Gå til innhold

Trenger støtte og info om mitt HTPC oppsett

Anbefalte innlegg

Hei!

Som mange andre har på forumet er jeg nå igang med å planlegge min HTPC. Kunne trengt litt hjelp og støtte fra dere der ute.

Har satt oppfølgende oppsett:

Kabinett: 3RSystem HT1100 HTPC, iMON VFD, Black

Strømforsyning: ThermalTake PurePower Series 350Watt, FANLESS!

Hovedkort: Aopen I945GTm-VHL , Intel 945GT , Socket 479

Prosessor: Intel Pentium-M 750 (1866MHz), 533MHz FSB, 2MB cache

Minne: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB Kit

Harddisk: Seagate 300,0 GB - SATAII-300 - 7200/8MB

DVD brenner: NEC ND-4571 DVD±RW (RoHS approved), DVD±Rx16

Tv-kort: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Dual-TV Tuner, MCE

Tastatur: Microsoft Media Center Edition Keyboard, Retail, NO

Sum kjøpt hos Shg og komplett = 11167,- pluss porto

Vil dette fungere sammen? Hvor viktig er det å ha VIIV godkjente komponenter?

Har valgt et hovedkort med integrert lyd og skjermkort. Noen forslag til andre hovedkort som har DVI utgang, firewire og optisk SPDIF utgang? Det skal fungere med sokkel 479M.

Har sett litt på Asus N4L-VM DH med tilleggskortet Asus R-DVI-ADD2, men dette finner jeg lite informasjon om. I tillegg ser det ikke ut som noen av nettbutikkene har det.

Det siste jeg vil spørre om er nettbutikken Sgh. De er billig på de komponenetene jeg skal ha, men hører jo noen negative ting om dem. Problemet er at de er de eneste som har kabinettet jeg har tenkt til å bruke.

Hilsen

PK

Endret av skierpk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer et lignende oppsett selv. Tenkte derimot på det nyeste aopen hovedkortet for socket 479.

i945GTm-VHL, Intel i945GT, Supports Intel Viiv, GLAN, 8 Channel Surround Audio, Intel GMA950 VGA, SATAII, PCI-Express, Micro-ATX, Dual SODIMM DDR2-533/677, Socket 479

På dette kortet er den integrerte grafikken er også oppdatert til intel 950, som er godkjent for bruk med Windows Media Center 2005 og for HD WMV, står det på Intels nettsider. Det står også at denne vil leveres med Windows Vista driverstøtte. Hovedkortet er derimot noe dyrere. Dette nyere hovedkortet kan ikke brukes med Pentium M, men med den nyere utgaven Core Duo (evt. Core Solo). Man vil dermed også få fordelen av raskere buss og minne.

Jeg fant ikke igjen det kabinettet du listet opp. Gir du en lenke? Jeg synes valg av kabinett er noe av de vanskeligste. Må jo se pent ut og ikke være alt for stort.

Fjernkontroll har du glemt? MS tastaturet leveres uten IR-mottaker, så langt jeg kan se. Dersom man kjøper MS fjernkontroll leveres denne med en IR-mottaker som også benyttes av tastaturet.

Du skriver:

Noen forslag til hovedkort som har DVI utgang, firewire og optisk SPDIF utgang?

5856843[/snapback]

Det hovedkortet du har listet opp har vel både DVI, firewire og SPDIF inngang/utgang? Se på Aopens nettsider under spesifikasjoner. Husk at firewire er Mac/apple ord. I PC-verden omtales samme kontakt som "IEEE 1394". Se definisjon.

Ellers er det en meget bra kombinasjon av komponenter du har valgt. (Samsung disker skal vil bråke mindre har jeg lest flere plasser.)

Endret av reidar76
Lenke til kommentar

Har lest litt om dette i945GTm-VHL kortet og velger nok dette i stedet. Har også studert det helt nye Asus N4L-VM DH kortet. På bildet kan det se ut som det har HDMI utgang til høyre for PS2 utgangen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

i_136582-564x376.jpg

Kabinettet som jeg har funnet, har en standard hifi bredde på 435mm, samt en høyde på 133mm, slik at det passer inn med forsterker osv. I tillegg er det det eneste som jeg har funnet med integrert kortleser under dekselet i bunn av kabinettet.

