremtiden. Personlig ville jeg valgt enten Canon eller Nikon.... (men det er nå meg da...)

Og hva så om man i utgangspunktet klarer seg med 2 eller 3 objektiver? Hva med den dagen man ønsker/trenger noe mer, og produsenten er borte?

Lenke til kommentar

men Sigma og tamron osv kommer nok til å fortsette å produsere Objektiver til Km og Sony overtar alt og kommer nok med DSLR med KM fatning,så hva dere klager over lurer jeg sterkt på når du får dette utrolige kameraet til en så fantastisk pris, når jeg ser dette og vet at jeg betalte 6000 for mitt angrer jeg fortsatt ikke,fordi kamera er så utrolig bra.

Lenke til kommentar
men Sigma og tamron osv kommer nok til å fortsette å produsere Objektiver til Km og Sony overtar alt og kommer nok med DSLR med KM fatning,så hva dere klager over lurer jeg sterkt på når du får dette utrolige kameraet til en så fantastisk pris, når jeg ser dette og vet at jeg betalte 6000 for mitt angrer jeg fortsatt ikke,fordi kamera er så utrolig bra.

5863343[/snapback]

Jeg står å vipper mellom KM og Olympus E500, KM pga meget brukervennlig med de fleste innstillinger med knapper og hjul, bildestabilisator som gir supre egenskaper med høye iso verdier, har enda ikke funnet noen som ikke er fornøyd med sitt KM 5d.

Olympus E500 gjør det vel ikke like skarpt under dårlige lysforhold, håndholdt.

Det blir lite aktuelt med stativ for min del. (Hørte nettopp med en arbeidskollega som påsto han fikk supre bilder håndholdt med iso 3200! Nå har ikke jeg fått prøvd dette selv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...