Gå til innhold

IT studier i Bergens området

mr_lf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke studier som finnes, og passer meg i området i og rundt Bergen. Mange grunner til at jeg ønsker meg til Bergen, blandt annet leilighet, og litt familie. Jeg har sett litt på NITH og Høyskolen i Bergen. Og fant to-tre rettninger, systemtutvikling og avansert programmering blandt annet, på NITH som jeg fikk veldig sansen for. Til min overaskelse og delvis fortvilese var alle disse studiene tatt vekk fra årets katalog, og igjen var stortsett bare programmering mot web, som jeg ikke har veldig lyst til. Jeg håper at noen her har erfaring fra NITH og HiB, hvordan miljøet er, og hvordan linjene er å gå på.

Jeg har lyst til å jobbe innen IT-prosjekter, gjerne som prosjektleder. I dag går jeg på en videregående skole med fordypning i programmering, databaser og nettverk. Jeg har 2MX, og planlegger å ta 3MX og 2FY og ende opp med spesiell studiekompetanse, som gjør at valg mulighetene blir større. Jeg ser også for meg en master i utlandet etterhvert, men det får vente litt enda.

Jeg lurer på om det finnes Avangsert programmering, systemutvikling el. studier i Bergens området og hvordan disse er? At det er mye prosjektarbeid og litt lederutvikling er også veldig positivt!

Hilsen LF

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på om det finnes Avangsert programmering, systemutvikling el. studier i Bergens området og hvordan disse er? At det er mye prosjektarbeid og litt lederutvikling er også veldig positivt!

5856936[/snapback]

Jeg vil anbefale deg å ta en titt på studiekatelogen til Universitetet i Bergen. Du finner den fra UiBs hovednettside: http://www.uib.no.

UiB tilbyr forskjellige bachelorprogrammer innen de områdene du oppgir. Det er flere fellesmoduler som er like for alle tre. Det grunnleggende inngår altså, samme hva man velger.

Mest næringslivsrettet er nok bachelorprogrammet i IKT. Dette fokuserer på typiske arbeidsoppgaver og funksjonsområder man vil ha i konsulentbransjen. Systemutvikling, databaser, programmering. Ingen forkunnskapskrav utover generell studiekompetanse.

Bachelorprogrammet i Informatikk ved UiB retter seg mer mot naturvitenskapelige problemstillinger innen IKT området (i tillegg til fellesmodulene), slik som f.eks. ulike typer algoritmer for søk, kryptering av data, komprimering av data, samt programmering i lavere nivå programmeringsspråk (2. og 3. genrasjon), f.eks. programmering av kompilatorer o.l., driverrutiner m.m. Krever studiekompetanse + 2MX/2MY/3MZ.

Bachelorprogrammet i Informasjonsvitenskap retter seg mer mot samfunnsvitenskapelige problemstillinger innen IKT området (i tillegg til fellesmodulene), slik som f.eks. systemforvaltning, brukerkompetanse og opplæring, utredninger, systemutvikling, systemmodellering, prosjektplanlegging og ledelse, analyse av tekst, lyd og bilde, kulturformidling, multimediahåndtering, web-portalutvikling mot relasjonsdatabaser m.m. Ingen krav utover generell studiekompetanse.

Det finnes også ulike kombinasjonsstudier som f.eks. bachelorprogrammet i informatikk-matematikk og økonomi. Krever studiekompetanse + 2MX/2MY/3MZ.

Samme hva man velger kan man kombinere dette med utenlandsstudier, og få innvilget stipend etter egne ordninger (Nordplus/erasmus). Ofte er det samarbeidene universitet i utlandet som tilbyr ferdige pakketilbud, og helt selvvalgt studie må forhåndsgodkjennes.

Velkommen til Bergen.

Hilsen en med master i Informasjonsvitenskap (+ utvalgte emner fra Informatikk)

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Jeg tok først ingeniør/bachelor ved HiB, og bygget på med master i informatikk ved UiB. Er igrunn fornøyd med begge deler, og tror jeg ville valgt det samme om igjen. Er jo også greit å ha vært både ved HiB og UiB, både personlig og fordi man da i teorien kan få uttelling hos arbeidsgivere uansett om de som legger mest vekt på høyskole-tilnærmingen (mer praksis) eller universitets-tilnærmingen (mer teori).

Andre alternativer jeg ville vurdert var ovennevnte IKT-studie eller et rent informasjonsvitenskap-studie. Dette er altså bare mine tanker, siden jeg fokuserer på anvendt programmering, mer enn teoretiske finurligheter. Uansett er det greit å være klar over at man har stor inflytelse over sitt eget studieopplegg, spesielt på mastergradsnivå, dersom man ønsker det selv. Hvis du vet hva du har lyst til å holde på med, så er det lettere å forme utdannelsen sin deretter. Dette er uansett noe som modner etterhvert som blir mer kjent med retningene - men det første og kanskje viktigste valget skal man dessverre ta før man vet noe som helst.

Du får bare spørre hvis du lurer på noe konkret. ;)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...