3RSystem - HT1100 HTPC, iMON VFD, Black

ht-1100_top_01.jpg

ht-1100_top_02.jpg

Lenke til kommentar
Har lest litt om dette i945GTm-VHL kortet og velger nok dette i stedet. Har også studert det helt nye Asus N4L-VM DH kortet. På bildet kan det se ut som det har HDMI utgang til høyre for PS2 utgangen. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

5857932[/snapback]

Jeg kan ikke 100% bekrefte eller avkrefte dette, men for meg ser det ut som den eksterne SATAII kontakten som også er omtalt i beskrivelsen av dette kortet. (Rød farge benyttes også ofte for å markere SATA kontakter.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Strømforsyning:  ThermalTake PurePower Series 350Watt, FANLESS!

5856843[/snapback]

Er usikkert på om denne er kraftig nok. PVR MCE500 trekker en del. Jeg vet at 300W er for lite med dette tv-kortet, det har jeg opplevd selv. Men er mulig at 350w akkurat er innenfor. Kan kanskje være lurt å ha litt is i magen. Vifteløse strømforsyninger synker i pris og de blir kraftigere og kraftigere...

Lenke til kommentar
Er usikkert på om denne er kraftig nok. PVR MCE500 trekker en del. Jeg vet at 300W er for lite med dette tv-kortet, det har jeg opplevd selv.

5918953[/snapback]

Jeg vil tro at en 350W strømforsyning kan levere mye mye mye mer strøm enn han noen gang vil få behov for med dette oppsettet. Legg merke til at han planlegger å benytte komponenter beregnet på bærbare maskiner, jfr. Pentium M el. Core Duo, samt integrert grafikk. Systemet vil under maksimal belastning trolig aldri oversige et strømforbruk på ca. 60W.

En kamerat av meg har et Hauppauge 500MCE plugget i et VIA mini-ITX oppsett. Det går helt fint selv om det bare er en 60W ekstern strømforsyning. At et Core Duo oppsetter trekker noe mer enn en VIA C3 er nok riktig, men aldri tilsvarende 300W.

Lenke til kommentar

Okay, det la jeg ikke merke til. Selv brukte jeg amd og skjermkort som trengte ekstra strøm fra psu'en, så det blir nok litt annerledes ja.

Men ikke glem at man trenger fjernkontrollen og ir-mottageren for å kunne bruke tastaturet. Så det ikke i lista.

Lenke til kommentar

Ir motakeren og fjærnkontrollen følger vel med i pakken med TV kortet?

Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Dual-TV Tuner, MCE, Retail

Ellers ser jeg jo nå at hovedkortet ikke støtter prosessoren jeg hadde tenkt til å bruke :-(

Hvilke fordeler og ulemper vil valg av disse to forskjellige prosessorene føre til?

Intel Pentium M 750 1.86GHz PC533, 2MB, BOXED

Intel Core Duo T2300 1.66GHz PC667, 2MB, BOXED

Endret av skierpk
Lenke til kommentar
Hvilke fordeler og ulemper vil valg av disse to forskjellige prosessorene føre til?

5926661[/snapback]

Prosessorene er i samme familie. Core Duo er en nyere prosessor som er en videreutvikling av Pentium M. I utgangspunktet er prosessorene ganske like, men Core Duo har som navnet tilsier dobbel kjerne og kan derfor utføre ting i parallell. Jeg vil tro at man får god bruk for en dobbelkjerneprosessor til typiske HTPC prosesseringsoppgaver, f.eks. encoding/decoding av video, mens andre oppgaver utføres slik som å høre på musikk og surfing på nettet. Med en dobbeltkjerneprosessor vil maskinen ikke virke treig når den er under hard belasting.

Lenke til kommentar
Vil begge disse prosessorene klare å kjøre 1080i oppløsning uten og hakke?

Så T2300 prosessoren vil være mer effektiv ved "HTPC" bruk?

5930741[/snapback]

Ja, ingen problem. Jeg har en Pentium M prosessor og den jobber på ca. 30% av maks ytelse ved avspilling av HD-video. Det viktigste er å ha et skjermkort med 128 MB minne eller mer.

Core Duo er selvsagt å foretrekke. Dette er jo en nyere prosessor og en videreutvikling av Pentium M. Core Duo har f.eks. støtte for SSE 3, noe Pentium M ikke har.

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...